Nylig ble den internasjonale dagen for datapersonvern markert i Brussel, hvor Apples administrerende direktør, Tim Cook, gikk i strupen på Facebook og Mark Zuckerberg.
For mange av oss var dette åpenbart et svar på Facebooks nylige angrep på Apple, der verdens største sosiale medium kritiserte Apples nye personvernsendringer gjennom en rekke helsideaviser i amerikanske medier.
Cook nevnte aldri selskapet ved navn, men desto større effekt fikk budskapet, som gikk ut på at Facebook ikke tok nok samfunnsansvar:
– Teknologien trenger ikke store mengder personlige data sydd sammen på dusinvis av nettsteder og apper for å lykkes. Annonsering og reklame blomstret i flere tiår uten denne teknologien, uttalte Cook.
Cook poengterte på datakonferansen at selskapene var samlet her i dag for å poengtere at «minste motstands vei, sjeldent er visdommens vei».
– Hvis en virksomhet er tuftet på å villede brukere om utnyttelse av data, gjennom alternativer som egentlig ikke gir noe valg, fortjener den ikke vår hyllest. Den fortjener reform, fortsatte han.
Cook mener vi befinner oss i en tid da algoritmene gir næring til en voldsom spredning av desinformasjon og konspirasjonsteorier.
– Da kan vi ikke blindt stole på teorien om at «alt engasjement er godt engasjement», «jo lenger jo bedre», og at det er «om å gjøre å samle så mye data som mulig», uttalte Cook.
Apple-direktøren mener man altfor ofte stiller spørsmålet «hvor mye kan vi komme unna med?», når de egentlig burde spørre seg «hva er konsekvensene?»
– Hva er konsekvensene av å prioritere konspirasjonsteorier og oppfordringer til vold utelukkende på grunn av den høye grad av engasjement? Og hva er konsekvensene av å ikke bare tolerere, men belønne innhold som undergraver offentlighetens tillit til livreddende vaksiner?
Han fortsetter:
– Hva er konsekvensene av at tusenvis av brukere blir med i ekstremistgrupper og deretter viderefører en algoritme som anbefaler enda mer?
Giganter på kollisjonskurs
Underveis i Tim Cooks tale er det umulig å ikke tenke på selskapet Zuckerberg har bygd.
Få måneder i forveien hadde Facebook kjøpt en rekke annonser i The Wall Street Journal, The New York Times og The Washington Post, hvor de kritiserte Apples nye personvernsregler.
Personvernsreglene krevde nå av apper å be om tillatelse for deling av viss data, noe Facebook reagerte på. De mente dette ville gå hardt utover små virksomheter.
I realiteten har disse to teknologigigantene gått i retning av en større konflikt over lang tid.
Problemet er at Apple og Facebook har to vidt forskjellige forretningsfilosofier.
Apple er et livsstilsmerke, og en del av livsstilen Apple selger er at brukere har mer kontroll over sitt personvern.
Facebook er derimot i databransjen. Jo mer data de samler inn om brukere, jo mer effektivt kan de selge målrettede annonser.
Men å samle og selge alle disse dataene koster, som Cook påpeker:
– Sluttresultatet av alt dette er at du ikke lenger er kunde, men produktet, sa Cook.
Cook fortsatte i sin tale å fremheve forskjellene i Apple og Facebook sine filosofier.
– Vi tror at etisk teknologi er teknologi som fungerer for deg. Det er teknologi som hjelper deg med å sove, ikke som holder deg oppe. Den forteller deg når du har fått nok. Det gir deg plass til å lage, tegne eller skrive eller lære, ikke oppdatere bare en gang til, sa Cook.
Ved første glimt kan det virke som om Apple og Facebook er på forskjellige veier. Men i realiteten er de på kollisjonskurs.
Summa summarum
For gründere og bedriftseiere er det mye å lære av denne konflikten.
Som Cook treffende påpekte «eksisterte og blomstret annonsert reklame i flere tiår», uten å benytte seg av datainnsamling av denne størrelsen.
Og ettersom kundene nå får flere valgmuligheter hva gjelder hvordan apper og nettsteder sporer dataene deres, forutser eksperter at flere og flere mennesker vil velge bort sporing.
For annonsørene betyr dette at de må tilpasse seg, eller dø.
Men det er også en større lekse på spill.
Det er nemlig på tide å spørre seg selv: Hvilken filosofi vil jeg leve etter? Vil jeg ha en bedrift som betjener kundene mine? Eller en som utnytter kundene til å betjene virksomheten min?
På lang sikt er bare en av disse filosofiene bærekraftige. Og der den langsiktige løsningen kan føles mer utfordrende, husk dette: «Minste motstands vei er sjelden visdommens vei.»
Artikkelen ble først publisert i det amerikanske næringslivsavisen Inc og er gjengitt på norsk med forfatterens tillatelse.