Kunstnere kastet ut fra atelierfelleskap i Bentsebrugata

Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

– Alle bygninger som passer til å huse atelierer forsvinner, og blir spist opp av leiligheter eller co-working-kontorer. Hvor er det kunstnerne skal da?

Atelierfellesskapet i Bentsebrugata 13 på Sagene i Oslo, som de siste årene har huset blant annet kunstnere, fotografer, designere og arkitekter kastes nå ut. Bygget skal nemlig totalrenoveres innvendig, og gjøres om til leiligheter.

– Jeg fikk en treårig leiekontrakt i mars i år. Derfor har jeg brukt tid og penger på å etablere meg her, så da jeg i september fikk en e-post om at alle i bygget måtte være ute innen 1. november ble jeg veldig frustrert, sier billedkunstner Jeff Engberg, som holder til i lokalene.

Jeff Engberg (i midten) og flere av kunstnerne som nå kastes ut av atelierene sine i Bentsebrugata på Sagene. (Foto: Privat)

Han forteller at de har visst om planene som eierne har hatt i flere år, men ikke at det ville skje så fort. Gjennom råd fra Norske Billedkunstneres advokat har han og flere andre fått utvidet oppsigelsen.

– Det er en urimelig utkastelse, men vi kan ikke gjøre mer enn å få de to ekstra månedene vi nå har fått. Vi er kunstnere, som er en av yrkesgruppene i Norge som tjener minst, vi har ikke råd til noen rettssak, sier Engberg.

Annonse

Oslo kommune subsidierer atelierutleie

I august i år skrev Subjekt om Marianne Heiers oppfordring til Oslo kommune om å ta ansvar for å finne ordninger som gjør det lettere for kunstnere å finne arbeidssted i Oslo.

En rapport fra Kulturdepartementet i 2015 slår fast at norske billedkunstnere i gjennomsnitt tjente 89 000 kroner i året i 2013, og en undersøkelse fra Telemarksforskning viser at en fjerdedel av Oslos kunstnere står uten atelier til tross for at kommunen subsidierer atelierutleie med 19 millioner kroner i året.

Engberg deler Heiers oppfatning av at kunstnere presses ut av byen.

– For femten år siden fantes det mange gode steder, men alle bygninger som passer til å huse atelierer forsvinner i dag og blir spist opp av enten leiligheter eller co-working-kontorer. Så hvor er det kunstnerne skal da?

– Kunstnere behandles dårlig som leietakere

Kunstnere får ofte leie billigere i lokaler hvor det planlegges riving eller massiv oppussing, men ender derfor ofte opp med midlertidige kontrakter. Engberg forteller at dette ikke er første gang han har blitt kastet ut, men at det skjedde senest for ett år siden i et lokale på Bjølsen.

Kunstner Sunniva Krogseth er også en av de som blir kastet ut av Bentsebrugata, men som også etter påtrykk har fått tre måneders oppsigelsestid, som man har krav på. Hun synes kunstnere behandles dårlig i leieforhold.

– Jeg er relativt fersk på ateliermarkedet, men syns det er påfallende at vi som leietakere blir behandlet dårlig. Som noen man kan tjene noen slanter på mens de venter på at bygget skal rives, men som de ikke skylder noe.

Jobber for flere atelierer i Oslo

Engberg mener at kunstnerorganisasjonene, som for eksempel Norske Bildende Kunstnere (NBK) burde gjøre mer.

Hilde Tørdal. (Foto: NBK)

– De bør ta ansvar. En løsning ville vært et samarbeid mellom kommunen og kunstnerorganisasjonene, hvor sistnevnte forvalter atelierer i Oslo indre by.

Til Subjekt sier Hilde Tørdal, styreleder i NBK, at arbeidet lokalt med atelierer ikke er organisasjonens hovedfokus.

– NBK er en paraplyorganisasjon, og vi har våre 20 grunnorganisasjoner som jobber med ateliererpolitikken i distriktene sine, også i Oslo. NBK sentralt jobber på det overordnede, nasjonale planet. NBK er naturligvis for gode atelierordninger for alle kunstnere, også i Oslo, men de øverst prioriterte sakene er ikke atelierene akkurat nå, men andre saker kunstnere er opptatt av, sier Tørdal.

– Det er lettere å få gjennomslag for gode fellesverksteder og atelierfelleskap når man henvender seg lokalt, for da kan man gå inn i konkrete bygningsmasser og diskutere det med politikerne. Behovene i landet er så ulike også, og er først og fremst et problem for kunstnerne i de store byene. Vi vet at det jobbes hardt på grunnorganisasjonsplan, og da opplever vi at dette er ivaretatt gjennom NBK. 

Styreleder i den lokale organisasjonen​ Billedkunstnerne i Oslo og Akershus (BOA), Morten Gran, sier at de jobber hardt med saken.

– BOA jobber for å påvirke Oslo Kommune slik at bevilgningene til driftsstøtte rettet mot billedkunstfeltet økes til minimum 15 millioner kroner og at det opprettes minumum 100 nye kommunale, subsidierte atelierer de neste fem årene.

– Vi jobber også for at Oslo kommune oppretter en ny driftsstøtte-ordning spesielt rettet mot atelierfellesskap og fellesverksteder og vi har hatt flere møter med blant andre byråd Rina Mariann Hansen, Harald Nissen og Grete Horntvedt, og planlegger flere fremover, sier Gran.

Byråden mener de fleste kunstnere må finne atelierer selv

I likhet med Heier legger også Engberg det største ansvaret på kommunen.

I sammenheng med artikkelen Subjekt publiserte i august, om manglende atelierer for kunstnere i Oslo, sa kulturbyråd Rina Mariann Hansen at kommunen alltid ser etter lokaler, men at de ikke kan ha ansvaret for å skaffe rimelige produksjonslokaler til alle kunstnere.

– De fleste kunstnere i Oslo må belage seg på å finne egne arbeidslokaler, sa Hansen til Subjekt.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner