Risikerer nedleggelse

Montages risikerer nedleggelse. Det vil være en høyst ufortjent skjebne

Norsk filminstitutt varsler kutt i støtten til utgivelser og filmkulturelle tiltak. Det vil ramme Norges kanskje viktigste nettsted for film, skriver Subjekts filmanmelder.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Nettmagasinet Montages risikerer nedleggelse som følge av budsjettkutt i Norsk Filminstitutt. Subjekts filmanmelder ber Kulturdepartementet ta en nøysom vurdering.

2019 så lenge ut til å være Montages sitt år. I mars ble de tildelt Norsk filmkritikerlags prestisjetunge hederspris, «Budbringeren», og tidligere denne måneden, under filmfestivalen Oslo Pix, feiret de 10-årsjubileum. Det kom derfor som et sjokk på mange da Norsk filminstitutt (NFI) foreslo å kutte støtten til magasinet, slik det ble presentert i Dagsavisen tidligere denne uken.

Dette vedtaket kommer som følge av den såkalte ABE-reformen (avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen). For å spare fem millioner, må NFI kutte en i rekke utgiftsposter for utenlandslansering og kompetanseheving. Syv ansatte må gå. Men det som virkelig vil merkes, er kuttet til kompetanseheving. Det har direkte forbindelse med publikum og brukere av filmmagasinet Montages. Av filminstituttets 650 årlige millioner, kuttes kun fem. Men den essensielle støtten for Montages, på snaue 300.000 kroner, ser ut til å utgå for fullt. Dette må revurderes.

Formidler til unge 

Montages er et nettmagasin som formidler både nyheter og mer omfattende analyser av både lokal og internasjonal film. NFI har foreslått for kulturdepartementet å foreta omfattende nedskjæringer i sin virksomhet som blant annet vil ramme formidling og støtte til utgivelser. For Montages’ del betyr det et kutt i støtten på 300.000 kroner. Blir dette godkjent, har ikke Montages nok midler til å forsette mer enn ut året, ifølge sjefredaktør Lars Ole Kristiansen, som deler hovedansvaret med Karsten Meinich, som for ordens skyld er bekjente av undertegnede.

Montages’ målgruppe er alle som er interessert i film, og de har de vært særlig flinke til å skape engasjement rundt film blant unge. Selv er jeg blant de som skylder mye av min filmkunnskap til Montages, som må sies å ha skolert mange filminteresserte i sine formative år.

Annonse

 Jeg var allerede dypt filminteressert da jeg først ble kjent med Montages, men det nettstedet har lært meg kan ikke undervurderes. Montages har lært meg og så mange andre mye om samtalen rundt film, hovedsakelig gjennom nettstedets podcast Filmfrelst, og senere også gjennom deres velskrevne artikler, som kommer ut jevnlig.

Redaktørene Lars Ole Kristiansen (t.v.) og Karsten Meinich ser ut til å miste jobben fra og med neste år. Det er et tap for alle som er glad i film, skriver Subjekts filmanmelder. (Foto: Håkon Borg)

Bred dekning på tvers av sjanger

Noe av det som har gjort Montages helt spesielt, er deres nesten overmenneskelige engasjement, på tvers av sjanger og opprinnelse. De byr dekning av store Hollywood-regissører som Ridley Scott og Steven Spielberg, men også regissører som iranske Mani Haghighi og franske Abdellatif Kechiche. Dessuten var de blant de første som virkelig frontet det kanadiske filmvidunderet Xavier Dolan, som blant annet regisserte «Laurence Anyways» (2012) som ble vist i anledning Montages’ 10 års-jubileum for drøye to uker siden. 

Et av de mest imponerende aspektene ved Montages er magasinets hyppighet. Til tross for størrelsen, er det ofte nytt å lese på nettstedet, enten det gjelder filmnyheter, intervjuer eller den mer omfattende spalten «Analysen», som vier en grundig analytisk utredning til hver eneste norske kinofilm. Disse tekstene er utelukkende skrevet av fagfolk, forfattere og dyktige skribenter. Denne spalten er trolig den grundigste gjennomgangen av norske filmer norsk journalistikk har å tilby.

Montages har i flere år vært til stede på flere av de store filmfestivalene – Cannes, Berlin og Venezia – så vel som flere norske, som Haugesund og Tromsø. Montages er ivrig i sin dekning av disse festivalene, og vet å prioritere smal film, så vel som de store. Dette har ved flere anledninger ført til engasjement og behov for kinodistribusjon av filmer som ellers ville blitt gått under radaren. Siste eksempel på dette var Brady Corbets «Vox Lux» (2018), som ble satt opp på norske kinoer i vår. 

Et massivt tap

Å miste Montages vil være å miste det viktigste norske nettstedet for filmformidling. Det NFI og Kulturdepartamentet ikke må overse, er at dette ikke bare vil resultere i savn, det vil også føre til at norsk offentlighet mister en sentral kilde til kunnskap, begeistring og analytisk tenkning rundt film. Montages er fortsatt et nettsted norske filmkritikere og filminteressenter oppdaterer seg på jevnlig, og deres inkluderende og dyptgående tilnærming til filmfaget vil være dypt savnet, dersom Kulturdepartementet godkjenner NFIs forslag. 

Vi ber Kulturdepartementet gjøre en nøye vurdering av Montages’ betydning for norsk filmkultur. Ikke minst for alle de unge filmentusiastene som trenger et tidsskrift som Montages, som lærer seg å forstå filmkultur gjennom Montages og som bidrar til dannelse. Deres grundige dekning av både internasjonal og lokal film er enestående og unik. Å kutte støtten til Montages, som ifølge redaktørene vil føre til magasinets død, vil gjøre oss fattigere på kunnskap.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen