Talib Kweli-skandalen for dummies

Kalte Chirag for «nazielsker» og kastet ut to publikummere for å være hvite

To jenter ble kastet ut fra Talib Kwelis konsert på Youngs i Oslo, etter at den amerikanske rapperen holdt en ti minutter lang appell om svart kultur. (Foto: Steven Pisano.)
To jenter ble kastet ut fra Talib Kwelis konsert på Youngs i Oslo, etter at den amerikanske rapperen holdt en ti minutter lang appell om svart kultur. (Foto: Steven Pisano.)
Etter å ha boikottet «nazistiske» Rockefeller, spilte Talib Kweli omsider konsert i Oslo. Der holdt han en appell om svart kultur, som endte i å kaste ut to jenter på bakgrunn av sine hudfarger.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Brooklyn-rapperen Talib Kweli spilte konsert på Youngs i Oslo forrige helg.

«Tenk å betale for å dra på konsert med en rapper du liker, men så kaster han deg ut». Slik lyder en av kommentarene under YLTVs video fra Talib Kweli-konserten på Youngs i Oslo forrige helg.

Kweli er ansett av dedikerte hiphop-fans som en av verdens beste rappere, og er også kjent fra duoen Black Star, sammen med Mos Def. Han er også anerkjent for tekstene sine, som ofte har politiske budskap, og har gjennom sin musikalske karriere tilstrebet å øke bevissthet rundt politivold og AIDS.

I november 2018 ble Kweli gjort oppmerksom på at han skulle spille under samme tak som black metal-bandet Taake, som er kjent for å bruke provoserende symbolikk. Dette fikk rapperen til å gå ut på Twitter og beskylde Rockefeller for å støtte nazister.

I fjor kalte Talib Kweli Chirag fra Karpe (t.v.) for en nazielsker. (Foto: akam1k3.)

Kalte Chirag fra Karpe for «nazielsker»

Chirag Patel fra Karpe svarte på Talib Kwelis Twitter-innlegg med meldingen «Hei smarting. Naziband selger ikke ut arenaer i Oslo. Min muslimske/hinduistiske gruppe på en annen side, solgte ut Rockefeller på åtte sekunder – fire netter på rad. Whooha!», hvor Kweli svarte tilbake med å kalle Patel for feiging, bedrager og hykler uten ryggrad eller moralsk overbevisning, for å spille i samme arena som det han anså som islamofobiske nazister.

Annonse

Til det svarte Karpe-halvdelen med å kalle Kweli for feig, for ikke å ha endret spillestedet sitt i Oslo for fansen sin, og i stedet sitte hjemme og tweete.

«Du er en fake fan. En ekte fan ville støttet meg. Fuck deg nazielsker. Du er sint på meg, men du er ikke sint på Rockefeller for å booke nazister, fordi du støtter nazister», svarte Kweli, noe Patel fulgte opp med å skrive «Hvem sa jeg skulle på konserten?».

Vokalisten i Taake avkreftet den gang nazibeskyldningene til VG med kommentaren. «Tror han oppriktig at vi er nazister? Jeg har ikke gjort annet enn å avkrefte dette i elleve år nå.»

Det hele endte med at Kweli avlyste arrangementet og tweetet «Virker som Rockefeller verdsetter nazi-band over meg, så ja, det ser ut til at det blir avlyst. Det dere kan gjøre, er å spørre Rockefeller Oslo hvorfor de heller vil invitere nazister, enn svarte artister inn i lokalene sine. Det gir ikke noe godt inntrykk av byen.»

Truet med bank

Forrige helg var Talib Kweli tilbake i Norge for å holde konsert. Denne gangen på Youngs.

Kvelden tok en mer eller mindre overraskende vending da rapperen begynte å skjelle ut to publikummere på første rad, omtalte dem som «privilegerte hvite jenter» og truet med at venninnen hans fra New York skulle gi dem bank, siden han selv ikke slår kvinner.

Kweli skal ha fått hele publikum med seg på å kaste ut de to publikummerne, og poengtere at de hørte hjemme på et sted som nazi-Rockefeller, etterfulgt av å holde en «ti minutter lang tale», hvor han oppfordret alle til å checke sine hvite privilegier.

Svenske Samuel Kuhfuss Gustavsen var på Kwelis Stockholm-konsert dagen før. Han forteller at nærmest det samme skjedde der.

– Det hele begynte med at en mann som stod lengst fram stilte den tomme ølflasken sin på scenekanten. Etter det gikk alt bare over styr, og Talib Kweli gikk til personangrep og begynte å angripe verbalt og nedsettende mens han pratet om rasisme og at vi ikke vet noe om verden, sier Gustavsen til Subjekt.

– Han holdt på med sitt bullshit i sikkert fem minutter, legger han til.

Den norske hiphop-pioneren Girson Dias, som også er A-laget-medlem og sjef for plateselskapet Full effekt, mener Talib Kweli har «gammel-rapper-syndromet». (Foto: Andrew Amorim.)

Gammel rapper-syndromet

Den norske hiphop-pioneren Girson Dias, som også er A-laget-medlem og sjef for plateselskapet Full Effekt, har også fått med seg den stadig pågående Talib Kweli-skandalen.

– Hvem går på Talib Kweli-konsert, og hvorfor driver folk og booker ham, sier Dias til Subjekt.

– Jeg kan ikke snakke for folk generelt, men jeg hører ikke på Kweli, og har aldri vært så stor fan at det gjør noe. Ingen i min krets har noensinne sagt «hørt det nye til Kweli eller?».

Dissen til side: Dias forteller at han en gang møtte amerikaneren i Bergen. Den gang fikk han inntrykk av at han var en hyggelig kar.

– Men han har jo tydeligvis «gammel-rapper-syndromet», legger han til.

– Hva er det?

– Sint gammel rapper, enkelt og greit. Men jeg har også inntrykk av at han er en hyggelig kar, så hvem vet.

– Publikum forrige helg vet.

– Ja. Å bruke 10-15 minutter på å holde en sånn appell, er idiotisk og i tillegg litt rart, synes jeg. Man burde ikke henge ut folk på den måten; bare be vakten pelme dem ut, så er saken ferdig, tenker jeg.

– Det er ikke greit å kalle noen nazister, om de ikke er det.

Tror ikke han forstår sin egen maktposisjon

Frilansfotograf og filmskaper Kim-Remi Kjesbu var den som filmet den mye omtale videoen fra Kwelis Oslo-konsert forrige lørdag. Han stod i «fotopitten» [der pressefotografer står, mellom publikum og scene, red. anm.] da det hele skjedde. Han forteller at musikken plutselig bare stoppet, etter at en kvinne på første rad mente at Kwelis prat om raseforskjeller var stereotypisk.

– Det ble rar og klein stemning da Kweli kastet dem ut fra lokalet. Jentene ropte «fuck you», og viste fingeren tilbake til ham, sier han.

Etter at de to jentene ble kastet ut, merket han også at salen ble tommere av andre som gikk ut i protest.

– Personlig pleier jeg å synes det er gøy når folk lager litt leven, men det der synes jeg bare var unødvendig. Jeg synes generelt at å skjelle noen ut fra scenen er upassende, sier Kjesbu.

– Han var jo faktisk den som var i en maktposisjon i den situasjonen. Folk som står der er allerede fans og ser opp til han. Jeg tror ikke den talen hans handlet om hudfarge, men at han har et budskap som han fremmer gjennom makten han har, på en ganske harry måte også.

– Man burde ikke komme til en konsert og føle at man ikke passer inn. Vi er alle der av samme grunn, og det er for å se konserten, sier Kjesbu, som var der på oppdrag for DJ-kollektivet Oh Mama Crew.

Marius Solberg fra Young leaders TV (YLTV) hadde avtalt å intervju Kweli etter lørdagens konsert for å konfrontere rapperen med nazibheskyldningene hans. (Foto: Martine Lossius.)

Generelt forhold til «nazi»-begrepet

Marius Solberg fra Young Leaders TV (YLTV), kjent for podcasten «Kaffeslabberas med Marve», hvor han intervjuer gamle rappere som nesten alle har glemt, hadde opprinnelig avtalt å intervjue Talib Kweli etter konserten. Avtalen falt derimot i grus da Kweli forlot lokalet, etter å ha spilt det obligatoriske programmet, og droppet ekstranumrene. Han mener at amerikanerne har et altfor generelt forhold til begrepet «nazi».

– Dette hadde jeg tenkt å ta opp med ham etter konserten, i tillegg til å konfrontere ham med de politiske låtene til «nazielskeren» Chirag, sier journalisten og hiphopfanatikeren til Subjekt.

– Jeg har jo hørt og sett intervjuer med Kweli og da virker han å kunne holde både en konstruktiv samtale og tåle kritikk. Men den ranten med jentene var ganske voldsom og det var så kleint at jeg hadde lyst til å krype inn i meg selv.

Solberg mener det er som en polarisert rasekamp i kommentarfeltene, hvor folk er veldig todelt. I følge ham er det flere hiphop-veteraner i både Norge og Sverige som har mistet sansen for rapperen, mens noen uttrykker sin støtte til Kweli i diskusjonen som har oppstått under videoen. Selv har han vokst opp med hiphop og identifiserer seg i stor grad med kulturen.

– Rap er black culture, og hvite mennesker er gjester, noe jeg er enig i, men det handler om nyanser, sier han.

Malplassert kamp

– Det er mange som ikke forstår at Kweli snakker om en annen kamp enn innvandrings- og integreringsdebatten i Norge. For han handler det om en 400 års kamp i USA mellom svart og hvit. Men Brooklyn er så langt unna Oslo og Stockholm som mulig, og det går ikke an å sammenligne de to sakene. Det er i såfall en malplassert kamp han kjemper på Europa-turneen sin, sier Solberg.

Han tror det var rundt hundre personer som gikk fra lokalet etter Kwelis rant forrige lørdag.

– Forrige gang solgte han ut Rockefeller, men ifølge deltakertallene på arrangementet ser det ut til at han har mistet cirka 800 fans. Neste gang spørs det om han må belage seg på å spille i et lokale som rommer 100, sier Solberg.

– Man skal ikke forvente å bli kjeftet på når man kommer til en hiphop-konsert som hvit publikummer, med mindre man faktisk lener seg på at man er hvit. Men to jenter som står på første rad og som kan alle tekstene utenat, har ikke noe med rasekamp å gjøre, og det har heller ikke han fulle svensken i Stockholm, sier han.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar