Svarer sosiologiprofessoren

Ingen mener du blir rasist av å høre på Beethoven

Vi må vedgå at grunnen til Beethovens enorme anseelse ikke er utelukkende estetiske kvaliteter i musikken hans, men også at han som hvit mann født i Europa passer inn i et bestemt bilde av geniet skapt i Europa og transportert ut i resten av verden, skriver Anders O. N. Kruse.
Vi må vedgå at grunnen til Beethovens enorme anseelse ikke er utelukkende estetiske kvaliteter i musikken hans, men også at han som hvit mann født i Europa passer inn i et bestemt bilde av geniet skapt i Europa og transportert ut i resten av verden, skriver Anders O. N. Kruse.
Stråmannsargumentasjon, skriver Anders O. N. Kruse.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Musikkstudent Anders O. N. Kruse svarer sosiologiprofessor Frank Furedi.

Måten vi snakker om musikk, måten vi kommuniserer musikk, og det aksepterte musikkteoretiske rammeverket har – i det hele tatt – en dyp kolonialistisk arv.

Du kan prøve det selv, hvordan vil du representere musikk grafisk uten å bruke vestlig notasjon? 

Nå har musikken, spesielt den klassiske musikken, den siste tiden måtte hamle opp med sin egen koloniale arv.

Men den 23. september publiserte Subjekt et innlegg fra sosiologiprofessor Frank Furedi, hvor Furedi tar til orde for synspunkt som fundamentalt misrepresenterer avkoloniseringsdebatten.

Annonse

Det hvite geniet

Dette betyr imidlertid ikke at vi som tar til orde for en avkolonisering av klassisk musikk mener alle vestlige konseptualiseringer av musikk må forkastes, men simpelthen at vi må unngå å tenke at den nåværende vestlige kulturdominansen ikke er minst delvis et resultat av kolonialistiske strukturer – både historiske og nåværende.

Å tenke at grunnen til at alle som er involvert i musikkutdanning analyserer Bach og Beethoven til døde, mens ting som rytmiske nyanser i norsk folkemusikalsk tradisjon blir forbigått i stillhet kun beror på den enes estetiske følsomhet bidrar bare til å bygge oppunder en hierarkisk struktur som verdsetter en ekstremt begrenset type «geni» over noen andre. 

Her er den direkte skadelige dimensjonen av holdninger som Furedis åpenbar.

Han titulerer avkoloniseringsbevegelsen som «et korstog mot selve den vestlige sivilisasjonens meritter», som om destruksjonen av vesten er det overordnede målet med avkolonisering. Det er direkte feil.

Vi må vedgå at grunnen til Beethovens enorme anseelse ikke er utelukkende estetiske kvaliteter i musikken hans, men også at han som hvit mann født i Europa passer inn i et bestemt bilde av geniet skapt i Europa og transportert ut i resten av verden.

Stråmannsargumentet

Jeg har derimot aldri kommet over noen som oppriktig talt mener at Beethovens musikk bør bannlyses fra konsertsalene.

Derimot bør vi absolutt vie ham litt mindre plass på konsertprogrammene og i historiepensum til fordel for stemmer som har måttet tie fordi all den offentlige oppmerksomheten blir slukt av komponister som Beethoven, Mozart og Wagner. 

Du blir ikke rasist av å høre på Beethoven. Vestlig klassisk musikk er ikke iboende verken et korrumperende eller forherligende element i samfunnet, det er vår behandling av musikken vi må være kritiske til. Hvem er på pidestall, hvorfor er de der, hvem er ikke der, hvorfor er ikke de der? Musikk står ikke utenfor samfunnet, men er en dypt integrert del av det.

Avkoloniseringens røtter er ikke anti-vestlige, det handler ikke om å diskreditere vestlig kulturarv. De er feministiske, de er egalitære, de tar til orde for at stemmer fra andre steder enn Europa og Nord-Amerika skal få skinne, og at vi må se kritisk på hvem vi setter på pidestaller og hvorfor de skal få så særegne posisjoner i vår kulturelle bevissthet.

Beethoven er trygg

Vi kommer fortsatt til å høre på Beethoven om hundre år, men forhåpentligvis også på Barbara Strozzi, Joseph Bologne og andre skikkelser som har måttet bukke under for mannlige romantiske fra vest-Europa. 

Hør. Ingen vil at klassisk musikk aldri skal ha en emosjonell resonans i deg. Ikke vær redd for at noen skal ta fra deg din subjektive opplevelse av et kunstverk, finner du glede i klassisk musikk er det utelukkende positivt, og det er sjeldent noe iboende ondt i musikken.

Det er fullt forståelig at om noen angriper musikk du som lytter har et dypt forhold til føles dette som et angrep på deg som person. Musikk er en av måtene vi som mennesker forstår oss selv og forstår andre på, danner fellesskap og uttrykker det uuttrykkelige. Men ikke se deg blind for det, personlig affeksjon er ingen unnskyldning for historieløshet.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser