En dårlig prioritering

Kulturjournalistikken bortprioriteres. Det gjør oss dummere i møte med virkeligheten

Kulturjournalistikk er god journalistikk, skriver Subjekts sjefredaktør, Danby Choi. (Foto: Jan Khür.)
Kulturjournalistikk er god journalistikk, skriver Subjekts sjefredaktør, Danby Choi. (Foto: Jan Khür.)
Norske nyhetsmedier tok feil om det amerikanske valget i 2016. Donald Trump vant. Hvis de heller satset på kulturjournalistikken, kunne de gitt oss bedre prognoser, skriver Subjekt-redaktør Danby Choi.
Sjanger Dette er en kronikk. Meninger og analyser er av skribentens egne. En kronikk er en artikkel skrevet av en person med spesiell kompetanse på området.
Saken er Avisene kutter i kulturstoffet.

Kritikken er truet. Nå, som alltid. Men i 2019 har det vært aktuelt som aldri før. Ved årsskiftet meldte Dagens Næringsliv kutt i anmelderiet, som møttes med en så stor klagestorm at sjefredaktør Amund Djuve til slutt valgte å snu. Til stor begeistring hos oss «få», som faktisk leser kulturjournalistikk.

Nå står den analytiske dobbeltsideren i Dagbladet, Ideer-spalten, for tur. Sjefredaktør Alexandra Beverfjord melder digital omstilling, og endrer fokus. Kultur leses for lite, og nedprioriteres som følger av dette.

Norsk Filminstitutt må kutte i budsjettene sine. Av 650 millioner, kuttes fem. Det er marginalt, men NFI velger likevel å la det gå utover støtten til filmtidsskriftene, som gjør at eminente filmmagasiner som Montages ser ut til å måtte takke for seg.

Graverende rykter

Selv er jeg en av de aller siste som har gått emnet kulturjournalistikk på Journalisthøyskolen, før det ble lagt ned på grunn av manglende interesse. Blant de syv andre i klassen, var jeg nok dessuten en av de aller færreste som frivillig søkte meg inn på dette emnet. De andre havnet der på restplass, fordi de ikke kom inn på de mer populære emnene: Krim, sport, og så videre.

Annonse

Kulturjournalister blir gjerne sett ned på blant journalister flest. Dette er nok vondt å svelge for de fleste journalister som arbeider innenfor kulturfeltet. Vi liker å tenke om oss selv at vi er høyt kvalifiserte individer. Men blant journalistene, er vi ikke det. Vi leses lite. Kuttes. Er svevende, og så videre. Orienterer oss ikke etter håndgripelige fakta.

Selv kunne jeg ikke forstå at folk valgte krim over kultur. Krim byr nok på spennende arbeidshverdager, og tillater å utøve journalistikk på spennende måter. Man holder opplysninger skjult for myndighetene, går gonzo og undercover, og ikke minst avdekker man nyheter. I journalistikken er man gjerne best om man er først ute.

I lys av dette, kan kulturjournalistene finnes tåpelige. Vi skriver om trender og tendenser i samfunnet. Om fenomener som er i ferd med å bli store, men som ingen enda helt har forstått. Her i Subjekt sier jeg gjerne at vi heller skriver om fyrstikkene som er i ferd med å tenne gnisten, enn om bålet når det allerede brenner.

Fra trend til Trump

Men da Donald Trump vant den amerikanske valgkampen i 2016, kom det som et uoversiktlig sjokk. Norske medier tok feil. At milliardæren skulle innta verdens viktigste verv var imot alle prognoser, kvalifiserte gjettinger og håndgripelige faktum. Som redaktør for et kulturtidsskrift er det lett å peke hvor det har gått galt.

I en tid der redaksjonene satser for fullt på rask nyhetsformidling – med journalistene plassert på stasjonære datamaskiner på feil side av havet – mangler vi kulturell innsikt på stedet. Vi mangler de skildringene og den tilstedeværelsen som gir kunnskap om hvorfor mennesker velger som de gjør.

Det er kunnskap som kulturkritikerne gjerne formidler. Som kulturjournalistene videreformidler. De kvalitative dataene som sier noe om hva som er viktig folk i samtiden. De stemmer nemlig ikke som de sier. Til en viss grad – eller i dette tilfellet: Til en avgjørende grad – gir man falske svar i spørreundersøkelsene, skriver Forskning.no.

Dette er innsikt vi vil gå glipp av, når dyptgående, analytisk og tilstedeværende kulturjournalistikk forsvinner. Det et er ikke svevende, snarere god journalistikk.

Kulturjournalistikk er god journalistikk

Kritikkens drøfting og kulturreportasjens tilstedeværelse er til for å skyte hull i disse luftslottene. Derfor har jeg en klar oppfordring til mine medielederkolleger: Hvis du vil være først ute med nyhetene, sats på en utvidelse av kulturjournalistikken. Kulturjournalistene omfavner trendene engang før de blir nyheter.

Vi i Subjekt tror at ingen utvikling skjer så raskt som i kunsten og kulturen, hvor antimote oppstår så snart en annen viser å interessere seg for det samme. Ved å skrive om kunsten og kulturen, som i sin natur drøfter ved det hyperaktuelle, sier vi noe om det å være menneske akkurat nå. På den måten kan kulturjournalistikken redusere overraskelsene knyttet til både politiske sjokkoppslutninger og underslåtte klimakriser.

Noen kaller det kulturjournalistikk. Vi kaller det bare god journalistikk.

Subjekt publiserer nærmere 100 kunstkritikker i året og dermed flest i Norge. Vis din støtte til kritisk, uavhengig og fri kulturjournalistikk ved å abonnere på Subjekt Pluss.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom