De beste bildene fra Slottsfjell (1/2)

Ola Flåten
Ola Flåten
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

– De beste festivalbildene har ikke som hensikt å selge billetter, sier Subjekts fotograf Ola Flåten.

HAR FESTIVALFOTOET DØDD? Nedskjæringer i mediene har i hvert fall ført til at vi stadig oftere ser festivalenes egne reklamebilder i riksdekkende medier. Det er presseetisk utfordrende, fordi at disse bildene neppe vil være like ærlige som fotojournalistene skal etterstrebe.

Derfor huket vi tak i en av våre norske favorittfestivalfotografer til å ta de ærligste bildene fra Slottsfjell og Øyafestivalen i år.

SUBJEKT ER på Slottsfjellfestivalen i form av fotograf Ola Flåten. 25-åringen fra Tønsberg har knipset festivalfoto siden han var gammel nok til å komme inn på festivalene i år 2009.

– Jeg vet ikke om noen annen måte å oppføre meg på på festival, sier han.

Annonse

Flåten sier om seg selv at han er god på mye, men ikke best i noe. Han kaller seg en autodidakt fotograf, filmskaper, skribent og kulturpilot.

– På en OCD-aktig måte knipser jeg bilder som dokumenterer livet mitt hver eneste dag, så det er ikke noe unntak når jeg har akkreditering på festival.

– Hva er det som er så kult med festivalfoto at du gjør det på niende året?

– Det er litt drass å ha med seg det store kameraet, men det er fint å slippe å betale festivalpasset!

– Man skulle tro det var mer enn gratis festivalpass som motiverte, i hvert fall når man ser bildene dine?

Lidenskapen for foto er der uansett, men motivasjonen for å ta festivalfoto i stedet for noe annet akkurat denne helga, dét er nok gratis festivalpass ja!

– Hva utgjør gode festivalbilder?

– De skal i hvert fall ikke selge billetter.

– Hvem andre er dyktige festivalfotografer?

– Richard Eriksen og Tonje Thilesen.

– Gamle venner og kollegaer av meg. Når jeg hører navnene deres, føler jeg kanskje at de gode festivalbildene har forsvunnet litt. Før var det en ting å ta festivalbilder på en kunstnerisk måte der journalistisk etikk kanskje var dogmene. Nå ser jeg bare bilder som er tatt av festivalenes interne fotografer, som av den grunn blir lite dokumentariske, i hvert fall ikke ærlige. Er du enig?

– Jeg ble i hvert fall skikkelig bitter rundt 2013-14, da medstudenter fra Westerdals begynte å lage mega-imponerende aftermovies for Slottsfjell, med dyrt utstyr, skarp linse og foto-akkreditering. Jeg hadde jo laget aftermovies med kompaktkamera uten oppfordring i flere år. Som selvsagt hadde mye mer sjel, selv om de var amatørmessige.

– Dette irrasjonelle innbilte eierskapet til festivalen skrev jeg en sentimental og klissete kronikk om i Tønsbergs Blad i 2014. Hard to be soft, tough to be tender. Tønsberg representin’. Kjøret går! Snakk til meg når du har vassa opp og ned fjellet i dyp snø en natt i Februar.

Se fotograf Ola Flåtens bilder fra Slottsfjell:

(Foto: Ola Flåten.)

Alle foto: Ola Flåten.

Se flere bilder fra Slottsfjell (Del 2) her.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker