Arbeidernes dag

Inkluder frilanserne i rettighetskampen

I dag slår vi et slag for frilanserne. De som jobber til alle døgnets tider, og på alle byens steder. De som ikke bare skal levere det de er best på, men også regnskapet tilknyttet prosjektet. De som nok en gang må sende ut den ubehagelige betalingspåminnelsen for sin egne tjeneste. De som alene må orientere seg i den uhorvelige mengden av skjemaer for å få det lille de har krav på i en vanskelig tid som dette, skriver Subjekt-kommentator Aurora Henni Krogh. (Foto: Roberto Nickson/Unsplash.)
I dag slår vi et slag for frilanserne. De som jobber til alle døgnets tider, og på alle byens steder. De som ikke bare skal levere det de er best på, men også regnskapet tilknyttet prosjektet. De som nok en gang må sende ut den ubehagelige betalingspåminnelsen for sin egne tjeneste. De som alene må orientere seg i den uhorvelige mengden av skjemaer for å få det lille de har krav på i en vanskelig tid som dette, skriver Subjekt-kommentator Aurora Henni Krogh. (Foto: Roberto Nickson/Unsplash.)
Vi som jobber i kunst-, kultur- og mediefeltet kjenner til daglig på de forsvinnende få rettighetene frilansere har som arbeidstakere. I dag slår vi et slag for Norges tauseste 300.000 kvinner og menn.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er 1. mai er arbeidernes dag.

Som mye annet i 2020, blir årets markering av Arbeidernes dag helt annerledes enn det vi er vant til. Men selv om årets markering skjer på Zoom og Skype, er den langt ifra uviktig.

Den siste tiden har vist oss hvilke yrkesgrupper som er «essensielle for samfunnet», de såkalte kritiske samfunnsfunksjonene, men den har også belyst problematikken rundt ansettelsesforhold i det norske arbeidsmarkedet.

Vi som jobber i kunst-, kultur- og mediefeltet kjenner godt på de manglende ordningene i tider som disse. Og resten av året, kjenner vi på de forsvinnende få rettighetene frilanserne har.

Frilanserne må med

Koronaviruset har kommet som en uheldig påminner om hvor langt bak arbeiderrettighetene henger etter, i kappløpet mot et arbeidsmarked i rask utvikling.

Annonse

I årene opp gjennom har man ofte snakket om ansatte i deltidsstillinger, og om de som bør få fulle, trygge og gode arbeidsvilkår. Men selv om flere av parolene reflekterer motviljen til kontinuerlig deltid og såkalt «dugnad på jobb», så er det en gruppe som ofte glemmes i det store bildet.

Frilansing er ikke lenger sjeldent. Det er i ferd med å bli den nye normalen. Men som frilanser, forsvinner de fleste av «godene» en har som fast ansatt. Du mister feriepenger, rettigheter hvis du blir syk, pensjons- og forsikringsordninger, og mye mer.

I dag jobber 322.000 nordmenn frilans, og andelen blir stadig større. Likevel reflekteres ikke dette i rammene, ordningene og forsikringene som er bygget opp rundt arbeidsmarkedet. Og da særlig for kunst, kultur og medier, som stort sett består av frilansere. Som tvilsomt ville gjort det like bra uten frilanserne.

Hvis denne dagen handler om arbeiderne, må den snart inkludere frilanserne på alvor.

Mer trygghet og organisering

Vi er på et tidspunkt nødt til å modernisere hvordan man ser på arbeidere i det norske samfunnet i dag. Arbeidernes dag er ikke bare for de formelt ansatte. Den er for alle de som deltar i arbeidslivet, uavhengig av måten de gjør det på, hvor de gjør det fra og til hvilke tider de velger å gjøre det.

Frilansere kan tilby smidighet og selvstendighet, noe arbeidsmarkedet ofte er tjent med. Så lenge de har trygg grunn å stå på. Det burde ikke straffe seg å velge «annerledes».

Da Erna Solbergs regjering tiltrådte høsten 2013, ble det, i samarbeidsavtalen med KrF og Venstre, erklært at det skal satses på frilanserne i kulturlivet. Dette reflekteres dog ikke i de handlingsplanene som hittil er lagt frem for kulturbransjen. Usikkerheten råder fortsatt.

I dag slår vi et slag for alle de som knoter med eget regnskap på sene kvelder. De som nok en gang må sende ut den ubehagelige betalingspåminnelsen for sin egen tjeneste. De som alene må gjennom uhorvelige mengder skjemaer for å få det lille de har krav på i en vanskelig tid som dette.

Arbeidernes dag handler om å belyse alle arbeidsforhold. Lenge har vi kjempet for deltidsstillinger og 0 prosents-kontrakter. Nå må vi også snakke om frilansyrket.

God 1. mai.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper