Frykter nedprioritering

– Kunsten er en viktig del av vårt demokrati. Derfor burde tilgangen være et nasjonalt ansvar

Kultur- og medieekspert Anki Gerhardsen frykter at tilbudet vil bli ulikt og kvaliteten dårligere nå som ansvaret for finansieringen av kunsten overlates til regionene. (Foto: Rune Nilsen.)
Kultur- og medieekspert Anki Gerhardsen frykter at tilbudet vil bli ulikt og kvaliteten dårligere nå som ansvaret for finansieringen av kunsten overlates til regionene. (Foto: Rune Nilsen.)
Regionreformen trådte i kraft første nyttårsdag. Nå frykter flere kulturaktører at kunsten og kulturen må konkurrere enda hardere om de lokale midlene.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Regionreformen trådte i kraft 1. januar. Kulturinstitusjonene frykter nedprioritering av kunsten nå som ansvaret overlates til fylkeskommunene.

Mange har inntrykk av at sentralisering vil gi mer robuste og fagkompetente kommuner, men på kulturfeltet er det store diskusjoner om hvordan institusjonene skal finansieres, etter regionreformen.

«Den som ikke bryr seg om at samfunnets institusjoner for dannelse og refleksjon nå er ute i utrygt lende, har ikke forstått kunstens funksjon», skrev journalist og mediekritiker Anki Gerhardsen i en kommentar i Aftenposten 16. januar.

Hun er bekymret over Høyre-regjeringens regionreform, og hvordan den vil påvirke kultur-Norge.

– Hvis vi er enige om at kunst bidrar til vår forståelse av verden, og at den er en viktig bestanddel i vårt demokrati, så burde også tilgangen være et nasjonalt ansvar, sier Gerhardsen til Subjekt.

Annonse

Hun mener det er nødvendig at vi har store kunstinstitusjoner rundt omkring i landet som holder høyt faglig nivå, og som er sikret finansiering fra staten. Med regionreformen frykter Gerhardsen at tilbudet vil bli ulikt og kvaliteten dårligere dersom ansvaret for finansieringen av kunsten overlates til regionene.

– Departementet har en stor stab som kan mye om kunst og kunstens betydning, men jeg føler meg ikke trygg på at den faglige kompetansen og det politiske engasjementet for kunst er like stort i alle de nye fylkeskommunene, sier Gerhardsen.

Kunnskapsminister Trine Skei Grande har ingen tro på at kvaliteten ved kulturtilbudene henger sammen med hvor budsjettmidlene kommer fra. (Foto: Mona Lindseth.)

Har registrert uroen hos folkevalgte

Kunnskapsminister Trine Skei Grande har ingen tro på at kvaliteten ved kulturtilbudene henger sammen med hvor budsjettmidlene kommer fra.

Grande sier hun har registrert at flere regionalt folkevalgte i de nordligste fylkeskommunene har signalisert uro knyttet til forslaget om å overta et større ansvar for teatrene i sin region, på tross av at fylkeskommunene selv har uttrykt at de ønsker et større ansvar på kulturområdet. Derfor har hun vært villig til å øremerke midler for å holde oppe prioriteringen av midler til kultur.

Når det gjelder kompetanse, viser Grande til en rapport fra Oxford Research som argumenterer for at nesten 90 prosent av de ansatte på kulturfeltet i fylkeskommunen har relevant høyere utdanning. Over halvparten av disse har utdanning på masternivå eller høyere.

– Til Aftenposten sa du at det ikke er noen grunn til å se overføringen av midler som en økonomisk nedprioritering, men er det udemokratisk?

– Det spørsmålet tillater jeg meg å besvare med et spørsmål. På hvilken måte kan det være udemokratisk å overføre ansvar for den samme pengesekken fra staten til et regionalt folkevalgt nivå, nærmere der virksomheten finner sted? Ingen budsjettmidler blir borte i denne prosessen. Det er snakk om å overføre makt og myndighet til å påvirke utviklingen av kulturtilbudet og prioriteringene på kulturområdet i egen region. Jeg mener det er grunnleggende demokratisk å gi folkevalgte i fylkeskommunene større innflytelse på utviklingen av den nasjonale kulturpolitikken.

Journalist og mediekritiker Anki Gerhardsen mener det er risikofylt å overlate store deler av finansieringsansvaret av kunsten til regionen, da det ikke er sikkert at de store kunstinstitusjonene vil få pengene de trenger for å opprettholde kvaliteten, men heller må sloss om midlene med andre områder som fylkeskommunene har ansvar for. (Foto: Rune Nilsen.)

– Et nasjonalt ansvar

Sånn det ser ut nå, er Gerhardsen redd for at vilkårligheten vil spille en rolle, og at øremerkingen av midler til kunstinsitusjonene bare er ment å vare i noen få år. Dermed frykter hun at kunsten risikerer å måtte slåss om midler med blant annet fergebillettpriser.

– Å sikre grunnlaget til de store institusjonene, som for eksempel regionteatrene, bør altså fortsette å primært være et nasjonalt ansvar.

– Hva med de små?

– All kunstnerisk aktivitet skal ikke prioriteres via statsbudsjettet, men noen store, offentlige institusjoner må vi sikre. Derfor har de også fått mesteparten av sine midler fra staten over lang tid.

Hun mener at å overlate store deler av dette ansvaret til regionene er risikofylt, da det ikke er sikkert at de store institusjonene får de pengene de trenger for å opprettholde kvaliteten, men heller må slåss om midlene med andre gode formål som fylkeskommunene har ansvar for.

– Vi vet av erfaring at kunst lett blir en salderingspost når det er lite penger i kassen, og jeg er redd fylkeskommunene kommer til å prioritere den ned. Enkelte fylkeskommuner vil kanskje føle et ansvar overfor kunsten, andre ikke. Dermed blir tilbudet avhengig av fylkeskommunes vilje til å satse.

– Få mediehus har satt dette på kartet. Det er synd. Det virker ikke som om norske kulturredaksjoner er spesielt opptatt av kulturpolitikk. I en del lokalaviser legges i stedet kulturavdelingene ned. Det må være en kulturredaksjon på plass som kan belyse kulturpolitiske spørsmål som dette, sier hun.

Daglig leder ved Kristiansand kunsthall, Cecilie Nissen, mener at det er en god ting å ville spre makt, men tror ikke at finansieringen av den type kunst som blant annet Kristiansand kunsthall driver med, kan overlates til lokaldemokratiet. (Foto: Privat.)

Åpner utstilling om regionreform

Daglig leder ved Kristiansand kunsthall, Cecilie Nissen, mener at det er en god ting å ville spre makt, men tror ikke at finansieringen av den type kunst som blant annet Kristiansand kunsthall driver med, kan overlates til lokaldemokratiet.

Hun er en av de som har engasjert seg i debatten om kommune- og regionreform og forteller at kommunesammenslåingen har satt mange krefter i sving. Særlig sterkt engasjement har det vært rundt det som går på identitet hos de mindre kommunene, hvor kritikerne av sammenslåingen blant annet mener at det hovedsakelig er Kristiansand som drar fordel av reformen.

I februar åpner utstillingen «Det forjettede land», som er en del av prosjektet «Lokale omkalfatringer». Prosjektet er igangsatt med kommune- og regionreformen som tematisk bakteppe og det lokale i fokus. Utstillingen skal reflektere rundt og portrettere et område som verken skiller mellom Aust eller Vest-Agder, noe som både har ført krefter sammen og som har skapt debatt rundt identitet og tilhørighet.

– Etter at kommune- og fylkessammenslåingen trådte i kraft 1. januar, har Kristiansand blitt større, mens Søgne og Songdalen kommuner etter hvert vil forsvinne fra kartet, sier Nissen til Subjekt.

Hun forteller at et av målene ved utstillingen er at kunstnerne skal reflekterer rundt og portrettere et område de kjenner, men ikke har rukket å føle seg helt hjemme i ennå.

Frykter at kultur-Norge vil endre seg drastisk

– Utstillingen og prosjektet handler om sted og identitet og menneskers grunnleggende behov for tilhørighet og undersøker hvordan steder utvikler seg og forandrer seg fra en generasjon til en annen sier Nissen.

– Selve kommune- og regionreformen handler om veldig mye mer, legger hun til.

– Det handler om å legge til rette for positiv samfunnsutvikling i hele landet, samordne oppgaveløsning, sektorer, forenkle og tydeliggjøre ansvarsfordeling innenfor samfunnsutviklinger og bygge robuste regioner og kommuner. Men det er ikke uten konsekvenser. For eksempel vil kultur-Norge kunne komme til å forandre seg drastisk, understreker hun.

– I utgangspunktet er jeg ikke imot en sammenslåing. Det er mye positivt med robuste og større regioner, men man må sikre at ikke kunsten blir en salderingspost, sier hun.

– Hvis Kristiansand kommune alene skulle finansiert den kommende Kunstsiloen, hadde det sannsynligvis aldri blitt noe av. Kort sagt. Hvis lokaldemokratiet skal få ansvaret over den frie kunsten er vi i trøbbel.

– Jeg er spent på å se hvordan institusjoner som oss som driver med fritt kunstnerisk arbeid skal bli ivaretatt. Det kan jo hende at det vil etableres noen politiske verktøy som sikrer dette, men det har vi ikke sett enda. Jeg håper at Abid Raja greier å videreføre arbeidet Trine Skei Grande har påbegynt og at han får landet regionreformen med noen gode verktøy som ivaretar den frie kunsten.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper