Utradisjonelt fotografi
På T.E.K.S. viser Juliane Schütz en video- og fotoinstallasjon som utfordrer den normale fotoprosessens eksponering, utvikling og inntrykk. I motsetning til når en fotofil brukes som lerret for en fotografs fangede øyeblikk, er det her selve filmrullen som manipuleres. Schütz gir filmen nytt liv gjennom å bearbeide i reaksjon med vanlige husholdningsmedier som ammoniakk, vodka, klorin, neglelakkfjerner, kullsyrevann og en lighter. Slik bearbeides filmrullens egenskaper.
Schütz lar filmen selv utvikle sin egen uttrykksform, hvor den får sin egen metahistorie; prosessen blir i seg selv målet og den digitale dokumentasjonen av veien mot total ødeleggelse fanger øyeblikk av skjønnhet.
Nye verk i samlingen
Trondheim kunstmuseum fortsetter å dele sine nyinnkjøpte kunstverk med publikum, og denne uken vil publikum for første gang kunne se Ayatgali Tuleubek og Bente Sætrangs nyervervede arbeider. Tuleubeks videoverk «Atoll, bay, beach» navigerer ulike generiske landskap gjennom å ramse opp betegnelser på landksapsbeskrivelser i alfabetisk rekkefølge. Bildene er hentet fra såkalt stockfoto – tatt av profesjonelle fotografer og distribueres digitalt. Den absurde alfabetiske opplistingen av en spesifikk kategori, nemlig ord som beskriver landskap, gir en ny inngang til det velkjente generiske naturbildet, og drar det mot det ukjente, der alle bilder og ord sidestilles uten hierarki og der de mister sin opprinnelige mening.
Bente Sætrangs arbeid «Never Look Away» ble først vist på Kunstnerforbundet i forbindelse med Sætrangs soloutstilling i høsten 2020. Tittelen på arbeidet kan sees som en beskrivelse av seendets sentrale plass vår tid; man kan ikke se bort, verken fra det som er knyttet til å orientere seg i sine omgivelser eller fra den oversvømmende mengden informasjon som velter over det moderne mennesket i en stadig strøm som ser ut til å være uten opphør. Arbeidet er tosidig og monteres fritt fra vegg og slik at det når gulvet.