Fargeblindt er ignorant

«Bridgerton» er ikke fargeblind. Tvert imot har serien tatt bevisste valg for å sikre mangfoldig representasjon

Både Aftenposten, VG, NRK og Dagbladet hyller Netflix-serien «Bridgerton» for å være såkalt fargeblind. (Foto: Netflix.)
Både Aftenposten, VG, NRK og Dagbladet hyller Netflix-serien «Bridgerton» for å være såkalt fargeblind. (Foto: Netflix.)
Netflix-serien «Bridgerton» hylles for sin såkalt fargeblinde cast, men dette retoriske knepet kan gjøre mer skade enn nytte, skriver Aurora Henni Krogh.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er «Fargeblindhet» er på alles lepper.

Om du ikke har sett «Bridgerton», hva har du gjort den siste måneden?

Netflix-serien om Londons sosiale scene på de tidlige 1800-år troner på topp i Norge, og er sett av over 63 millioner mennesker verden over.

En braksuksess, med andre ord, og mange har hyllet seriemogul Shonda Rhimes for hennes «fargeblinde» casting.

Både Aftenposten, VG og NRK omtaler serien som såkalt fargeblind, og Dagbladets Inger Merete Hobbelstad spør seg om «fargeblind casting» er fremtiden.

Annonse

Også internasjonale medier som Refinery29, Vogue, The Wrap og Pitchfork har skrevet om Bridgertons «fargeblindhet» i positive ordelag.

Men er det egentlig noe vi bør heie frem?

Lett å si seg fargeblind

Mange som hevder at de ikke ser farge sier det ofte med gode intensjoner, og det er bra at man ikke legger vekt på noens hudfarge.

Men selv de beste intensjoner kan gå til slett spill.

Vi ønsker alle å komme dit hvor man ser tvers gjennom hudfargen og til andre og indre menneskelige kvaliteter, men å late som om folk flest har denne evnen, er dessverre ikke realistisk.

Mennesket er dessverre utstyrt med en rekke fordommer, og de er både naturlige og kulturelle. Å påstå seg så sofistikert at man ikke registrerer noens hudfarge er foreløpig altfor tidlig.

Så det kan faktisk hende at «fargeblindhet» er fremtiden, men for å komme dit må vi identifisere de rasistiske knutene først, og løse dem.

Mer godt enn vondt

Harvard-studien «Racial Color Blindness: Emergence, Practice, and Implications» (2012) konkluderer med at såkalt fargeblinde holdninger kan gjøre mer vondt enn godt i kampen mot rasisme.

Her står det blant annet at «å lukke øynene for kompleksitetene ved rase får dem ikke til å forsvinne, men gjør det vanskeligere å se at fargeblindhet ofte skaper mer problemer enn det løser».

Vi kan ikke hoppe bukk over samfunnets rasistiske problemer, vi må løse dem, og da kan vi gjerne begynne med å identifisere dem.

Det betyr ikke at alle er rasister, men at rasisme foregår. På film og tv bør man derfor ta aktive valg for å representere et mangfold som kan knuse fordommene.

«Bridgerton» bør hylles for sin mangfoldige cast, men fordi at de har gjort bevisste og aktive valg for å fremme dette.

Ikke for sin ignoranse.

Shonda Rhimes har sett og registrert forskjellig hudfarge, men skapt historier som understreker at vi alle kan passe inn i narrativet.

Fargeblindhet er ignoranse

Å hevde at man ikke kan se farge er i bunn og grunn en påstand knyttet til et privilegert ståsted.

For når du ikke registrerer hudfarge eller hva dette har å si, så har det kanskje sammenheng med at du ikke påvirkes i negativ grad av hvilken hudfarge du er født med. Du kjenner ikke på rasismen.

Ifølge Philip Mazzocco, forfatteren bak «The Psychology of Racial Colorblindness: A Critical Review» (2017), finnes det fire forskjellige typer fargeblindhet, basert på grad av fordommer og bevissthet knyttet til rase:

Den proteksjonistiske, den egalitære, den antagonistiske og den visjonære.

Det norske kommentariatet kan nok sies å være den visjonære fargeblinde: Den som ønsker seg et samfunn hvor man rett og slett ikke bryr seg om hudfarge. Han eller hun vil hylle en film med mangfoldig casting, hvor svarte spiller protagonister i samfunn som filmatiserer en tid da det ikke – eller knapt – fantes svarte der.

Det er velmenende, men fremdeles ignorant.

Mazzocco understreker at ingen av de fire typer fargeblinde – til tross for gode intensjoner – gjør antirasismen en tjeneste.

Vi bør heie på synlig mangfold

Vi har hatt mange runder med identitetspolitikk og representasjon i mediene, i alle fall etter BLM, så det er overraskende at fargeblindhet enda heies på.

BLM har pekt oss i en retning som ingen medier burde overse. Vi burde ikke dømme noen etter hudfarge, men det betyr ikke at forskjellsbehandlingen basert på hudfarge bør overses.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist