Døden skal du lide!

For barn er leken livsnødvendig, og å stoppe eller forby en konkret lek, vil alltid være skivebom, skriver bystyrerepresentant for Rødt Oslo, Eivor Evenrud. (Foto: André Løyning.)
For barn er leken livsnødvendig, og å stoppe eller forby en konkret lek, vil alltid være skivebom, skriver bystyrerepresentant for Rødt Oslo, Eivor Evenrud. (Foto: André Løyning.)
Voksne som er sjokkerte og advarer mot «Squid Game»–lek i barnehager og skoler, burde sette seg ned i fem minutter, skriver Eivor Evenrud (R).
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Den sørkoreanske Netflix-serien «Squid Game» er på alles lepper. Men ikke alle er like begeistret over voldeligheten i serien.

Døden skal du lide!

Voksne som er sjokkerte og advarer mot “Squid game”- lek i barnehager og skoler, burde sette seg ned i fem minutter. Leken er “Rødt lys,” men en variant hvor den som blir sett faller om og dør i stedenfor å bare begynne på nytt.Ta fem minutter og tenk tilbake på egen barndom. Døde noen i din barndoms lek?

Visst gjorde de det!

«Bro, bro, brille» er en klassiker med små barn, selv om en og en av fireåringene fanges i en stor gryte.

Annonse

Døden skal du lide!

Den som kommer aller sist

skal i den sorte gryyyyte.

Regler og varianter av å «ta ut» noen i lek, har alltid eksistert i lek.

Voksne som ikke liker leken, synes den er feil, voldelig, og bør stoppes, har trolig eksistert like lenge. Voksne som tolker leken og barnas uttrykk inn i sin egen verden og forståelse, vil feile i å forstå hva barna holder på med.

«Squid Game» er ikke en serie små barn bør se. Voksne som har sett den, tolker gjerne barnas lek inn i bildene de selv har på netthinnen.

Barnehagebarna har ikke disse bildene i hodet, de har ikke samme referansen som de voksne når de leker død-varianten av «Rødt lys.»

Barn i lek både tåler og tilpasser sin lek til sitt nivå. Det er derfor de trolig synes leken er gøy og holder på med den. Det er en annen lek for barna enn for de voksne som observerer den.

Det kan være traumstiserende og farlig for barn å selv oppleve ting, og å selv se det.

Å leke noe, fortolke og uttrykke hva man har hørt, er ikke farlig eller voldelig.

For barn er leken livsnødvendig, og å stoppe eller forby en konkret lek, vil alltid være skivebom.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar