Elektronisk festivalkunst

Remiksing og sampling står sentralt i kunsten på Sommerøya

På klubbmusikkfestivalen Sommerøya møtes kunstnernes målsetting om å danne et forslag til en felles elektronisk estetikk av en liten dose virkelighet: Forsinkelser, vær og vind setter sine begrensninger, skriver Subjekts anmeldere. (Foto: Håvard Holmefjord.)
På klubbmusikkfestivalen Sommerøya møtes kunstnernes målsetting om å danne et forslag til en felles elektronisk estetikk av en liten dose virkelighet: Forsinkelser, vær og vind setter sine begrensninger, skriver Subjekts anmeldere. (Foto: Håvard Holmefjord.)
Med åtte samarbeidende kunstnere, fem dager til rådighet og norske værforhold å ta hensyn til, er Sommerøyas kunstsatsing et ambisiøst prosjekt, skriver Subjekts anmeldere.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Subjekts anmeldere kommenterer kunsten på Sommerøya.

Sommerøya markerer i år sitt tiårsjubileum, og i den forbindelse skal også kunstprosjektet forme seg på en ny måte. Årets prosjekt er resultatet av en fem dagers workshop, som også vil pågå under hele festivalen.

Sommerøya remikset

Det er ikke ofte en møter et kunstprosjekt med en såpass spissformulert problemstilling som årets prosjekt under Sommerøya på Ekeberg. Årets kunstprosjekt, kuratert av Tina Lindvall, har fått den omfattende tittelen «RetroRemix – usentimental nostalgi (work in progress)» og stiller følgende spørsmål: Kan vi gjennom retrospektive undersøkelser ledes mot en samtidig elektronisk estetikk?

Remiksing og sampling står svært sentralt i den elektroniske musikken og også i årets kunstprosjekt.

Kunstnerne; Paulina Stroynowska, Martin Joling, Ingvild Danielsen, Alexandra Smadu, Mathilda Björkne, Benjamin Carling, Rudy Wolff og Luanne May har ikke bare tatt utgangspunkt i hverandres ideer og prosjekter, men også i tidligere kunstprosjekter eller verk som har vært stilt ut i forbindelse med festivalen.

Annonse
Kunsten på Sommerøya er et ambisiøst prosjekt med hele åtte deltakende kunstnere. (Foto: Håvard Holmefjord.)

Discokule-technobunker

Det som ser ut til å forme seg oppe på Hundesletta på Ekeberg virker nærmest som et slags kunstnerisk «huset med det rare i», eller eventuelt et tivoli for voksne. Rominstallasjoner, videoprojeksjoner og performance-verk (for å nevne noe) skal til slutt danne en større installasjon, hvor publikum inviteres inn, både som betraktere og tidvis deltakere.

I den elektroniske musikkulturen opereres det ofte innenfor et nettverk hvor sampling og remiksing foregår på kryss og tvers. Det deles og utvikles, demonteres og dekonstrueres om og om igjen. Denne utviklingen er også å finne innen kunstfeltet som helhet, og virker å være en tydelig motivasjon i årets kunstprosjekt. En delekultur, som skal speile og henvise til den elektroniske musikken.

Rent visuelt spiller prosjektet på mange av elementene en tradisjonelt forbinder med disco-, techno- og rave-kulturen. Speilrom, neonfarger, discolys og røykmaskiner trekker tankene til mørke dansegulv i skitne klubber, men også tidvis til disco’n på grendehuset. Vi befinner oss ett eller annet sted mellom Donna Summer-discokuler og en sliten techno-bunker utenfor Berlin. Det hele slår en som herlig nedpå og lite pretensiøst.

Årets kunstprosjekt er ute etter å engasjere publikum på en ny måte, skriver Subjekts anmeldere. (Foto: Håvard Holmefjord.)

Analog homage 

Målsettingen om å kunne danne et forslag til en felles elektronisk estetikk blir naturlig nok ute på gressletten møtt av en liten dose virkelighet. Forsinkelser, vær, vind og tidspress setter sine begrensninger for hvilke former for visuelle uttrykk som kan benyttes for å nærme seg den estetiske standardiseringen som det er et ønske om å oppnå. 

Det er for eksempel begrenset hvor mye elektronikk en faktisk kan gi innpass, når en skal ta høyde for alt fra menneskemengder til storm og alt imellom. Selv om utfordringer som dette blir stående som en del av den kunstneriske prosessen, setter de sine spor. Uttrykket blir analogt, og består til en viss grad mer av visuelle hint til en elektronisk kultur, heller enn en nyttegjøring av den. Det hele virker å forme seg som en slags analog «homage» til en elektronisk kultur. 

Likevel kan dette analoge uttrykket også speile tilbake på det miljøet hvor denne kulturen faktisk startet. Ved å se nærmere på det analoge utgangspunktet, kan man kanskje danne seg en forståelse av hvordan dagens estetiske praksiser tok form. Det kaleidoskopiske remix-uttrykket kan sees som en referanse til den elektroniske musikkens estetikk og tilblivelse.

Kunsten på Sommerøya krever deltakelse fra publikum, skriver Subjekts anmeldere. (Foto: Håvard Holmefjord.)

Interaktiv remiks

Årets kunstprosjekt på Sommerøya omfavner, men stiller seg også noe i kontrast til  den enkle, rene kjernen som en kan finne i den elektroniske musikkens minimalistiske rytmer. I visse deler av technokulturen er den visuelle stilen kun et middel for å komme frem til det som faktisk betyr noe: Rytmen, dansen og musikken. Denne kjernen finnes selvfølgelig også på Sommerøya, men blir ikke like tydelig i dette prosjektet. På så måte må en her lete etter en annen kjerne enn den som fantes i de tidlige elektroniske utforskningene.

Kanskje kan dette sies å komme til syne i det interaktive og deltagende aspektet av prosjektet. Et tydelig fokus for årets kunstprosjekt fremstår å være samsansing gjennom kunsten, så vel som gjennom den musikalske opplevelsen som Sommerøya byr på. 

Det er helt tydelig at årets kunstprosjekt er ute etter å engasjere sitt publikum på en ny måte, og muligens enda tydeligere enn tidligere år. Prosjektet skal utforskes, utvikles og remikses også av sitt publikum. På denne måten kan en tolke det slik at kunsten også skal fungere som en slags relasjonsbygger til årets besøkende. Det skal bryte med det tradisjonelle hierarkiet med den ene opphøyde kunstneren, og plassere seg på en mer demokratisk plattform. Hvor det deltagende publikummet, til en viss grad, skal få muligheten til å bli medskaper i egen opplevelse.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One