Like tilgjengelig som dyp

«Corpus Christi» er referansetung og dyp, men glemmer aldri sitt publikum

Den polske filmen «Corpus Christi» (2019) har vist seg å bli en internasjonal suksess, og fikk enda mer oppmerksomhet da filmen ble nominert til Oscar for beste internasjonale film. Nå er den en av de første filmene som får ordinær kinopremiere etter korona-krisen påbegynte. (Foto: Fidalgo.)
Den polske filmen «Corpus Christi» (2019) har vist seg å bli en internasjonal suksess, og fikk enda mer oppmerksomhet da filmen ble nominert til Oscar for beste internasjonale film. Nå er den en av de første filmene som får ordinær kinopremiere etter korona-krisen påbegynte. (Foto: Fidalgo.)
Kjente ingredienser og en relativt trygg oppskrift tilgjengeliggjør «Corpus Christi» for publikum flest. Kompromisser som blir verdt det når filmen likevel byr på interessante referanser og filosofisk tilnærming til kristendommen, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er «Corpus Christi» har igjen fått norsk premiere. Fredag 15. mai.

Den polske filmen «Corpus Christi» (2019) har vist seg å bli en internasjonal suksess, og fikk enda mer oppmerksomhet da filmen ble nominert til Oscar for beste internasjonale film. Nå er den en av de første filmene som får ordinær kinopremiere etter koronakrisen påbegynte.

Verket er både referansetung og dyp, men glemmer aldri sitt publikum og forblir lett tilgjengelig for publikummere flest. 

Det er derfor lett å forstå filmens fanskare. Dette er ikke en film som fremmedgjør, og enda den følger en kjent struktur, kjenner vi aldri på at regissør Jan Komasa manipulerer på billig vis. Komasa viser tvert imot at han setter sin lit til Mateusz Pacewicz’ manus.

På intrikat vis får ungdomskriminelle Daniel en ny sjanse da han lurer et sogn til å tro han er deres nye prest. Dramaet byr på en kjent struktur, men det hemmer ikke helheten, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Fidalgo.)

Ny karriere i ny by

«Corpus Christi» handler om Daniel  (spilt av Bartosz Bielenia) som sitter i ungdomsfengel, grunnet sin rusmisbruk og voldelig adferd. Tidlig forstår vi at han kjenner en sterk dragning til den kristne filosofien, tross det at han selv ikke klarer å hengi seg den kristne livsstil. På intrikat vis blir han satt på prøve, da han lurer et sogn til å tro han er deres nye prest, noe som blir utgangspunktet for filmens mange problemstillinger. 

Annonse

Premisset er kanskje ikke så originalt som det kunne ha vært. Vi har før blitt fortalt om problembarn som får en ny sjanse på usedvanlig vis, og gjennom deres turbulente bakgrunn viser de til kreative tilnærminger som bryter med grå rutiner. 

Pacewicz’ manus er fortsatt noe av det mest solide ved filmen, noe som ikke nødvendigvis gagner annet enn helheten. Vi savner plutselige innfall regissøren kunne eksperimentert videre på. Historiefortellingen blir litt vel effektiv, men det vil ikke si at manuset ikke byr på interessante referanser og filosofiske tilnærminger rundt kristendom. Mest sentralt er hvorfor enkelte trekkes mot det åndelige når det materialistiske svikter. 

Filmen byr på et mesterlig produksjonsdesign og spennende foto. Det er fortsatt skuespillet som imponerer oss mest, da særlig hovedrolleinnehaver Przemyslaw Chruscielewski, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Fidalgo.)

Tungtveiende kunstnerisk lag

Dette er fortalt gjennom et taktilt produksjonsdesign, som allerede hevder seg i filmens første bilde. Filmen starter med en smertefull, men likefullt vakker prolog som beviser filmens tekniske tyngde, som vedvarer filmen ut. Kameraet er forførende, da det er nesten helt uten bevegelse. Bildene er kynisk sydd sammen, vist gjennom en nærmest matematisk klipp, utført av Przemyslaw Chruscielewski.

Filmens fremste styrke er likevel hovedrolleinnehaver Bartosz Bielenia, som er mesterlig i rollen som Daniel. Gjennom et nærmest manisk kroppsspråk gir han uttrykk for undertrykt smerte og avvist glede. Det er ikke den enorme transformasjonen en skulle forvente å finne gjennom handlingsforløpet, som på mange måter passer rollefiguren. Ikke all utvikling utfolder seg slik en skulle forventet det. 

Det er stort håp for regissør Jan Komasa, som med «Corpus Christi» viser at han har det i seg å bli en ny polsk mester innen filmfaget, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Fidalgo.)

Handlingslammet kreativitet 

Det er stort håp for Jan Komasa, som med «Corpus Christi» viser at han har det i seg å bli en ny polsk mester innen filmfaget. Hans nyeste film er kanskje ikke perfekt, og den er ikke så utfordrende i språket som vi kanskje kunne ønske at den var, men kvalitetene overgår manglene. 

«Corpus Christi» har blitt en internasjonal suksess, og filmen fortjener å bli sett, for den vekker tanker i oss om tro og tilgivelse, som uavhengig bakgrunn vil forbli sentrale temaer. 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser