– De beste festivalbildene har ikke som hensikt å selge billetter, sier Subjekts fotograf Ola Flåten.
HAR FESTIVALFOTOET DØDD? Nedskjæringer i mediene har i hvert fall ført til at vi stadig oftere ser festivalenes egne reklamebilder i riksdekkende medier. Det er presseetisk utfordrende, fordi at disse bildene neppe vil være like ærlige som fotojournalistene skal etterstrebe.
Derfor huket vi tak i en av våre norske favorittfestivalfotografer til å ta de ærligste bildene fra Slottsfjell og Øyafestivalen i år.
SUBJEKT ER på Slottsfjellfestivalen i form av fotograf Ola Flåten. 25-åringen fra Tønsberg har knipset festivalfoto siden han var gammel nok til å komme inn på festivalene i år 2009.
– Jeg vet ikke om noen annen måte å oppføre meg på på festival, sier han.
Flåten sier om seg selv at han er god på mye, men ikke best i noe. Han kaller seg en autodidakt fotograf, filmskaper, skribent og kulturpilot.
– På en OCD-aktig måte knipser jeg bilder som dokumenterer livet mitt hver eneste dag, så det er ikke noe unntak når jeg har akkreditering på festival.
– Hva er det som er så kult med festivalfoto at du gjør det på niende året?
– Det er litt drass å ha med seg det store kameraet, men det er fint å slippe å betale festivalpasset!
– Man skulle tro det var mer enn gratis festivalpass som motiverte, i hvert fall når man ser bildene dine?
– Lidenskapen for foto er der uansett, men motivasjonen for å ta festivalfoto i stedet for noe annet akkurat denne helga, dét er nok gratis festivalpass ja!
– Hva utgjør gode festivalbilder?
– De skal i hvert fall ikke selge billetter.
– Hvem andre er dyktige festivalfotografer?
– Richard Eriksen og Tonje Thilesen.
– Gamle venner og kollegaer av meg. Når jeg hører navnene deres, føler jeg kanskje at de gode festivalbildene har forsvunnet litt. Før var det en ting å ta festivalbilder på en kunstnerisk måte der journalistisk etikk kanskje var dogmene. Nå ser jeg bare bilder som er tatt av festivalenes interne fotografer, som av den grunn blir lite dokumentariske, i hvert fall ikke ærlige. Er du enig?
– Jeg ble i hvert fall skikkelig bitter rundt 2013-14, da medstudenter fra Westerdals begynte å lage mega-imponerende aftermovies for Slottsfjell, med dyrt utstyr, skarp linse og foto-akkreditering. Jeg hadde jo laget aftermovies med kompaktkamera uten oppfordring i flere år. Som selvsagt hadde mye mer sjel, selv om de var amatørmessige.
– Dette irrasjonelle innbilte eierskapet til festivalen skrev jeg en sentimental og klissete kronikk om i Tønsbergs Blad i 2014. Hard to be soft, tough to be tender. Tønsberg representin’. Kjøret går! Snakk til meg når du har vassa opp og ned fjellet i dyp snø en natt i Februar.
Se fotograf Ola Flåtens bilder fra Slottsfjell:
Alle foto: Ola Flåten.
Se flere bilder fra Slottsfjell (Del 2) her.