– Jeg gjør alt jeg kan for å unngå å stille ut noe jeg angrer på

Audar Kantun
Audar Kantun
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Kunstner Urd J. Pedersen (27) fra Sandnes følger magefølelser og hverdagslige distraksjoner når hun arbeider med maleri og musikk. Nå er hun aktuell med utstilling på Bærum Kunsthall, QB Gallery og atelier-visitt under Oslo Open kunstfestival.

– Mine malerier er oftest halvfigurative og nok tildels voldsomme i uttrykket. Jeg har en høy produksjon, og arbeider gjerne med flere malerier samtidig, ofte i serier.

Urd J. Pedersen i sitt atelier på Grünerløkka (Foto: Audar Kantun.)

For to år siden flyttet J. Pedersen inn i en båt.

– Der har jeg startet et båtgalleri, Slursula, som jeg driver sammen med Liv Karin Ertzeid. Vi har sporadiske utstillinger, hvor vi inviterer ulike kunstnere til å stille ut. Blant andre så har Ilija Wyller, Kristian Øverland Dahl, Marianne Hurum og Tarald Wassvik hatt utstilling her, i tillegg til gruppeutstillinger og andre arrangementer.

– Fortell om noe morsomt fra båten?

Annonse

– Det er kjekt når folk tvinges inn i en noe annet enn en white cube. Det har vært fulle hus, men på Olav Ringdal sin utstilling holdt faktisk båten på å kantre.

I sine egne malerier, utforsker Urd J. Pedersen temaer som kjærlighet og action. Men også det hun kaller vanlig hverdagskost og ikke-spektakulære elementer.

Bilde fra Urd J. Pedersens utstilling på Akershus Kunstsenter. (Foto: Sverre Gullesen.)

– Som form og farge. Jeg er også nysgjerrig på om det personlige reduseres til klisjeer i kunst, eller om det fortsatt har kraft. Følelser og bekymringer av forskjellig slag.

– Mener du at det personlige i kunsten er klisjéfylt?

– Heller det motsatte, jeg forsøker å si noe personlig uten at det blir en klisjé, hvis det i det hele tatt er mulig.

I 2011 startet Urd J. Pedersen og Calle Segelberg bandet Mett. Siden har hun hatt flere musikkprosjekter.

Kunstner Urd J. Pedersens arbeid «Hjerteløs». (Foto: Urd J. Pedersen)

– Jeg liker å utfordre og presse meg selv hele tiden, selv om jeg opplever spenning og frykt. Gjennom musikken opplever jeg å få inspirasjon til bildene når jeg maler. Min egenkomponerte musikk skal smelte inn i, og «kle» uttrykket maleriene mine har når det lykkes.

– Har du noe mål med musikken, oppå eller utenom faktumet at det er kunst?

– Nei, det spiller ikke så stor rolle. Om det er musikk eller kunst spiller heller ikke så stor rolle. Om noen velger at det er musikk og ikke kunst, så er det greit.

Urd J. Pedersens verk «Tempo#2». (Foto: Christoffer Danielsson)

– Lydkunsten eller musikken din er distribuert gjennom Soundcloud, er dette et greit visningsrom, synes du?

– Ja, jeg liker Soundcloud, men også kassetter. Og LP-er, selvfølgelig. Har nettopp fått en LP-spiller i båten, det er helt storartet!

– Men i hva slags omgivelser er lyd-/musikkunsten din ment å «konsumeres»?

– Kanskje på en konsert. Under en konsert så fremprovoserte «Jens, min bror», en av mine musikkproduksjoner, en fødsel. Vannet gikk og hun måtte skynde seg til fødestua. Dette er faktisk helt sant.

– Har du noe respekt for musikksjangre når du produserer musikk?

– Jeg har ikke noe i mot å bli satt i bås. Jeg har laget det jeg har laget. Folk kan tenke selv. Det er undervurdert.

– Hvordan bruker du musikk og maleri sammen?

– Det skjer at jeg har utstilling og konsert samtidig. Teksten jeg synger handler om situasjonene som henger på veggen.

Urd J. Pedersens verk «Velkommen». (Foto: Urd J. Pedersen).

– Hvordan forholder du deg til musikk versus billedkunst?

– Agnes Martin har mange tanker som jeg liker: Hvordan vi har ulike forventninger til bilder og musikk. At det er helt greit at musikken er emosjonell, men at maleriet alltid avkreves en verbal fortolkning.

– Hva mener hun, eller du, med det?

– Jeg skulle gjerne hatt litt mer tid til på å svare på dette, for dette er ting jeg tenker mye på og som jeg forsøker å praktisere i disse dager, mens jeg går på Kunstakademiet. Kanskje kan jeg svare mer konsist i 2018. Hun har i hvert fall klart å formulere noen tanker jeg synes passer til mine arbeider. Hun har også fortalt meg om ikke å tenke på seg selv når man maler, men det klarer jeg ikke.

– Hva er det viktigste du har gjort i din karriere?

Urd J. Pedersens verk «Tempo#4». (Foto: Christoffer Danielsson.)

– Det spørs vel hvordan man ser på det, men kanskje det at jeg har kjøpt meg en båt. For da er jeg ikke avhenging av å betale en dyr husleie. Det gir mer tid til mer maleri.

– Hvordan arbeider du på atelieret ditt opp mot en utstilling?

– Jeg gjør alt jeg kan for å unngå å stille ut noe jeg angrer på. Men det er ganske kaotisk. Jeg prøver alltid å jobbe masse, slik at jeg har for mye å velge i. Det er arbeider på alle vegger, gulv og tak. Jeg jobber med ulike billedserier parallelt, fordi jeg liker å ha arbeidene en stund i atelieret før de stilles ut.

– Som ung kunstner, hva ser du i et kunstarrangement som Oslo Open?

– Muligheter.

– Hvem håper du kommer innom ditt atelier under Oslo Open?

– Én med god smak, to med gode replikker, tre med kritisk sans, og fire med mye penger.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist