Ny filmkommisjon åpner i 2021

Kritiserer «etterlengtet avklaring» om Filmkommisjonen: – Skuffende

Kultur- og likestillingsminister Abid Raja har lagt filmkommisjonen til Bergen: – Bergen er valgt fordi det er en by med gode internasjonale forbindelser, sier han. (Foto: Ole Berg-Rusten/NTB scanpix.)
Kultur- og likestillingsminister Abid Raja har lagt filmkommisjonen til Bergen: – Bergen er valgt fordi det er en by med gode internasjonale forbindelser, sier han. (Foto: Ole Berg-Rusten/NTB scanpix.)
Filmkommisjonen skal skilles ut av Filminstituttet og etableres i Bergen fra nyåret. Regionalt filmsenter er kritisk til prosessen og skuffet over organisasjonsformen.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Regionalt filmsenter er kritisk til prosessen rundt Kulturdepartementets nye filmkommisjon.

Filmkommisjonen jobber for å få internasjonale film- og TV-produsenter til å legge innspillingene sine til Norge. Nå har Kulturdepartementet vedtatt å skille den ut av Norsk filminstitutt (NFI) og flytte kontoret til Bergen.

– Dette er en etterlengtet avklaring. Vi håper satsingen blir fulgt opp av mer konkurransedyktige rammevilkår for næringen, slik at den nasjonale filmkommisjonen får forutsetninger for å skape resultater, sier Sigmund E. Holm i den regionale samarbeidspartneren Vestnorsk filmkommisjon til NTB.

– Det er et stort potensial for økt internasjonal investering i norsk filmindustri. Men konkurransen vi møter fra andre land, er knalltøff, legger han til.

– Skuffende

Den nasjonale kommisjonen har ligget under NFI i Oslo siden 2009. Bergen-virksomheten, som skal være i gang i 2021, vil bli etablert som uavhengig stiftelse med et årlig driftsbudsjett på 3 millioner kroner, heter det i departementets pressemelding.

Annonse

Organisasjonsformen faller i dårlig jord ved Nordnorsk filmsenter, hvor daglig leder Tor Vadseth har vært involvert i saken som styremedlem i paraplyorganisasjonen Filmreg. Filmreg satte i fjor ned en arbeidsgruppe som utredet ulike modeller.

– Det er flott at en ny nasjonal kommisjon endelig er på plass. Men det er skuffende at departementet har endt opp med stiftelse som organisasjonsform, sier Vadseth til NTB.

– Etter en altfor lang prosess har departementet valgt å gå mot Filmregs konklusjon. Vi var tydelige på at et aksjeselskap eid av de regionale kommisjonene ville være det beste, legger han til.

– Gode forbindelser

Ifølge departementet er målet med reorganiseringen «økt verdiskaping i hele landet».

– Bergen er valgt fordi det er en by med gode internasjonale forbindelser, sier kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja (V).

– Og vi har gode erfaringer med at insentivordningen allerede styres i byen, fortsetter han med henvisning til refunderingen av opptil 25 prosent av internasjonale innspillingskostnader på norsk jord.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen