– Hva er det her?! Oi! Hæ?
I et boligstrøk på rolige Tiller, like utenfor Trondheim sentrum, møter vi saksofonisten i bandet Juno, Mona Krogstad.
Hun har nettopp blitt overrekket Subjektprisen 2020, en liten opphøyelse fra det vi i forkant kalte for «et intervju med alle nominerte».
Det er tydelig at Krogstad er forvirret – over om hun kan uttrykke så stor glede før hun helt skjønner at bandet hennes, Juno, har blitt stemt frem som årets vinnere.
– Gratulerer, Juno er Årets artist!
– Wow, dette er jo helt sjukt! Seriøst, dette hadde jeg ikke trodd skulle skje, sier saksofonisten i bandet, og fortsetter:
– Nå ble jeg helt satt ut. Hva skal jeg si? Har aldri vært med på noe slikt før, i alle fall ikke i min egen hage.
Til sammen har flere enn 6.000 stemmer blitt avgitt i de ulike kategoriene under Subjektprisen 2020.
Publikum har hatt muligheten til å stemme på Okay Kaya, Sondre Lerche, Sløtface og ikke minst jazz-femkløveret Juno som årets artist.
– En ære å bli nominert
Bandmedlemmene møttes for første gang i 2016. Da de var nye studenter på jazzlinjen på NTNU i Trondheim.
Foruten Krogstad på saksofon består bandet av Thea Ellingsen Grant og Malin Dahl Ødegård på vokal, Georgia Wartel Collins på kontrabass og Ingvald Vassbø på trommer.
Etter årene i Trondheim har flere medlemmer flyttet fra trønderhovedstaden og spredt seg til Oslo og Amsterdam. Nå er det bare Krogstad og Dahl Ødegård som bor igjen i Trondheim.
Hun forteller at bandet ikke forventet å vinne.
– Vi var jo nominert sammen med et stjernelag av kjente artister. Det var i det hele tatt en ære å bli nominert. Så det å få prisen, er jo en enorm anerkjennelse.
Bandet ble blant annet nominert for å ha sluppet debutalbumet «Young Star» tidligere i år, til et samstemt kritikerkorps.
Samarbeidet med Kristoffer Lo
De bryter altså ut fra jazz-undergrunnen, til å bli publikumsfavoritter, etter å ha gitt ut et album umulig å ikke like.
Jazzmusikeren og komponisten Kristoffer Lo ble engasjert som produsent, etter at Lo oppdaget Juno varme opp for bandet Broen.
– Vi møttes backstage etter at han hadde hørt oss spille. Han likte det han hørte og ville samarbeide med oss. Vi var allerede godt i gang, men med han som produsent tok albumet en annen retning, sier Krogstad, og fortsetter:
– Vi er jo et akustisk band med saksofon, kontrabass, to vokal og trommer. Men da Loe kom inn i bildet la han til litt mer elektronikk. Så da ble det litt mer poppete enn bare akustisk jazz.
Nytt album i 2022
Nå er de i gang med sitt andre album.
Siden bandmedlemmene bor i forskjellige andre land, har bandet måttet tenke nytt angående arrangering.
– Etter planen skal vi komme ut med et nytt album i 2022. Det er klart at det var enklere før da alle bodde i Trondheim. Da var det bare å møtes for å øve eller å sjekke ut ideene til hverandre, sier Krogstad.
– Hvordan øver dere nå?
– Det blir vanskelig å øve over Zoom, forteller hun og ler, og fortsetter:
– Det blir mer prosjektbasert arbeid. Eksempelvis at en får ansvaret for å skrive og arrangerer en låt, også hører vi andre på låten hver for oss. Når vi møtes går vi samlet gjennom låtene.
De har begynt å møtes over lengre perioder, som i sommer da de var samlet oppe i Lofoten. Der var de i én uke og fikk prøvd ut flere ideer.
– Å møtes over lengre tid er gull verdt for oss. Da får vi fokusert bare på oss og musikken.
Over nyåret skal de ut på turne med «Den kulturelle skolesekken» i Trøndelag. Der får de mulighet til å teste ut nytt materiale forteller Krogstad.
– Vi er veldig glad for å spille for barn og ungdom. Vi tenker også å spille inn en musikkvideo, siden året har vært som den har vært. Da er det kanskje greit å ha noe visuelt for å fange og få oppmerksomheten til folk, sier Krogstad som også forteller at bandet skal spille konserter i Trondheim og Oslo-området i februar og mars måned neste år.
Takker fansen, familien og venner
Krogstad forteller at prisen kommer til å gi dem en ekstra boost.
– Det er veldig stats å vite at publikum heier på oss og at familien og venner støtter oss, i alle fall i denne tiden her. Også er det en anerkjennelse for oss som et band. At vi føler at vi oppnår forskjellige ting.
– Er det noen du ønsker å takke for prisen?
– For det første må jeg takke publikum og alle som har stemt. Alle som kommer på konsertene våre, og de som hører på musikken.
Hun takker også familie, venner og resten av bandet, som de startet opp på jazzlinjen.
– Jeg ønsker også å takke NTNU og jazzlinjen som fikk samlet oss i starten. Hadde vi ikke begynt i samme klasse hadde ikke Juno oppstått.
Subjektprisen blir tradisjonelt delt ut under en prisutdeling i Oslo med celebre gjester. Kulturprofiler som tidligere kulturminister Trine Skei Grade, komiker Else Kåss Furuseth, rapper Chirag og realitystjerne Adrian Sellevoll har vært tidligere prisutdelere.
Grunnet koronarestriksjonene har prisutdelingen blitt noe annerledes, men vi får late som likevel.
– Hvis du kunne valgt en person du skulle fått prisen av, hvem skulle det vært?
– For min del kunne det vært en av mine idoler, Melissa Aldana. En saksofonist som bor i New York. Det blir vanskelig å svare for hele bandet, jeg må nesten høre med dem først.
Dagen etter intervjuet skriver Krogstad dette i en melding:
«Synes det var en sinnsykt hyggelig overraskelse å ha akkurat dere to [journalisten og fotografen, red. anm.] i hagen min på Tiller for å overrekke Subjektprisen! Kunne ikke tenkt meg noe bedre midt oppi eksamenslesinga før jul!!!»
Juryens innstilling
Femkløveret Juno har markert seg som et innovativt tilskudd til norsk jazz.
Den lekne miksen av jazz og pop har fenget både store og små publikummere.
Juno, som møttes på den beryktede jazzlinjen på NTNU, har vært virksomme som en solid live act i flere år, men først i år virkelig fått oppmerksomheten de fortjener.
Det er kanskje ikke så rart, for gruppen har fremvist stor evne til samspill og kreativitet i året som har gått.
Tidlig i år kom omsider det etterlengtede debutalbumet «Young Star» på plateselskapet Jazzland Records, som høstet hyllest hos Subjekts anmelder og andre kritikere.
«Young Star» er både tøff, sår og sprudlende. Junos upretensiøse lekenhet og mot lover godt for norsk jazz. Nå har de sprukket overflaten.