Svar på et nesten konstruktivt innlegg

Er det du som skal definere fremtiden min? Eller er det meg?

Ella Marie Hætta Isaksen reagerer på Tord Bakken Friis' innlegg i Subjekt. (Foto: Sara Angelica Spilling.)
Ella Marie Hætta Isaksen reagerer på Tord Bakken Friis' innlegg i Subjekt. (Foto: Sara Angelica Spilling.)
Jeg er kritisk til at vår kultur skal kunne approprieres av hvem som helst fordi den i lang tid har vært truet, og fordi vi er få og sårbare når andre vil definere oss, skriver Ella Marie Hætta Isaksen i sitt svar til Tord Bakken Friis.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Ella Marie Hætta Isaksen svarer på Tord Bakken Friis' innlegg.

I et innlegg publisert i Subjekt svarer Tord Bakken Friis, en historiestudent, på mine meninger rundt å bevare samisk kultur. Det setter jeg pris på, og jeg opplevde innlegget hans som nesten helt konstruktivt. Jeg mener nemlig han tillegger meg noen meninger jeg ikke har gitt uttrykk for, og har vridd om på deler av det jeg har sagt om temaet i gårsdagens innlegg i VG. Samtidig ønsker jeg å utdype mine synpunkter, og det får jeg anledning til i dette motsvaret.

I sitt innlegg påstår Friis at jeg argumenterer for at samer skal beskytte seg selv ved å forhindre at vår kultur endrer seg. Dette har jeg aldri sagt, og kommer aldri til å mene at vi gjør. Her blir jeg altså tillagt meninger jeg absolutt ikke har. Tvert imot er jeg en av de i min generasjon samer som går i bresjen for å endre og utvikle vår kultur. Blant annet gjennom hvordan jeg tar elementer av joik inn i en ny sjanger, som jeg selv liker å kalle «popjoik». Gjennom samarbeidet mitt med verdensartisten Alan Walker er jeg med på å redefinere hva joik kan være, og gjøre det mer tilgjengelig for verden.

Det jeg derimot er kritisk til er at vår kultur fritt skal kunne approprieres av hvem som helst. Dette fordi vår kultur allerede i lang tid har vært truet, og som et samfunn med ganske få representanter, er vi veldig sårbare når andre tar seg friheten til å definere oss. Men en ting er klart: samisk kultur har alltid vært i utvikling, fortsetter å utvikle seg, og er på ingen måte «frosset i tid», som Friis påstår.

Jeg opplever også at Friis i sitt innlegg påstår at jeg på et vis er imot inkludering, og at jeg argumenterer for å isolere den samiske kulturen. Dette er jeg helt uenig i. Mange samiske talspersoner, som meg selv, har viet våre liv til å fortelle, og på den måten dele, av vår stolte kulturarv. Jeg ønsker at majoritetsbefolkningen skal lære om hvordan man setter opp en tradisjonell lavvu, hva som er de mange funksjonene til en joik og hva med de samiske språkene som er så unikt. På denne måten mener jeg at jeg absolutt ikke isolerer min kultur, tvert imot ønsker jeg å gjøre kunnskap mer tilgjengelig, så vi kan forstå hverandre bedre på tvers av kulturer. For meg er det bare viktig at denne kunnskapen kommer fra de som faktisk innehar den.

Annonse

Det å isolere kultur, og det å utvikle kultur på egne premisser, er to helt forskjellige ting. Jeg ønsker alle og enhver velkommen til å lære og nyte samisk kultur, for eksempel gjennom tradisjonell mat, eventyr og musikk, for det er få ting som varmer så mye som å møte en ikke-same som genuint ønsker å lære om samisk kultur og historie, ved å lytte og få innsikt. Ved å være åpne, og lære av andres kulturer, kan vi jo alle være allierte i hverandres kamper, ved å støtte og skape oppmerksomhet rundt hverandres synspunkter og behov.

Men når det kommer til å utvikle en kultur, så mener jeg helt og holdent at det skal gjøres av kulturbærerne selv. Det er en stor demokratisk utfordring i dag at det mangler samiske debattplattformer, der vi internt får ta opp problemstillinger på egne premisser. Mange unge samer oppgir i dag at de er redd for å ytre sine meninger i offentligheten, fordi samer lett settes opp mot hverandre av det norske majoritetssamfunnet, for ikke å snakke om all hetsen du risikerer å motta etterpå.

Om alle kunne være bevisste på forskjellen mellom nettopp det å være «alliert» og «kulturbærer», så ville det for meg løst mye. Disse forskjellige rollene jeg mener vi har, forklarer også hvorfor det blir problematisk at en ikke-same bærer kofta. Vår nasjonaldrakt er en av de tydeligste og viktigste identitetsmarkørene vi har. En «kulturbærer» kan og vet så mye om hvor lange tradisjoner, og hvor mye kunnskap som ligger i sømmene og kantene på dette håndverket. Det er en måte å kommunisere hvem du er på, hvor du kommer fra, hvilken slekt du tilhører.

I det denne identitetsmarkøren blir brukt som kostyme, så forsvinner all kulturen i det. Selv som en «alliert» med mye kunnskap, vil budskapet i koften du bærer forsvinne, fordi den ikke kan fortelle hvor du, som ikke-same, kommer fra. Kofta, som for mange av oss er det mest verdifulle vi har, blir dermed redusert til et hvilket som helst plagg. Som om det er tilfeldig hvordan den er sydd sammen.

Videre må jeg jobbe hardt for å tolke Friis i beste mening, for å ikke oppleve at han ser på samer som en litt laverestående folkegruppe. «Nordmenn om hundre år vil ikke være som oss, akkurat som at vi ikke er like våre forfedre. Men samene skal tydeligvis isoleres, eller i det minste endre seg på sine egne premisser.», skriver han. Da må jeg først si at samer i dag ikke er mindre ulike våre forfedre, enn nordmenn er sine. Og om vi så har bevart noen tradisjoner bedre enn man har gjort med norsk kultur, så er det jo ikke fordi vi ikke er i stand til å utvikle oss. Det er jo fordi vi ser verdien av urkulturen vår, og det spesielt i dagens samfunn. I en klima- og miljøkrise trenger verden sårt urfolksskunnskap, og vi skal være glade for at denne kunnskapen om naturforvaltning fortsatt eksisterer i dag.

Avslutningsvis sier Friis at jeg på denne måten, i kraft av å være minoritet og offer for fornorskingspolitikken, kan hevde at samer har en rett til å beskytte seg selv. Det er jeg selvfølgelig helt enig i. Hvorfor skal vi ikke ha den retten? Det er jo også interessant at Friis tar seg friheten til å snakke som en utsending fra den Norske statsmakt: «Ja, fornorskningen av samene burde fordømmes. Den norske stat tar avstand fra dette, det vil aldri skje igjen.». Er han klar over at mange samer i dag opplever at fornorskningen, blant annet i form av grønn kolonialisme, bare fortsetter? At fornorskningen aldri tok slutt? På hvordan måte mener han egentlig at den norske stat har tatt avstand fra fornorskingspolitikken? Og hvordan kan han love at de samme feilene ikke vil gjenta seg?

Når Friis da avslutter med dette: «Jeg sier ikke at samene ikke kan fortelle om sin tragiske historie. Det jeg sier er at fortiden ikke skal definere nåtiden, eller fremtiden.»

Så ønsker jeg å avslutte med å spørre: Er det da du som da skal definere nåtiden, eller fremtiden min? Eller er det meg?

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)