Musikkvideopremiere

Sørafrikansk tilhenger av norsk musikk «hittet» Verdensrommet opp på «DMs». Nå er han ute med musikkvideoen

Den sørafrikanske regissøren Mzimasi Ndzombane (25) holder alternativ norsk musikk tett til brystet og nevner blant annet Smerz, Ivan Ave og Hester V75 blant sine favoritter. Og ikke minst Skien-duoen Verdensrommet, som han på eget initiativ har laget musikkvideo for. Nå premierer videoen «Alene» her i Subjekt. (Video: Mzimasi Ndzombane.)
Den sørafrikanske regissøren Mzimasi Ndzombane (25) holder alternativ norsk musikk tett til brystet og nevner blant annet Smerz, Ivan Ave og Hester V75 blant sine favoritter. Og ikke minst Skien-duoen Verdensrommet, som han på eget initiativ har laget musikkvideo for. Nå premierer videoen «Alene» her i Subjekt. (Video: Mzimasi Ndzombane.)
Den norske indieduoen Verdensrommet har satt dype spor hos en sørafrikansk regissør. Det ble det musikkvideosamarbeid ut av.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Verdensrommet er med ny musikkvideo.

Blant de mange store pop-eksportene fra Norge, er indie-duoen Verdensrommet kanskje ikke den første du tenker på.

Men så er ikke den sørafrikanske regissøren Mzimasi Ndzombane (25) noen hvem som helst heller.

Han er blitt avhengig av alternativ norsk musikk, og har nå på eget initiativ regissert en musikkvideo for den norske duoen fra Skien.

– Jeg har hørt mye på skandinavisk musikk lenge, sier Ndzombane til Subjekt, og trekker frem artister som Hester V75, Ivan Ave og Smerz.

Annonse

– Hvorfor det?

– Den alternative norske musikken er kreativ og forfriskende. Og jeg er en spesielt stor fan av det Verdensrommet har fått til, sier han.

Mzimasi Ndzombane bor i Port Elizabeth og jobber fulltid som videograf og klipper. (Foto: Attie Ndzombane.)

Introdusert av algoritmene

Ndzombane, som går under kallenavnet Zizi, oppdaget Verdensrommet gjennom sine Spotify-algoritmer, eller mer presist den skreddersydde «Discover Weekly»-spillelisten.

Etter å ha hørt ivrig på bandet siden 2017 sendte han bandmedlemmet Vetle Junker (26) en melding på Instagram.

Dette ble starten på et uventet samarbeid, noe Junker selv kaller «veldig gøy».

– Zizi tok kontakt og spurte om han kunne gjøre noe visuelt til en versjon vi hadde laget av John Olav Nilsen og Gjengens «Der eg bor», sier Junker, og fortsetter:

– At noen blir inspirert og vil gjøre noe kunstnerisk ut av våre produksjoner er utrolig gøy, og til og med litt absurd, særlig når musikken har nådd helt til Sør-Afrika!

Det ble lite blest rundt fjorårets video til der «Der eg bor», men nå et år senere senere premierer den enda mer ambisiøse musikkvideoen til «Alene» her i Subjekt.

Vetle Junker (26) og Andreas Høvset (26) startet bandet Verdensrommet da de var 17 år gamle, men har spilt sammen i flere bandprosjekter siden barneskolen. (Foto: Synne Bønes.)

Universelle følelser

Videoen er skutt i svart/hvitt med en et smalt sideforhold på 4:3, en del smalere enn det tradisjonelle widescreen-formatet. Ifølge regissøren er dette en måte å skape en følelse av at noe ikke er helt som det skal, for å invitere publikum inn i hovedkarakterens klaustrofobi.

– Jeg har hørt på sangen en god stund, og jeg visste at sangen fikk meg til å føle meg som om jeg fulgte narrativet til noen som følte seg veldig alene. Noen som sliter med en indre kamp og sammenkobling av egen psyke, sier han.

Ndzombane ville formidle denne kampen: en tidslinje hvor hovedpersonen går fra motløs til nølende optimistisme.

– Slutten skal skildre at hovedpersonen finner mening i eget liv, noe som ender i et følelsesutbrudd.

– Hva er det ved Verdensrommets musikk som trekker deg mot dem?

– Jeg synes de gjør en fantastisk jobb med å formidle sterke følelser i musikken, sier Ndzombane.

Og det til tross for at han ikke forstår noen av tekstene i låtene.

– Som en som hører på mye internasjonal musikk, vil jeg si at Verdensrommet er noen av de beste i verden til akkurat dette, sier han.

Til Subjekt kommenterer bassist Vetle Junker at vokalist Andreas Høvset (26) sine tekster kun underbygger det som også formidles musikalsk.

– Zizi har absolutt fanget opp dette, uten å ha plukket opp tekstinnholdet, sier Junker.

Verdensrommet med tid til overs

Låten som nå får musikkvideo, «Alene», er fra albumet «Allting tar slutt» (2020), som ble utgitt til et rosende kritikerkorps tidligere i år.

Albumet sjonglerer mellom forskjellige sjangre, som jazz, indie og hiphop.

Andreas Høvset og Vetle Junker er bandmedlemmer i blant annet Softcore Untd., Charlie Skien og Eirik Aas. I disse dager jobber duoen med ny musikk, til både Verdensrommet og andre bandprosjekter.

Ser dere på den litt profetiske albumtittelen «Allting tar slutt» i et nytt lys nå?

– Jeg skjønner at det virker dystopisk, men egentlig ikke. Vi er stolte av albumet, og håper ikke den dystre tittelen gjør at noen velger å ikke høre på det.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar