Det stedsløse rommet

Lovverket står fast på en utdatert rettsfølelse av hva hjemmekontoret innebærer

Norske skattelover krever at hjemmekontoret skal være et adskilt rom som ikke benyttes til annet enn næring. I dag, når Norge drives fra de mange kjøkkenbord, er det passende å tenke på de mange frilanserne som jobber året rundt fra egen bolig, uten skattefradrag for å leie den ut i næringens tjeneste. (Foto: Nikola Bali.)
Norske skattelover krever at hjemmekontoret skal være et adskilt rom som ikke benyttes til annet enn næring. I dag, når Norge drives fra de mange kjøkkenbord, er det passende å tenke på de mange frilanserne som jobber året rundt fra egen bolig, uten skattefradrag for å leie den ut i næringens tjeneste. (Foto: Nikola Bali.)
I dag drives Norge fra kjøkkenbenken. Gjerne mens kidsa ser på tv, lager mat og bygger lego i samme rom. Da er det siste vi trenger et utdatert lovverk som ikke anerkjenner stedet som et arbeidsrom.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Lovverket har en helt egen rettsfølelse av hjemmekontoret.

Scenebildet bak hodene våre på Skype avslører noen spor av utdaterte lovverk. Ved spisebordet, på kjøkkenbenken, inne på barnerommet, i sofaen og i gangen jobbes det som aldri før, men lovverket er ikke med på å anerkjenne det som hjemmekontor.

I disse koronatider er vi overalt og ingensteds. Rommet som holder landet i gang, Norges kanskje viktigste rom, finnes ikke på tegningen.

Rammer frilanserne hardt

Lovverket beskriver – i skattesammenheng, for å få fradrag på utleid areal i eget hjem – at hjemmekontoret må være «dedikert som eget rom som kun brukes i jobbsammenheng». Rommet kan altså ikke brukes som for eksempel gjesterom eller stue utenom arbeidstidene.

Ikke bare er det lite miljøvennlig. Det rammer særlig frilansere – landets kanskje tauseste 322.000 nordmenn – som gjerne jobber fra hjemmekontoret året rundt. De som ikke får skattefradrag for å leie ut eget hjem i næringens tjeneste, bare fordi at de gjerne bruker stuen som stue til andre deler av døgnet.

Annonse

Lovverket er trolig fra tiden da leiligheter ble bygget for flere generasjoner siden, og lenge før korona gjorde oss så oppmerksomme på egen boligsituasjon. Tidligere var stuen, kjøkkenet, spisestuen og foajéen forskjellige rom. Dette var en tid da gode arkitektstudenter dro til Tyskland og lærte å tegne ordentlige bygårder, og kom tilbake med kopier fra Berlin og bygget Grünerløkka, Frogner og Gamlebyen. De tegnet leiligheter med fleksibilitet og generøsitet som kunne endre seg ved behov.

Men det var andre tider. Da langsiktighet ble verdsatt, og kvadratmeterprisen ikke utgjorde en formue.

Omgivelsene bak hodene våre på Skype avslører hjemmekontorets stedsløshet. (Foto: Rachel Troye/AHO.)

Åpen løsning

I 2020 er det helt annerledes. Teorien vi har operert med de siste 40 årene, er at det frie markedet selv er i stand til å diktere krav til innhold i boligen, og at individuelle rom for ulike funksjoner er gammeldags.

Hjemmekontorets mulighet til eget rom er derfor blitt kuttet, sammen med kjøkkenet og spisestuen og alle de andre rommene. Det vi sitter igjen med, et det som på meglerspråk kalles for «åpen løsning». Et rom som er alt og ingenting.

I krisetider testes samfunnets robusthet. På den måten får vi sjekket om det virkelig var gunstig for oss å ha alt i boligen helt åpent. Når landet styres fra kjøkkenbordet – mens tre unger og en partner er i samme rom og ser på tv, lager mat, jobber og bygger lego – taes de beste beslutningene da?

Sikkert ikke. Men kvadratmeterprisene gjør det ikke noe enklere. Når lovverket i tillegg er med på å gjøre frilansernes situasjoner enda vanskeligere, som sjeldent har råd til boliger med et ekstra rom forbeholdt arbeidet, er tiden vi er inne i godt egnet for å tenke over rettighetene til de uten fast arbeidsplass – bokstavelig talt.

Den nye teorien

Hjemmekontorets fravær på tegningen og samtidig absolutte nødvendighet i praksis, sier først og fremst noe om et utdatert lovverk.

I dag sitter «alle» med provisoriske løsninger som ingen mente vi trengte for to måneder siden. Men selv da eksisterte de 322.000 norske frilanserne under et lovverk som definerer krav som kun de færreste kan tilfredsstille.

Så hva gjør vi nå?

Gjennom en åtte år lang arkitektkarriere er jeg aldri blitt bedt om å tegne et hjemmekontor. Nå tegner jeg to. Kanskje det blir den nye teorien.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU