Sosial byutvikling

Derfor snakker vi om nedvekst

Nedvekst tar oss tilbake til de radikale miljøforkjemperne på 70-tallet. For dem handlet det ikke bare om å beskytte miljøet, men om å skape et annet, mer rettferdig samfunn for alle, skriver Cecilie Sachs Olsen. (Foto: Nina Lund Westerdahl.)
Nedvekst tar oss tilbake til de radikale miljøforkjemperne på 70-tallet. For dem handlet det ikke bare om å beskytte miljøet, men om å skape et annet, mer rettferdig samfunn for alle, skriver Cecilie Sachs Olsen. (Foto: Nina Lund Westerdahl.)
I stedet for å adressere klimakrisens sammenheng med økende sosial ulikhet, flyktningkrise og rasisme, risikerer fokuset på hvordan vi kan redde miljøet å bli et privilegert oppgjør med forbruksslaveriet, skriver Cecilie Sachs Olsen.
Sjanger Dette er en kronikk. Meninger og analyser er av skribentens egne. En kronikk er en artikkel skrevet av en person med spesiell kompetanse på området.
Saken er «Degrowth» er på alles lepper. Kurator for Oslo arkitekturtriennale, Cecilie Sachs Olsen, forklarer begrepet.

Begrepet «nedvekst» blir stadig nevnt i forbindelse med klimakrisen.

11. september skriver Erle W. Austrheim og Danby Choi i Subjekt om nedvekst-bevegelsen som vil «utvikle byene gjennom resesjon».

Dagen etter skriver fagsjef i Norske arkitekters landsforbund, Camilla Moneta, i Dagbladet om det nødvendige, men «irriterende ordet» nedvekst.

Cecilie Sachs Olsen er kurator for Oslo arkitekturtriennale 2019, postdoktor og forsker ved Royal Holloway (University of London) og initiativtaker til kunstpraksisen Zurbs.

Roten til problemet

Fokuset på hvordan vi kan redde miljøet risikerer å bli et privilegert oppgjør med forbruksslaveriet i stedet for å adressere klimakrisens sammenheng med økende sosial ulikhet, flyktningkrise og rasisme.

Annonse

Når ideen om nedvekst utfordrer ideen om ubegrenset økonomisk vekst på en begrenset planet, så handler ikke dette kun om å kjempe for «mindre av det samme» – altså at vi kjøper færre ting, bygger mindre nytt og resirkulerer mer. Nedvekst handler om behovet for en fundamental samfunnsendring.

I dagens politiske klima får enkeltindivider ofte ansvaret for problemer som er strukturelle. Se bare på #flyskam, #amazonasbrennerfordiduspiserkjøtt, og så videre.

Det er derfor viktigere enn noensinne at vi adresserer roten til problemet: Det er de underliggende maktstrukturene, og ikke den individuelle forbruker, som er skyld i den sosiale og økologiske krisen vi nå står ovenfor.

Ikke bare et teknisk problem

Et begrenset forbruk er, for eksempel, ikke aktuelt for mennesker som allerede har en levestandard som er under grensen. Her innebærer ikke ideen om nedvekst et krav om å begrense individuelt ressursforbruk. Det handler snarere om å kollektivt begrense utnyttelsen av ressurser som gagner et allerede rikt mindretall.

Nedvekst tar oss tilbake til de radikale miljøforkjemperne på 70-tallet. For dem handlet det ikke bare om å beskytte miljøet, men om å skape et annet, mer rettferdig, samfunn for alle. Det å begrense vekst var ikke bare et eksternt krav som følge av planetens begrensede ressurser. Det var i like stor grad et sosialt krav: Vi innser at måten vi lever på ikke er bærekraftig, og vi vil derfor finne måter å leve på hvor vi kan ta bedre vare på hverandre og planeten vi bor på.

Ideen om bærekraft ble her brukt for å signalere et negativt status quo som ikke var bærekraftig. I dag har imidlertid ideen om bærekraft blitt et positivt og salgbart konsept som forsikrer oss om at vi kan fortsette å vokse ubegrenset ved å koble økonomisk vekst fra vårt overforbruk av ressurser. Teknologiske løsninger som resirkulering og sirkulær økonomi er i denne forbindelse blitt til fyrtårn i den klimapolitiske tåka. Klimakrisen blir redusert til et teknisk problem som kan løses ved hjelp av mer teknologi og mer innovasjon. Kort sagt: Med mer økonomisk vekst.

Klimakrisen vi står overfor handler ikke bare om tekniske løsninger og «mindre av det samme», men om en radikal sosial endring. Her bidrar nedvekst til å adressere et grunnleggende problem ved dagens samfunn, for å på denne måten åpne opp for alternativer.

Hva disse alternativene kan være, vil vi undersøke i høstens utgave av Oslo arkitekturtriennale med tittelen «Nok: Arkitektur og nedvekst». Velkommen skal dere være!

Artikkelen er også publisert i Dagbladet som tilsvar til både Dagbladet og Subjekt.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)