Perfeksjonert, poetisk fotografi

Danby Choi
Danby Choi
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Catherine Opies retrospektive utstilling på Henie Onstad Kunstsenter er dessverre til tider litt kjedelig. Den er god – bare ikke fantastisk.

Henie Onstad Kunstsenter åpnet i går høstens store utstilling, «Et øye med verden», av den amerikanske fotokunstneren Catherine Opie. Med denne er kunstsenteret det første i Europa som presenterer en retrospektiv utstilling med kunstneren, som har gjort seg kjent gjennom sine studier av menneskelige forhold, samfunn, identitet og kulturelle landskap.

Den Los Angeles-baserte fotografen er, i rekken av andre store navn Henie Onstad har vist, svært internasjonalt anerkjent.

Opie ble født i 1961 i Ohio i USA, har kunstutdannelse fra San Fransisco Art Institute og Calarts i Santa Clarita, og har siden endt utdanning arbeidet med fotomediet — gjennom blant annet portretter av lesbisk identitet, dragpersoner, transeksuelle, seg selv og amerikanske High School-fotballspillere.

Fra venstre: Henie Onstads kommunikasjonssjef Gunnhild Varvin, direktør Tone Hansen, Catherine Opie og kurator Ana María Bresciani. (Foto: Live Drønen)                                                                                                                                                                                                              ‘

Kjønn og identitet

Det første man møter når man går inn i utstillingen er serien «Being and Having» fra 1991. Her har Opie fått et knippe av sine lesbiske venner til å posere foran kamera med påklistret skjegg og barter. Foran en gul bakgrunn står noen av dem med solbriller på, ei har en røyk i munnen, og alle poserer maskulint. De ser ut som menn.

Annonse

Opie stiller spørsmål rundt kjønn og identitet, men også om etnisitet og alder. Som en utforskning av portrettet, og dets betydning i samfunnet til alle tider, ikke bare som ikon og bilde, men som roller vi tar på oss, er serien sterk, og fremmer en type omsorg for de som er portrettert.

Denne serien — sammen med en annen ved navn«Portraits» (1993-1997) — gjorde Opie kjent, og allerede her viser kunstneren en sjelden beherskelse av fotografiet. Det er noe ved Opies foto som fremstår perfeksjonert, uten at man trenger å ha den samme tekniske kjennskapen til mediet som henne for å se det. Alle detaljene er nøye satt sammen, og hun forteller selv hvordan hun alltid arbeider møysommelig og ofte bruker lang tid på et bilde.

Fra serien » Portraits». (Foto: Danby Choi)                                                                                                                                                                                                   ‘

Grell estetikk

Opie er interessert i maleri. I serien «Portraits» trekker hun paralleller til kunsthistoriens portretter i komposisjon og fargebruk. Blant annet er dragpersoner og transseksuelle som blir portrettert stilt opp som renessanse-portretter. Estetikken er grell — ja, den er til tider rett og slett stygg, men det finns mye god kunst som ikke nødvendigvis er vakker.

Portrettene har flere lag med mening, som er interessant nok, men de gir ikke helt den store kunstopplevelsen. Også her er det mest imponerende den tekniske beherskelsen og verkenes historikk som viktige for en minoritet, både i sin tid og i dag.

Fra serien «Freeways» av Catherine Opie. (Foto: Live Drønen)                                                                                                                                                                                                             ‘

Den amerikanske drømmen

Opie er allsidig i uttrykkene sine. I serien «Freeways» (1994) viser hun i motsetning til de fargerike portrettene små, sort-hvitt-fotografier som utforsker arkitekturen i nettopp amerikanske motorveier. Formene har noe poetisk over seg, den maskuline arkitekturen ser på et vis ensom ut. I tillegg til disse har hun også fotografert annen arkitektur, som i «Houses» (1995), som viser overklassehjem i Bel Air og Beverly Hills, og «Mini-malls» (1997) hvor kunstneren dokumenterer folketomme gater med fasadene til kjøpesentere i USA.

I «High School Football» (2007-2009) har Opie fotografert en serie portretter av gutter på High School som spiller amerikansk fotball, i tillegg til mer dokumentariske foto fra fotballkamper. Her, som i arkitekturseriene, fanger hun en bit amerikansk kultur, samtidig som hun tematiserer ideen om den maskuline fotballspilleren. Opie forteller at portrettene er svært regisserte – alt er gjennomtekt til ytterste detalj. Dette er kanskje den beste serien i hele utstillingen, og hvor Opies styrke kommer tydeligst fram.

Fra serien «High School Football» av Catherine Opie. (Foto: Live Drønen)                                                                                                                                                                                                             ‘

God kunst, men ingen stor kunstopplevelse

Som i mange fotoutstillinger i dag blir det åpenbare dratt frem: Hvordan aktualisere og presentere foto i en tid hvor fotoapparatet er i alles lommer? Det gjentas ofte til det kjedsommelige – fotoapparatet i telefonene våre har da vært en stund alles lommer nå (i alle fall føles det sånn for oss som har hatt det siden vi var 10). Opies verk er et eksempel på at ja – fotokunsten krever mer oppmerksomhet fra publikum i dag for å fremstå som relevant, og mer verdt å bruke tiden på enn de utallige fotografiene vi scroller forbi hver dag – og gir man den en slik oppmerksomhet så er det også åpenbart at fotografiske ferdigheter i dag fortsatt har en verdi, og at god fotokunst er god kunst.

Catherine Opie foran sitt selvportrett. (Foto: Danby Choi)

Når hele spekteret av Opies kunstnerskap skal vises bys vi på en rekke ulike uttrykk, og til tider svært ulik estetikk. Hvordan hun arbeider med farger, motiv og form varier, men det skinner i alle Opies verk igjennom en sterk refleksjon rundt og respekt for mediet hun arbeider med. Som hun selv sier når hun peker på et av portrettene i helfigur som hun selv har printet: «Jeg er opptatt av å være med på hele prosessen rundt det å skape et fotografi».

Henie Onstad viser en utstilling som dessverre til tider blir litt kjedelig. Vi blir servert god kunst, men ikke en enorm kunstopplevelse. I stedet for å ha noen stor slagkraft er utstillingen mer en rett linje av godt håndverk og interessante refleksjoner. Men er den verdt turen? Ja. Kurateringen er god, museets arkitektur er brukt på best mulig måte, og utstillingen er god – bare ikke fantastisk.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner