Oppgulp av andres ideer

Det beste med «Fjols til fjells» er rulleteksten

Verre filmer finnes ikke, skriver Subjekts anmelder om «Fjols til fjells». (Foto: Presse.)
Verre filmer finnes ikke, skriver Subjekts anmelder om «Fjols til fjells». (Foto: Presse.)
Noen filmer er så dårlige at det går over i det parodiske. Det er dessverre ikke tilfellet her. «Fjols til fjells» ligger et nivå under. En utrolig bra film å unngå, skriver Subjekts anmelder. 
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er «Fjols til fjells» har premiere på norske kinoer 21. februar.

Norsk fjellkultur er noe annet i dag enn det var på 1950-tallet. Det får Poppe (spilt av Herbert Nordrum) bittert erfare, da han ønsker å drive høyfjellshotell på gamlemåten. Den Trump-aktige sjefen hans, Blom (spilt av Nils Vogt), har en annen drivkraft enn kos og hygge. Da Blom på uforståelig vis dør, ser Poppe seg nødt til å gjemme liket og drive hotellet selv. 

«Fjols til fjells» (2020) fremmer ideen om det finnes viktigere ting her i verden enn penger. Ironisk nok, er filmen tvilsomt laget på annet grunnlag enn massiv inntjening. Likevel, kan vi ikke forestille oss hvem som har bestilt denne filmen. Hvilket publikum ønsket å se en oppfølger til «Fjols til fjells» (1957), og hvordan skal dette generere inntekt?

Vi snakker om penger her, fordi filmen har lite annet å by på.

«Fjols til fjells» er et oppgulp av andres ideer. Vi finner ikke en eneste original idé gjennom hele filmen, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Presse)

Oppgulp av andres ideer

Nyinnspillinger er sjeldent vellykket, men et sted går grensen. Hvordan dette prosjektet ikke ble skrinlagt på idéstadiet kan vi bare spekulere i, men skaperne bak må ha hatt større tiltro til fanbasen til Edith Carlmar klassiker. Det kan være at flere har et nostalgisk forhold til originalen, men den er tvilsomt noens favoritt.

Annonse

Karsten Fullus manus virker dessuten uinspirert. Her finnes det ingen originale ideer, da vi har sett hver scene før, og ikke finner vi en eneste overraskelse skrevet inn. Når rulleteksten endelig begynner å rulle, får vi på følelsen av at vi har vitnet til et sammendrag av standariserte komedier som vi helst skulle vært foruten. 

Humoren sitter heller ikke som den skal. Det er noe som ikke stemmer når man ikke trekker på smilebåndene en eneste gang, når det er tydelig at filmen prøver å være morsom. Riktignok ikke med den store innsatsviljen. Det er tidvis morsommere å se viserne bevege seg på egen klokke, enn å følge vitsene i filmen.

Filmen er full av billige løsninger, som ikke bidrar til filmens helhet, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Presse)

Uinteressant teknikk

Det er ikke bare ideene som sliter, det er også en rekke tråder som forblir uforløste. Dette er for så vidt ikke noe problem, da vi uansett ikke higet etter noe svar. «Fjols til Fjells» er en filmopplevelse man gleder seg til at blir over.

Filmen er teknisk uinteressant, for å si det mildt. Det er ikke direkte dårlig, det er bare flatt, kjedelig og trygt. Det minner heller om tv-produksjoner enn film, full av billige løsninger, som ikke bidrar til filmens helhet. 

Skuespillerne har ikke blitt gitt mer en karikerte skikkelser å jobbe utifra. De gjør ingen skam på seg selv, og det blir i alle fall ikke flaut for dem. Nordrum spiller en kjedelig utgave av hans sedvanlige rollevalg, og Nader Khademi er overraskende nok hakket mindre masete enn vanlig. 

Om noen skal nevnes, må det vel være Hedda Stiernstedt som bidrar med en noe mer fargerik, men ikke videre interessant portrettering av Madde, som er resepsjonist og hotellmedarbeider. Det vil ikke si at rollen trekker filmen opp. 

Hedda Stiernstedt er det nærmeste man kommer et høydepunkt. Det sier en del når rollen er karikert og dårlig skrevet, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Presse)

Absolutt ingenting

Noen filmer er så dårlige at det går over i det parodiske. Det er dessverre ikke tilfellet her. «Fjols til fjells» ligger et nivå under. Filmen hadde tjent på å være pinlig dårlig, eller rent latterlig. Det er ingen ting å trekke ut fra opplevelsen, og dermed ingenting å trekke ned. Verre filmer finnes det ikke. For ikke er det flaut, og ikke er det nedrig. 

Det er lettere å si hva filmen ikke er hva den resulterer i. Den resulterer nemlig ikke i noe. Filmen altså absolutt ingenting. 

Prosjektet er som sagt mislykket fra start, og skal man først gjennomføre bør det være av andre grunner enn å tjene lettjente penger. For det store markedet for «Fjols til fjells» døde trolig med Juster selv.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One