De beste bildene fra Slottsfjell (1/2)

Ola Flåten
Ola Flåten
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

– De beste festivalbildene har ikke som hensikt å selge billetter, sier Subjekts fotograf Ola Flåten.

HAR FESTIVALFOTOET DØDD? Nedskjæringer i mediene har i hvert fall ført til at vi stadig oftere ser festivalenes egne reklamebilder i riksdekkende medier. Det er presseetisk utfordrende, fordi at disse bildene neppe vil være like ærlige som fotojournalistene skal etterstrebe.

Derfor huket vi tak i en av våre norske favorittfestivalfotografer til å ta de ærligste bildene fra Slottsfjell og Øyafestivalen i år.

SUBJEKT ER på Slottsfjellfestivalen i form av fotograf Ola Flåten. 25-åringen fra Tønsberg har knipset festivalfoto siden han var gammel nok til å komme inn på festivalene i år 2009.

– Jeg vet ikke om noen annen måte å oppføre meg på på festival, sier han.

Annonse

Flåten sier om seg selv at han er god på mye, men ikke best i noe. Han kaller seg en autodidakt fotograf, filmskaper, skribent og kulturpilot.

– På en OCD-aktig måte knipser jeg bilder som dokumenterer livet mitt hver eneste dag, så det er ikke noe unntak når jeg har akkreditering på festival.

– Hva er det som er så kult med festivalfoto at du gjør det på niende året?

– Det er litt drass å ha med seg det store kameraet, men det er fint å slippe å betale festivalpasset!

– Man skulle tro det var mer enn gratis festivalpass som motiverte, i hvert fall når man ser bildene dine?

Lidenskapen for foto er der uansett, men motivasjonen for å ta festivalfoto i stedet for noe annet akkurat denne helga, dét er nok gratis festivalpass ja!

– Hva utgjør gode festivalbilder?

– De skal i hvert fall ikke selge billetter.

– Hvem andre er dyktige festivalfotografer?

– Richard Eriksen og Tonje Thilesen.

– Gamle venner og kollegaer av meg. Når jeg hører navnene deres, føler jeg kanskje at de gode festivalbildene har forsvunnet litt. Før var det en ting å ta festivalbilder på en kunstnerisk måte der journalistisk etikk kanskje var dogmene. Nå ser jeg bare bilder som er tatt av festivalenes interne fotografer, som av den grunn blir lite dokumentariske, i hvert fall ikke ærlige. Er du enig?

– Jeg ble i hvert fall skikkelig bitter rundt 2013-14, da medstudenter fra Westerdals begynte å lage mega-imponerende aftermovies for Slottsfjell, med dyrt utstyr, skarp linse og foto-akkreditering. Jeg hadde jo laget aftermovies med kompaktkamera uten oppfordring i flere år. Som selvsagt hadde mye mer sjel, selv om de var amatørmessige.

– Dette irrasjonelle innbilte eierskapet til festivalen skrev jeg en sentimental og klissete kronikk om i Tønsbergs Blad i 2014. Hard to be soft, tough to be tender. Tønsberg representin’. Kjøret går! Snakk til meg når du har vassa opp og ned fjellet i dyp snø en natt i Februar.

Se fotograf Ola Flåtens bilder fra Slottsfjell:

(Foto: Ola Flåten.)

Alle foto: Ola Flåten.

Se flere bilder fra Slottsfjell (Del 2) her.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar