Idéer som inspirerer til handling

Kan en ideologi eller religion være farlig? Filosofen svarer

Lars Gule er filosof med doktorgrad og førsteamanuensis ved Oslomet, der han forsker og underviser blant annet på ekstremisme, flerkultur og islam. (Foto: Sonja Balci.)
Lars Gule er filosof med doktorgrad og førsteamanuensis ved Oslomet, der han forsker og underviser blant annet på ekstremisme, flerkultur og islam. (Foto: Sonja Balci.)
Svaret på spørsmålet er på ingen måte klart, skriver Lars Gule.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er I debatten påstås religioner og ideologier å være farlige. Filosof Lars Gule ser nærmere på påstanden.

Svaret på spørsmålet er på ingen måte klart – for det kan meningsfullt besvares med både ja og nei.

Det vil være avhengig av hva som menes med «farlig», og hvordan ideologien/teologien antas å kunne være farlig.

Idéer inspirerer handlinger

Selvsagt dreier det seg om islam – igjen.

Selv skrev jeg, i en kronikk i Utrop, blant annet følgende:

Annonse

«Kort sagt er islam en mangfoldig størrelse. For det første er ikke islam et subjekt, en aktør eller et levende vesen med formål og hensikter. Islam er en religion, en teologi – altså ideer. Islam blir en slags realitet bare gjennom tolkninger som så omsettes i praksis.

Det innebærer at islam ikke er farlig. Det er muslimer som – eventuelt – er farlige, avhengig av hvilke tolkninger av islam de legger til grunn.»

Det burde ikke være vanskelig å forstå at dette er korrekt. Men det er også bare en del av «sannheten» om ideologiers og religioners farlighet.

Et av poengene er at store ideologiske/teologiske systemer inneholder mye. En del av innholdet i slike systemer kan være farlig i den forstand at det inspirerer eller motiverer til overgrep og vold, til og med vold av grusomste slag.

Det er ikke vanskelig å finne tekstdeler i Bibelen og Koranen som oppfordrer til vold mot dem som bryter visse moralbud, eller tror på en feilaktig måte. Men det er jo også sant at teksten i seg selv ikke begår vold; at det er mennesker som gjør det.

Eller?

Ord som begås

Her kan man selvsagt også modifisere.

For det finnes ord og tekster som i seg selv er overgrep.

De utgjør åpenbart ikke fysisk vold, men er likevel konkrete angrep på mennesker – ved å krenke deres menneskeverd.

Det er derfor vi også har grenser for hva som kan sies, trykkes eller publiseres på annen måte. Disse grenene er både moralske, altså noe vi kritiserer og fordømmer, og juridiske, altså noe vi kan straffe i enkelte tilfeller (jamfør straffelovens § 185).

Det er likevel ikke ordenes farlighet på den ikkevoldelige, men likevel konkrete måten, de er opptatt av, de som mener at islam er farlig. Her synes man å mene at farligheten ligger i islam selv på en måte som uunngåelig vil få praktisk talt alle muslimer til å begå overgrep, eller i alle fall få dem til å godta at andre begår overgrep.

Tekst må alltid tolkes

Her kommer også sammenligningen med nazismen fort inn.

Nasjonalsosialistisk ideologi er i seg selv farlig fordi den påvirker alle nazister til å begå overgrep, mener man gjerne.

Utvilsomt kan både religioner (for eksempel jødedom, kristendom, islam) og ideologier (for eksempel marxisme, anarkisme, fascisme) inspirere og motivere ganske mange til å begå overgrep, vold og annen grusomhet mot andre, altså utover det å (eventuelt) være konkrete angrep på noens menneskeverd.

Og likevel, det er jo svært langt fra alle muslimer (eller jøder og kristne) som begår overgrep. Det var heller ikke alle nazister som begikk direkte voldelige overgrep mot andre.

Det er fordi ord og tekster alltid må tolkes.

Noen tolkninger virker ganske opplagte for alle som hører og leser. Derfor er det alltid er grunnlag for å kritisere og argumentere mot (spredning av) visse ord og tekster – altså ideologier/teologier. Nettopp fordi de kan (men ikke uunngåelig må) få voldelige konsekvenser.

Varierende kvalitet på tolkninger

Det er med andre ord to grunner til å forsøke å hindre spredning av visse ideologier/teologier, fordi:

1) de representerer overgrep i seg selv ved å uttrykke menneskeverdskrenkelser

2) de kan inspirere/motivere til konkrete voldelige overgrep/angrep på andre

Denne distinksjonen er viktig, også fordi en ideologis/teologis konkrete, fysisk farlighet bare kan komme til uttrykk ved at noen har blitt inspirert eller motivert.

Det innebærer at den som gjennomfører vold mot andre har tolket ideologien/teologien på en bestemt måte. Nettopp fordi alle ideologier/teologier – som omfattende (tanke-/idé)systemer – gir rom for ulike tolkninger, er den konkrete voldsfarligheten avhengig av at bestemte tolkninger blir etablert.

Nazismens folkemord kan være eksempel.

NSDAP fikk relativt stor oppslutning i Tyskland og hadde millioner av medlemmer. Likevel var ikke alle tolkninger av partiets – og førerens – politikk like åpenbare og med samme tilslutning fra alle partimedlemmene.

Hadde det vært tilfellet, ville det ikke vært nødvendig for det nazistiske lederskapet å holde folkemordene på jøder og romfolk, og de såkalte eutanasiprogrammene overfor handicappede, hemmelige.

Med andre ord: Det fantes ulike tolkninger av nazismen hvor de mest ekstreme – folkemorderiske – ikke var opplagte for alle.

På samme måte med religioner.

Det finnes tolkninger av jødedom, kristendom og islam som pålegger de sanne troende å nedkjempe egen religions fiender med makt og vold, gjerne ved bruk av tortur og massakrer.

Slike tolkninger kan ha vært dominerende til tider, men har neppe vært fullstendig enerådende (i alle fall ikke etter at disse religionene nådde en viss størrelse – for det skal noe til å uniformere meningene til hundretusenvis eller millioner av jøder, kristne eller muslimer).

Ja og nei

Derfor er svaret på spørsmålet om ideologier eller teologier kan være farlige, fortsatt både ja og nei. Av samme grunn er det også viktig å være nyansert når ideologier og religioner omtales.

Det er ellers interessant, og trolig uttrykk for manglende evne til refleksjon, at en del av dem som insisterer på at islam er farlig nettopp fordi de finner tekster som legitimerer overgrep og vold i Koranen, ikke ser at også andre ord og tekster kan inspirere og motivere til vold og overgrep.

Derfor vil de ha sin rett til å spre hat og rasisme/islamofobi mot muslimer i fred. Heller ikke når det oppfordres til voldelige overgrep og krig mot islam/muslimer oppfatter de dette som farlig, bare ytringer.

Nei, på tåpeligste vis mener man at det alltid er fiendens ord som er farlige, ikke ens egne.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg