Veggløse museer

Ingen museer kan forvalte helheten i sin samling

Nye museumsbygninger bygges landet over, men hvor viktig er egentlig bygget for museet, spør Feliks Ulvåen Isaksen. (Foto: Annar Bjørgli.)
Nye museumsbygninger bygges landet over, men hvor viktig er egentlig bygget for museet, spør Feliks Ulvåen Isaksen. (Foto: Annar Bjørgli.)
Alle museer er fulle av uforløst potensiale, skriver Feliks Ulvåen Isaksen.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Det bygges mange nye museumsbygg i våre dager.

Hva er museenes viktigste bestanddeler?

Om vi skal tro de siste årenes aktiviteter i hovedstaden, er det ikke innholdet i museene; objektene eller historiene de formidler, men bygningene og veggene de består av.

Nylig åpnet det omdiskuterte Munchmuseet i Bjørvika, neste år står Nasjonalmuseet for tur og for noen uker siden ble det klart at Vikingskipsmuseet på Bygdøy skal holde stengt i (minst) tre år, før de også åpner dørene til flunkende nye lokaler.

Det mangler ikke på entusiasme og interesse for disse nye museumsbyggene. De er heftig debattert og omdiskutert mens de er i prosess, og når de omsider åpner dørene for publikum, strømmer folk til for å oppleve de forhåpentligvis storslåtte og velfungerende nye bygningene og utstillingsrommene.

Annonse

I dette havet av diskusjoner rundt museenes ytre kvaliteter, kan det virke som vi har mistet noe av interessen for det indre – selv kjernen i museene, nemlig samlingene. For med dette som eksistensgrunnlag, spiller det egentlig noen rolle hvilke bygninger museene bebor?

Hypotetiske institusjoner

I Oslo har vi de seneste årene forholdt oss til museene våre som rent hypotetiske institusjoner. Særlig er det Nasjonalmuseet som har vært mottakeren av sterkest kritikk. Nrks Mona Pahle Bjerke har ikke vært forsiktig når hun beskriver museets manglende evne til å forvalte vår felles kulturarv i perioden uten faste visningsrom, og den samme kritikken ble på nytt rettet mot Vikingskipsmuseets ombygningsplaner.

Den Ungarsk-Franske arkitekten, teoretikeren og kunstneren Yona Friedman arbeidet i mange år med et kollaborativt prosjekt ved navn «Museum without buildings» hvor ambisjonen lå i å oppløse de fysiske veggene for å demokratisere og tilgjengeliggjøre innholdet. Slik ville hun skape en friere kontekstualisering og sammenstilling av kunstverk og historiske objekter. Gjennom en rekke midlertidige strukturer, bestående av et åpent, mobilt og modulært byggesett kan museet (eller andre institusjoner) eksistere som en institusjon frigjort fra en begrenset lokalitet.

Vårt eget indre museum

I den franske teoretikeren, forfatteren og kulturpolitikeren Andre Malrauxs (kulturminister 1958-1969) verk «Le Musée imaginaire» er det nettopp i fantasien, eller vår indre tankeverden at museet egentlig lever. For det finnes ikke ett eneste museum som noensinne er i stand til å virkelig forvalte totaliteten av sine samlinger. De vil heller aldri være i stand til å fritt kontekstualisere eller konstruktivt bearbeide helheten av det de besitter – fordi helheten er for stor og narrativene for mange – selv en liten samling kan presenteres på nærmest uendelig mange måter.

Her finnes et uforløst potensiale – kan ikke hver enkelt av oss være i besittelse av sitt eget, indre (og dermed virkelig felles) museum?

Det er en oppløsning av de fysiske rammene rundt museet, og frigjøringen av innholdet som i denne sammenhengen blir et uungåelig tankekors. Museumsbygget er symbolbærende for langt mer enn en institusjon med faglig tyngde, det opprettholder også en forståelse av museet som en institusjon slik den alltid har vært.

Fantasimuseum

Gjennom pandemiene, mens museer har holdt stengt, har vi fått muligheten til å forstå at museets samling og bygg ikke er så tett sammenvevd som vi skulle tro. For kan vel ikke en museumsinstitusjon fungere og agere i samfunnet fristilt fra å virke innenfor en enkelt, og begrenset bygningskropp? Undergraver ikke museene sin egen rolle når de insisterer på at det bygget, og ikke samlingen som skal stå i fokus?

Det siste året har likevel også avslørt en svakhet hos museene – det ser ut til at de ikke riktig vet hva de skal gjøre dersom veggene, eller veggenes funksjon som visningsflate forsvinner. Innholdet, og de fortellingene som ligger lagret i depoter og magasiner, forblir potensielle, hypotetiske fortellinger.

Avslutningsvis kan det være interessant å trekke frem et nytt prosjekt tilknyttet Museum Boijmans Van Beuningen i Rotterdam. Tidligere i år åpnet Museum Boijmans Van Beuningen i Rotterdam et publikumsrettet depot, hvor hele museets samling på mer enn 150.000 verk befinner seg. Mye mat til våre egne fantasimuseer. Det vitner om at det er mulig for museene å løsrive seg fra både betongbygninger og kuratorens narrativ.

Kunstverk vil alltid ha behov for tak over hodet, de må ivaretas, trygges og vedlikeholdes. Men det er ikke gitt at det skal det skal, eller bør, fungere slik det gjør i dag.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen