Se videopremiere

Ny videoserie skal synliggjøre Edvard Munchs evige aktualitet

Den britiske kunsteren Tracey Emin er først ut i Munchmuseets nye videoserie, «Min Munch»: – Som kunstner har Munch hatt en enorm påvirkning på meg, gjennom hele livet mitt, sier Tracey Emin. (Video: Munchmuseet.)
Den britiske kunsteren Tracey Emin er først ut i Munchmuseets nye videoserie, «Min Munch»: – Som kunstner har Munch hatt en enorm påvirkning på meg, gjennom hele livet mitt, sier Tracey Emin. (Video: Munchmuseet.)
I dag lanserer Munchmuseet første episode i videoserien «Min Munch», som handler om mennesker i samtiden som har et nært forhold til den tidløse kunstneren.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Munchmuseet lanserer ny videoserie som belyser Munchs tidløse kunstnerskap.

I videoserien «Min Munch» har filmskaper Kjetil Skårdal Andersen og Munchmuseet snakket med artister og kunstnere som har et spesielt nært forhold til Edvard Munch, hans kunst, og dens evige relevans. Et formål ved serien var å synliggjøre hvordan Munchs kunstnerskap fremdeles er brennaktuell i tiden vi lever i, blant annet ved at den stadig brukes som inspirasjon for mange i kreative felt.

– Vi opplever at mange av Munchs bilder gir sterk mening i den tiden vi lever i. Og da tenker vi ikke bare på «Skrik», som stadig blir trukket frem og brukt til å illustrere samfunnsaktuelle fenomener, nå senest korona-krisen, sier innholdsutvikler ved Munchmuseet, Helle Vaagland, til Subjekt.

– I denne serien får vi vist at det er mange av Munchs bilder som snakker direkte til oss i dag.

Serien handler om mennesker som har latt seg inspirere av Munch og som har et nært forhold til kunsteren. I hver sin episode forteller disse menneskene om sitt favorittbilde. Vaagland forteller at hver av kildene har høyst personlige tolkinger av hvert enkelt bilde, noe som tydeliggjøres allerede i første episode.

Annonse
Først ut i serien er den britiske og mye omtalte kunstneren Tracey Emin. I videoen forteller hun om sitt personlige forhold til Munch, om sitt favorittbilde og hvorfor akkurat dette bildet er viktig for henne. (Foto: Munchmuseet/Presse.)

Tracey Emins favorittverk

Først ut i serien er den britiske og mye omtalte kunstneren Tracey Emin. I videoen forteller hun om sitt personlige forhold til Munch, om sitt favorittbilde og hvorfor akkurat dette bildet er viktig for henne.

Emin bor og arbeider i London, England og Frankrike. Hun fikk sitt internasjonale gjennombrudd på slutten av 1990-tallet med en kunst som både var selvbiografisk og selvutleverende. Emin arbeider i et vidt sett av medier og materialer, tekstilapplikasjoner, dagboknotater, tegninger, malerier, neontekster, skulpturer og filmer.

– Som kunstner har Munch hatt en enorm påvirkning på meg, gjennom hele livet mitt, forteller Emin.

Siden 2000-tallet har hun stilt ut på prominente kunstinstitusjoner Kunstmuseum Bern, Victoria & Albert Museum, Hayward Gallery, Tate Britain, Leopold Museum i Wien og Musee d’Orsay i Paris, og kunsten hennes er også å finne i flere offentlige og private kunstsamlinger over hele verden.

Om kurvstol og abort

«Modell ved kurvstol» er et av Emins favorittbilder av Munch, og et verk som forteller henne en hel historie.

– Tracey Emin sier selv at Munch har hatt en enorm påvirkning på henne som kunstner. Hun snakker utrolig engasjert om hans kunst, og mener den er akkurat hva vi trenger i dag, sier Vaagland.

– Hun er også et godt eksempel på hvordan mennesker flest har et personlig forhold til og ulike tolkninger av enkelte Munch-malerier. Å knytte «Modell ved kurvstol» til abort er noe uvanlig, men så har alle rett til sin egen tolking av Munchs bilder.

– Kan du si noe om de andre episodene? Hvor mange episoder er det til sammen? 

– Vi har noen episoder klare, som slippes i ukene fremover. Og så jobber vi med flere. Hvem som dukker opp må bli en overraskelse.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar