Inngår glamorøst milliardærsamarbeid

Reagerer på Nasjonalmuseets nye milliardærsamarbeid

Nasjonalmuseet inngår samarbeid med milliardærarvingene Kathrine og Cecilie Fredriksen. (Foto: Morten Qvale/Nasjonalmuseet)
Nasjonalmuseet inngår samarbeid med milliardærarvingene Kathrine og Cecilie Fredriksen. (Foto: Morten Qvale/Nasjonalmuseet)
Nasjonalmuseet inngår omfattende samarbeid med Kathrine og Cecilie Fredriksen. Styrelederen i Norske Billedkunstnere (NBK) mener museet skyter seg selv i foten.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Nasjonalmuseet inngår tredelt samarbeid med Fredriksen-arvingene. Kunstfeltet reagerer.

Onsdag kveld ble det kjent at Nasjonalmuseet inngår samarbeid med milliardarvingene Kathrine og Cecilie Fredriksen, døtrene til skipsreder John Fredriksen. Samarbeidet skal ifølge Nasjonalmuseet ha vært planlagt over lengre tid og ha en varighet på ti år fra 2020.

– Fredriksen-samarbeidet skal gi oss tilgang til en samling av nyere kunst i verdensklasse, en serie uforglemmelige utstillinger og satsing på forskning. Vi er utrolig glade for det store engasjementet familien viser. Gjennom et langsiktig samarbeid skal vi i fellesskap skape noe som er unikt for museet og som kan medvirke til internasjonal oppmerksomhet, sier Hindsbo i pressemeldingen.

Ruben Steinum (34) er nyvalgt styreleder i Norske Billedkunstnere (NBK) og reagerer kraftig på det nye Nasjonalmuseet-samarbeidet. (Foto: Niklas Lello.)

– Skyter seg selv i foten

Oppmerksomhet får de, men kanskje først og fremst nasjonalt. Styrelederen for Norske Billedkunstnere, Ruben Steinum, er ikke like begeistret.

– Det er problematisk dersom det offentlige stiller med enorme investeringer i et bygg og drift av museer, mens innhold og samling defineres og eies av private samlere, sier den nyvalgte NBK-styrelederen til Subjekt.

Annonse

Steinum mener Nasjonalmuseet må vise evne til selv å være en ambisiøs samler med definisjonsmakt, uten hjelp fra de superrike.

– Det er vår felles eide nasjonale kunstsamling, en offentlig institusjon som finansieres med offentlige midler, forsetter han.

Han trekker fram rapporten «Å samla kunst», og peker på forskning om at museer med trange budsjetter og som tar imot gaver, «paradoksalt nok», kan bli en dyr affære:

– Selv om donasjoner og samarbeid kan springe ut fra ekte sjenerøsitet, må en være bevisst motytelser som kommer med å vise frem kunsten. Når Nasjonalmuseet nå disponerer ressurser mot forvaltningen og utvikling av en privat samling, tydeliggjør samarbeidet først og fremst hvor minimalt Nasjonalmuseet og de offentlige museene samler selv.

Steinum mener fokuset bør ligge på innkjøp av levende norske og Norgesbaserte kunstnere.

– I 2017 kjøpte museet inn 86 verk i kategorien samtidskunst, verk fra 26 kunstnere. Det er tragisk lite, sier han.

Glamorøst: Nasjonalmuseet inngår i omfattende samarbeid med milliardærarvingene Cecilie og Kathrine Fredriksen. (Foto: Morten Qvale/Nasjonalmuseet.)

Hyllest til mor

Kunsten eies av Fredriksen-familien, men gjøres tilgjengelig for Nasjonalmuseet gjennom et langtidslån. Her skal verkene stilles ut i et eget rom som får navet til Fredriksen-søstrenes mor, Inger Katharina Astrup Fredriksen (1950-2006), fra den kunstsamleriske Astrup-slekten.

– Mor var en lidenskapelig og dyktig kunstsamler. Gjennom samarbeidet med Nasjonalmuseet ønsker vi å ivareta og videreføre hennes lidenskap og generøsitet, slik at enda flere der ute får oppleve og ta del i kunstens verden, sier Kathrine Fredriksen.

I tillegg til samlingen skal Fredriksen-døtrene, i samarbeid med Nasjonalmuseet, utvikle en serie utstillinger under tittelen «The Fredriksen Commission», hvor ideen er å hente inn internasjonale kunstnere til å lage stedsspesifikke utstillinger i den mye omtalte Lyshallen i det nye Nasjonalmuseet. Avtalen innbærer også et forskningsprogram som skal utvikle et doktorgradsprogram i samarbeid med en eller flere utdanningsinstitusjoner. Det hele er finansiert av Fredriksen-familien.

– De økonomiske ressursene er utvilsomt viktige, men det har også vært avgjørende av Fredriksen og museet skal utvikle disse prosjektene sammen. Det gir oss helt nye muligheter, som supplement til museets eksisterende samling og tilbud, sier Nasjonalmuseets samlingsdirektør Stina Högkvist.

Den omstridte «lyshallen» i det nye Nasjonalmuseet, som åpner i 2020. (Foto: Nasjonalmuseet.)

– Uheldig utvikling

Avdelingsleder for kultur i Aftenposten, Cecilie Asker, skriver i sin kommentar om temaet at det ikke vil være fullt så problematisk. At man gjerne må reagere på hvorvidt private givere skal få prege offentlige rom og institusjoner, men at det ikke handler om hvem som har pengene, heller den kuratoriske makten.

Ruben Steinum mener dog at det ikke vil være enkelt å skille fra hverandre.

– Frem til nå har Nasjonalmuseet kunnet si at det er de som definerer hva som skal stilles ut. Men museets samlingsdirektør, Stina Högkvist, uttaler samtidig at det har vært avgjørende at Fredriksen og museet skal utvikle disse prosjektene sammen, når det snakkes om planlagte prosjekter i lyshallen i Nasjonalmuseet.

– Men samarbeidet gir tilgang på en samling av kunst i verdensklasse. Burde ikke Nasjonalmuseet benytte seg av denne muligheten?

– Nei. Private aktører er fri fra de hensyn offentlige institusjoner må ta, og bør ikke gis definisjonsmakt over museets utstillinger. Det er heller ikke uproblematisk at private samlere kan utvikle verdien av sin egen private samling gjennom Nasjonalmuseet, sier han.

Styrelederen for Norske Billedkunstnere mener det nå legges enda større forventninger til Nasjonalmuseet:

– Det er et signal vi bør være oppmerksomme på, for en slik forskyvning over til det private er en uheldig utvikling. Nå må Nasjonalmuseet vise at de evner å opparbeide seg en solid samling fundert i faglige begrunnelser, og ikke at de ikke gjør seg avhengige av private samlere, sier han.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar