Lett å glemme skjønnhet

Markedsliberalismen gir oss dessverre ikke vakker arkitektur

Når det gjelder materiell velstand er markedsliberalismen uovertruffen. Men når det gjelder våre åndelige behov, kan det være at denne høyrerefleksen kommer til kort, skriver stortingsrepresentant Kristian Tonning Riise (H). I flere byer gjøres det opprør mot gjeldende arkitektur- og byutviklingspolitikk. De krever at mer bygges på klassiske idealer, slik som i denne tegningen av tyske Patzschke arkitekter. (Foto: Patzschke arkitekter.)
Når det gjelder materiell velstand er markedsliberalismen uovertruffen. Men når det gjelder våre åndelige behov, kan det være at denne høyrerefleksen kommer til kort, skriver stortingsrepresentant Kristian Tonning Riise (H). I flere byer gjøres det opprør mot gjeldende arkitektur- og byutviklingspolitikk. De krever at mer bygges på klassiske idealer, slik som i denne tegningen av tyske Patzschke arkitekter. (Foto: Patzschke arkitekter.)
Vi må gjøre noe med strukturene som gjør at så mye av det som bygges er grått og trist, skriver Kristian Tonning Riise.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Et opprør mot gjeldende arkitektur- og byutviklingspolitikk er på fremmarsj i flere byer.

Arkitektur- og bytutvikling er et interessant eksempel på et område, kanskje spesielt for oss på høyresiden, der de normale politiske refleksene kommer litt til kort.

Vi på høyresiden ønsker mindre politisk styring av alt mulig, vi er opptatt av individets frie valg, av å slippe løs kreativiteten og skaperkraften som finnes i samfunnet uten for mye innblanding og vi erkjenner at summen av alle de millioner kloke (og mindre kloke) hoder der ute utgjør en mer intrikat og finjustert mekanisme enn selv den klokeste politiker eller byråkrat ville evne å klekke ut på egen hånd.

Les også: Modernister stempler oss som fascister

Patzschke arkitekter i Berlin tegner nybygg inspirert av klassiske idealer. Denne fasaden ble nylig bygget. (Foto: Patzschke arkitekter.)

Lett å glemme skjønnhet

Vi skjønner også at bare fordi man har makt til å styre over noe, så betyr ikke det at man nødvendigvis har så mye detaljkunnskap om det man skal styre over. Politikken bør derfor i så stor grad som mulig forsøke å lage gode rammer rundt, men overlate detaljene til de som har peiling på det.

Annonse

På de fleste områder fungerer disse refleksene bra. Det skaper et samfunn med et mangfold av ulike tilbud og tjenester, tilpasset ulike mennesker med ulike behov.

Det er imidlertid mye som kan tyde på at de markedsliberale refleksene som er uovertrufne når det gjelder å skape materiell velstand, kommer til kort når det gjelder våre mer åndelige behov.

Jeg lurer på om kampen mot det mest ødeleggende politiske og økonomiske systemet verden noensinne har sett – om idékampen mellom kapitalisme og kommunisme – har vært så definerende for forrige generasjon konservative at man har glemt litt at kampen for å bevare de gode tingene i samfunnet vårt, ikke bare handler om det institusjonelle og økonomiske, men også om et så grunnleggende menneskelig behov som skjønnhet.

Les også: Til krig mot glass og betong: – Bjørvika er noe av det verste

Det nyopprettede arkitektkontoret Tradition arkitekter i Stockholm er blant flere som vil bygge mer etter klassiske idealer og estetikk. (Foto: Tradition arkitekter.)

Umulig å ikke preges

Heldigvis ser det ut til at ny generasjon tenkere, med nylig avdøde Roger Scruton som en av de virkelige pionerene, er i ferd med å ta skjønnheten tilbake fra det estetiske anarkiet som har hersket altfor lenge. For det er vanskelig å komme på et område der de politiske og økonomiske rammene i moderne vestlige samfunn har insentivert så til de grader ødeleggende krefter, som i arkitekturen.

Det er selvfølgelig mye man kan si om den politiske innretningen av kunstfeltet forøvrig, og hvorvidt fraværet av «politisk smaksstyring» egentlig bare har tillatt en modernistisk kunstelite å styre de offentlige midlene etter sin egen smak i fraværet av politikernes.

Ikke at jeg mener vi skal begynne å styre den etter sistnevnte heller. Den ødeleggende effekten dette har for musikkmiljøet, malermiljøet, skulptørmiljøet, og så videre blir imidlertid små når det settes opp mot den ødeleggende effekten det har på arkitekturen.

Et stygt maleri eller musikkstykke kan man i det minste – til en viss grad – velge om man vil oppsøke eller ei. Når hele bydeler overtas av grå, triste og kalde «esker» i stål, betong og glass, så er det imidlertid umulig ikke å bli preget av det. Det påvirker oss selvfølgelig, enten vi vil det eller ei, og enten vi legger merke til det eller ei, hvordan de omgivelsene vi går i hver dag ser ut.

Les også: Aftur (22) vil ha nyklassisisme – på nytt

Berlin-kontoret Patzschke arkitekter vil bygge mer i klassisk stil. (Foto: Patzschke arkitekter.)

Ikke tilfeldig hva vi synes er fint

Derfor bejubler jeg det engasjementet som Arkitekturopprøret Norge har klart å skape om dette, godt hjulpet av Sivilisasjonen, Subjekt, og kanskje andre som jeg har glemt.

Det er nokså åpenbart at mulighetene til å bygge enkelt, høyt, grått og trist er en gavepakke for utbyggere, som er mest opptatt av å maksimere profitt. Og det er tilsvarende åpenbart at det også er en gavepakke for politikere, som først og fremst har blitt målt på hvor mange boliger man har klart å bygge per investerte krone, hvor mange nye innbyggere man har klart å tilrettelegge for i kommunen, og så videre.

I langt mindre grad har man målt om man har bidratt til å gjøre omgivelsene vakrere for de som bor der, beveger seg der eller besøker.

Hvor mange anbudsdokumenter eller reguleringsplaner har stilt krav om at man skal bygge omgivelser som er vakre og som folk vil trives i å bevege seg i, og at man skal benytte seg av den forskningen vi etter hvert har tilgjengelig om hva folk synes er vakkert. Det er nemlig mye som tyder på at det slett ikke er så tilfeldig hva folk synes er fint og ikke.

Les også: Det beste med Fjordbyen er midlertidig

Noe bør gjøres

Kanskje handler det ikke så mye om mengden politisk styring heller, men for mye politisk styring av feil ting, og manglende politisk styring av riktige ting. For jeg tror definitivt ikke at løsningen er mindre marked og mindre kapitalisme, men vi må finne måter å kanalisere denne skaperkraften og kreativiteten mot å lage vakre ting.

Vi må i hvert fall gjøre noe med strukturene som har ført til at så mye av det som bygges i de områdene der folk flest bor og beveger seg er grå, triste konstruksjoner som skaper omgivelser man blir deprimert av å oppholde seg i.

Artikkelen ble først publisert på artikkelforfatterens Facebook-sider og er gjengitt med tillatelse.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran