Subjekts guide til Øyafestivalen

Oslos beste musikkfestival starter i dag, med over 200 navn på plakaten. Det er lett å gå seg vill, men heldigvis så har vi plukket ut de 24 viktigste konsertene for deg — som du neppe bør gå glipp av.

SIDEN OPPSTARTEN i 1999, har Øyafestivalen bare blitt bedre og bedre. Blant all æren festivalen har fått — for alt fra booking til gastronomi, om ikke grafisk design (!) — er utmerkelsen «Oslos grønneste virksomhet» (Grønn Hverdag) kanskje den aller gjeveste, fra storsamfunnet.

For det er festivaler som Øyafestivalen vi peker på, når vi oppfordrer flere til å interessere seg for musikken, kunsten eller kulturen — fremfor materialistiske forbruksvarer (som vi nevnte i vår lederartikkel fra tidligere i år). Fordi vi bruker spenna på opplevelser, service og kvalitet; fremfor materialitet, forbruk og kvantitet. Det handler om god versus dårlig kultur.

Øyafestivalen er god kultur. I stedet for at 85 000 festivalgjengere skal fly ut i verden for å oppleve et mangfold av musikk, flyr man 200 artister til Oslo, for å gjøre hovedstaden om til en verdensby, om bare for en uke. I hvert fall til en kulturby på internasjonalt toppnivå — for Øyafestivalen er virkelig en av verdens beste festivaler. Ikke bare fordi at festivalen er grønn, selv om det er et stort pluss. Men fordi den er skuddsikker på det som er ryggraden til enhver musikkfestival: Bookingen.

OG NÅR VI skal på en av verdens beste festivaler. Hvordan angriper man det så komplekse programmet? Vel, du leser Subjekts guide til Øya, og er allerede i gang.

Vi har plukket de 24 viktigste konsertene og arrangementene fra programmets over 200 happenings, og presentert dem i kronologisk rekkefølge for deg, med introduserende tekster om dem alle, så du kan stille forberedt til både konsert og konsertprat.

God festival!

Umfang står bak musikkollektivet og bookingbyrået Discwoman, samt klubbkveldene Technofeminism.

Technofeministen Umfang

Klokken 15.55 på Hi-Fi Klubben

«Mainstreamen kommer ikke til å plassere en kvinne som utfordrer kjønnsnormene øverst på plakatene», sier Emma Burgess-Olson i en minidokumentar om musikk-kollektivet Discwoman.

Vel, vi prøver, og har til og med sendt henne en intervjuforespørsel som vi ikke har fått svar på. Nok om det. Burgess-Olson, bedre kjent som Umfang, er en av grunnleggerne bak det feministiske musikkollektivet og bookingbyrået Discwoman.

Discwomans mål er å fremme kvinner, transpersoner og andre utøvere av elektronisk musikk som på et eller annet vis utfordrer samfunnets konvensjonelle kjønnsnormer.

Hun står også bak Technofeminism, et månedlig klubbkonsept i New York, og som DJ har hun spilt på noen av verdens mest anerkjente klubber.

Men Umfang er ikke bare en technofeminist — hun er også en feministtechno-utøver, en produsentkarriere med overhengende fare for at all omtalen om henne for alltid vil handle om kjønnskamper. For musikken hennes har ikke nødvendigvis noe kjønn. Det er nedstrippet techno til det aller mest essensielle, av aller høyeste kaliber.

 

Roy Ayers er en av de fremste, amerikanske jazz- og funk-musikerne verden kjenner til. Foto: Presse).

Legenden Roy Ayers

Klokken 15.55 på Vindfruen

Man bruker ofte ordet «legende», og det er synd for de virkelige legendene som Roy Ayers. Den amerikanske jazz-pioneren ble født i Los Angeles og har vært aktiv musiker siden tidlig på 60-tallet. Siden har han utviklet musikksjangre som jazz, funk og soul, i tillegg til å være tidlig utøver av acid jazz og hip hop. Ayers har en rekke kjente bangers, men samarbeidet med den nigerianske «world music»-kongen Fela Kuti, som endte i den legendariske låta «2000 Blacks Got to Be Free» må vel være lov å ha som favoritt. For en booking!

Roy Ayers begynner samtidig som Umfang, som vi også anbefaler over. Om du skal se hele konserter, så er det Roy Ayers sin.

 

Migos består av rapperne Quavo, Offset og Takeoff. De er alle fra Georgia i USA. Foto: Presse).

Rap-trioen Migos

Klokken 18.45 på Amfiet

Trioen Migos er et av de heiteste navnene i hip hopen om dagen. Og Øyafestivalen sørger for å få dem til Norge for aller første gang.

Georgia-gutta har videreført den tradisjonsrike sørstats-hip hop-en på en særdeles vital måte. Respektivt: Quavo, Takeoff og Offset fikk massiv oppmerksomhet allerede med den første singelen «Versace» fra 2013, og siden bygget litt av en publikumsmasse med jevnlige mixtapes og ikke minst «Bad and Boujee».

Avclub.com påstår at Migos, etter albumet «Culture», er den viktigste gruppen fra Atlanta siden Outkast. De er i hvert fall viktige nok til at man må få det med seg når de spiller i Tøyenparken denne onsdagen.

 

Young Thug er i ferd med å ta over som det store hip hop-navnet fra Atlanta. (Foto: Presse.)

Forbildet Young Thug

Klokken 19.45 på Sirkus

Er han den aller, aller beste rapperen om dagen? Vi er nok ikke alene om å lure på det.

Den svært aktive Atlanta-rapperen Young Thug er i ferd med å ta over som det store hip hop-navnet fra Atlanta. Han fikk tidlig skryt for de første mixtapene i alt fra sjangermedier til Rolling Stone og The Guardian. I 2014 fikk han massiv oppmerksomhet for blant annet singelen «Stoner».

Young Thug er kjent for sin unike vokal, sitt høye arbeidstempo og har i tillegg klart å bygge seg opp som et moteikon utenom det vanlige. Det er ganske rått å stille opp i kjole på det verdenskjente albumcoveret, i et miljø som lenge har blitt spikret som kjønnsstereotypiserende.

Young Thug har samarbeidet med folk som Kanye West, Gucci Mane, Rae Sremmurd, Travis Scott og Wacka Flocka Flame. I fjor ga han ut et album som en del av kollektivet Bankroll Mafia. Mixtapene «Barter 6» (2015), «I’m Up» (2016), «Slime Season 3» (2016) og «Jeffery» (2016) har alle klatret på de amerikanske topp-albumlistene.

 

DJ Assault er kjent som kongen av Ghetto Tech. (Foto: Presse.)

Detroitkongen DJ Assault

Øyanatt: Klokken 23.30 i Kulturkirken Jakob

NÅ snakker vi klubb-booking. Ghetto tech-kongen DJ Assault fra Detroit avslutter en ellevill dag for hip hop i Oslo.

Etter Migos og Young Thug i Tøyenparken, inviteres du til Øyanatt i Kulturkirken Jakob med norske hip hop-navn som Cezinando, Kamelen, King Skurk One og avslutningsvis DJ Assault.

Detroit-mannen står bak bangers, eller anthems, som “Crank This Mutha”, “Sex On the Beach” og “Ass n Titties” — låter du helt sikkert har hørt før, hvis du har hatt en god barndom. Nei, da, men, jo, da, for å bruke komma rett.

Nå kommer han til Oslo for aller første gang for å gi oss en leksjon i hva ghetto tech handler om — og det i ei kirke. En venue vi ikke er så glade i, men som for kvelden må fungere.

 

Janka Nabay & The Bubu Gang har de siste årene blitt kjent for unike live-opptredener. (Foto: Presse.)

Livlige Janka Nabay & The Bubu Gang

Klokken 16.45 i Hagen

Noe av det beste med Øyafestivalens bookingprofil er at den er mye bedre enn den lover. Festivalen kaller seg en pop- og rock-festival, som vel var det den var, den gangen festivalen ble arrangert på Kalvøya. Men de senere årene har Øyafestivalen unntaksløst booket musikere fra verdenen utenfor den vestlige også. Janka Nabay & The Bubu Gang fra Sierra Leone, for eksempel.

Bubu er en energisk musikkstil fra Sierra Leone med høyt tempo. Janka Nabay er ansett som stilens ledende figur. Han ble nødt til å rømme fra hjemlandet på grunn av krig, og det tok noen år før han fikk oppmerksomhet for musikken igjen. I USA fant han gjengen med musikere som nå går under navnet The Bubu Gang. Nabays andre album på David Byrnes Luaka Bop kom ut nå i vår, og har tittelen Build Music. Denne ligger noen hakk nærmere musikken han lagde i Sierra Leone enn det internasjonale debutalbumet En Yay Sah fra 2012. Noen av låtene fra det nye albumet tar utgangspunkt i musikk han lagde allerede på 90-tallet.

Han er ansvarlig for å ha modernisert tradisjonelle uttrykk, ved å benytte trommemaskin og synther. De siste årene har Janka Nabay & The Bubu Gang imponert fra scener på begge sider av Atlanteren.

Hvis du hører på låta over, dernest under, så hører du kanskje at bubu kan minne ganske mye om ghetto tech. Minus alt det mørke, nedstrippede ved ghetto tech-en, så klart. Men tempoet. Det bør passe bra å våkne til dette etter kvelden før i Kulturkirken Jakob med DJ Assault.

 

Norske Telephones, hvis ekte navn er Henning Severud, er internasjonalt anerkjent og spiller sjeldent i hovedstaden. (Foto: Presse.)

Den norske globetrotteren Telephones

Klokken 17.50 på Hi-Fi Klubben

Telephones er en norsk produsent og DJ som vi ser svært lite til i hovedstaden. Derfor blir det minst like spennende som en internasjonal booking, når bergenseren Henning Severud, også kjent som Telephones, spiller i Tøyenparken.

Severud begrenser seg ikke. Helt siden han startet som DJ i hjembyen Bergen på slutten av 1990-tallet, i miljøet rundt Tellé Records, har han spilt en frisk miks av harde Chicago-tracks, balearisk tuttifrutti, proto-house, italo, afro, diskokraut, techno, og mye, mye mer.

Egne produksjoner har kommet parallelt, i begynnelsen på primitivt PC-program, siden på mer sofistikert utstyr, med en utgivelsesfrekvens som ljomer kvalitet foran kvantitet. I 2015 ble sporet «Blaff» nummer 16 på Resident Advisors årsbesteliste, i 2015 sto Telephones bak en bejublet remix av José Padillas «Day One», og sent i fjor kom debutalbumet «Vibe Telemetry» (på Running Back), til stor entusiasme blant kritikere.

Telephones spiller verden rundt, på klubber som Berghain/Panorama Bar, Corsica Studios og Robert Johnson, samt festivalene Dimensions, The Garden og Love International.

 

Chronixx sitt etterlengtede debutalbum har blitt kalt det mest etterlengtede debutalbumet i sjangeren på veldig lang tid. (Foto: Presse.)

Spydspissen Chronixx

Klokken 18.50 i Hagen

Chronixx er spydspissen i en bølge med ny og moderne reggae. En elsket og hatet sjanger, kanskje fordi det er så lenge siden «legendene» av reggae har sluppet utgivelser. Men jamaikaneren Jamar McNaughton ser ut til å ville gjøre noe med dette.

Massene utenfor Jamaica begynte å legge merke til ham for cirka fem år siden, da han var med på Major Lazers mixtape «Start A Fire». Siden har han turnert verden og samarbeidet med musikere som Joey Badass, Sizzla og Damian Jr. Gong Marley.

Etter flere populære singler kommer endelig debutalbumet i år. Det har blitt kalt det mest etterlengtede debutalbumet i sjangeren på veldig lang tid. På Øyafestivalen gleder vi oss til å se hva han er god for, for reggae er, på sitt beste, kanskje en av de kuleste sjangrene å oppleve live.

 

Madlib er anerkjent som en av de fremste hip hop-produsentene, med lang karriere og kjente samarbeider med særlig MF Doom og Freddie Gibbs. (Foto: Presse.)

Veteranen Madlib

Klokken 19.55 på Hi-Fi Klubben

Når vi søker Madlib på Spotify, tror streamingtjenesten at vi skrev inn en typo i jakt på Miley Cyrus’ «Malibu». Det sier alt om hvorfor du hyppigere skal oppsøke noen av de viktigste hip hop-produsentene i historien. Nå har du muligheten på Øya.

Han kaller seg selv for en DJ, men har mange talenter. Mange kjenner ham nok best som en (profilert) produsent, og som mannen bak Quasimoto og Madvillain, sistnevnte sammen med MF Doom.

Madlib har vært involvert i flere musikalske prosjekter enn vi klarer å huske og har samarbeidet med blant annet J Dilla, Georgia Anne Muldrow, Talib Kweli og Freddie Gibbs.

Gjennom sin mangeårige karriere har han vært borti mange sjangre, han har blant annet sluppet mixen «Blunted in the Bomb Shelter», med klassikere fra etiketten Trojan. Han har også remixet klassikere fra Blue Note-katalogen på oppdrag fra det renommerte jazzselskapet.

Han spiller på Hi-Fi Klubben som DJ. Er det en ting vi har lært opp gjennom, er det at de beste produsentene ikke nødvendigvis er de beste DJ-ene, men Madlib er som kjent svært anerkjent som DJ også.

 

The XX spilte en av Hovefestivalens beste konserter i 2012, og overrasket også på Roskilde i år. (Foto: Presse.)

Reinkarnerte The XX

Klokken 21.30 på Amfiet

Vi husker dem som sent 2000-talls hipster-indie-favoritt. Men nå er de tilbake med etterlengtet album, for å gjøre 2017 til sitt store år. Siden vi så dem på Hovefestivalen i 2012, har de helt klart endret på soundet, det er tidsriktig, men kanskje, etter min personlige smak, litt uheldig med Jamie XX-ifiseringen, med french house-breaks og mer elektronisk lydbilde, enn det tidligere tydelige indiespråket.

Selv om utgivelsene i det siste ikke har vært like gode som de første, synes vi, er live-opptredenene helt klart utviklet.

De sterke singlene «On Hold» og «Say Something Loving», forhåndsrapportene til albumet som ventes i januar 2018, sier at stemningen er noe mer up-beat enn tidligere. En kledelig utvikling, mener noen. Men vi ser dem fordi de er helt rå live.

The XX leverte et formidabelt, selvtitulert debutalbum i 2009, som de mottok den anerkjente Mercury-prisen for. I 2012 kom oppfølgeren Coexist, som inntok toppen av albumlista i Storbritannia og flere andre land. Ved siden av å turnere har medlemmene drevet med andre prosjekter. Aller mest kjent er nok Jamie XX sine soloarbeider, og skiven «In Colour» fra 2015. Han besøkte Øyafestivalen i fjor, og denne gangen i fullformatet med bandkameratene Romy Madley Croft og Oliver Sim.

 

Duoen Talaboman består av de anerkjente produsentene John Talabot fra Spania og Axel Boman fra Sverige. (Foto: Presse.)

Talentsamarbeidet Talaboman

Øyanatt: Fra klokken 01.00 på Jaeger

John Talabot begynner å bli en Norgesvenn, og det er Jaeger som skal ha for de siste bookingene. Det er helt greit, fordi han er en av våre, om ikke hele verdens, favorittprodusenter fra Spania, nærmere bestemt Barcelona, en by som de siste ti årene har produsert en rekke store navn innenfor dansemusikken. Kanskje ikke så rart, med Ibiza som nærmeste øy.

Vi så ham på Flekken på Hovefestivalen (RIP!) like etter slippet av hans svært fantastiske album «Fin» og på Øyafestivalen med band. «Fin» er undertegnedes mest tillyttede album på iTunes for så vidt.

Talaboman er samarbeidet når John Talabot fra Spania slår seg sammen med Axel Boman fra Sverige, til å bli dynamiske Talaboman. En musikalsk mastodont, kaller Jaeger det.

Sammen har de gitt ut albumet «The Night land» på kredible R&S Records og fått ganske gode omtaler for sine melankolske (John Talabotske), men lekne (Bomanske) og organiske komposisjoner.

Vi gleder oss til å se dem sammen, de er litt av en sommerfest-duo, og en god avslutning på en Øya-torsdag.

Torsdags-boblere: Hvis du rekker, se Sampha klokken 17.50 på Sirkus.

 

Billie Van står bak storslagen pop og uttrykksfulle live-opptredener. (Foto: Presse.)

Norske Billie Van

Klokken 14.15 på Vindfruen

Det er noe svært tiltalende ved Billie Vans låter som gjør oss glade hver gang de spilles på radio. Det kunne godt skjedd hyppigere.

Vi har også sett henne live, og vil med den erfaringen anbefale det videre til de som drar en tidlig ettermiddag på Øyafestivalen også. Eller for å si det andre veien, så er Billie Van en god grunn til å gjøre nettopp det.

Hun har for lengst har bevist at hun kan lage ypperlig, fengende og storslagen pop, og i det siste har hun tatt et skritt inn i de mer melankolske krokene av poplandskapet. Det er emosjonelt, men sterkt og virker ektefølt. Som er rart, for tematikken kretser rundt temaene svik, brudd, bitterhet og hat — mens hun gjerne står på scenen med kjæresten Jonas Alaska. Er de fortsatt sammen? Har det noe å si?

Øya-konserten blir den første muligheten til å se en konsert med Billie Van med de nye låtene, og vi håper på en like uttrykksfull tilstedeværelse som da hun spilte på et lite asylmottak på Torshov, da vi så henne sist.

 

Lars Fiske

Lars Fiske om George Grosz og tegneseriens kunst

Klokken 17.00 på Biblioteket

Nok konserter. Prøv å få med deg programmet på Biblioteket også, for her har Øyafestivalen har kuratert et riktig spennende seminarprogram om kunst og litteratur. Blant annet om George Grosz og tegneseriens kunst, med en av norske tegneseriers fremste, Lars Fiske.

Norske tegneserier ville ikke vært det samme uten Lars Fiskes umiskjennelige strek. Den er egentlig nok i sitt kantete selv, men Fiske har også vært med på å forandre mediets fortellerstil.

Med sin særegne biografiske stil har han skapt ny interesse for kunstnere — og mennesker — som Olaf Gulbransson og Kurt Schwitters.

Årets gode bok om den den tyske kunstneren George Grosz og hans frodige liv er atter et mesterverk, og ble naturlig nok kåret til årets beste utgivelse på Oslo Comix Expo nylig.

 

Young MA

Unge Young M.A.

Klokken 19.50 på Sirkus

«Sverg.» Det første vi tenkte da det gikk opp for oss at den unge Brooklyn-dronningen Young M.A. skulle komme til Tøyenparken.

It’s M.A., you don’t know, hoe? Young M.A har hatt artistdrømmer siden barndommen. Med tekster om blant annet å være skeiv, utfordrer hun hip hop-ens seksualitetsoppfatning. Hitsingelen «OOOUUU» fra 2016 fikk henne for alvor inn i rampelyset.

A$AP Ferg og French Montana er bare to av mange som har gjort sin egen variant av låta, og hennes første show utenfor klubbscener var som oppvarming for Beyoncé på stadion til New York Giants.

Men det skal ikke være nødvendig å sammenligne henne med andre. Young M.A. bringer noe helt nytt til den samtidige hip hop-en, med selvtillitsfulle tekster, som lenge vel er et av de viktigste kriteriene for hip hop, på godt og vondt.

I fjor var hun og Øya-aktuelle Young Thug med på Dae Daes «Spend It»-remix. Nylig slapp hun «Hot Sauce». Snart spiller hun på Øya. Pretty but loca!

 

Marie Davidson fra Montreal i Canada er poet og musiker, stadig hyppigere avspilt på anerkjente radioer for elektronisk dansemusikk. (Foto: Presse.)

Marie Davidson

Klokken 20.00 på Hi-Fi Klubben

Marie Davidson er poet og musiker. Hun var en sentral skikkelse i Montreals livlige musikkscene i mange år, blant annet i minimal wave-konsellasjonen Essaie Pas og DKMD, før hun i 2012 begynte å jobbe med solomateriale ved siden av. Til hele verdens store glede.

Davidsons låter er bygd opp av synthesizere, sequencere og trommemaskiner, med den karakteristiske spoken word-vokalen hennes — halvt sang, halvt prat; halvt engelsk, halvt fransk — som bindevev i det rytmiske lydteppet. Davidsons livesett er viden kjent for å være hypnotisk, energisk og svært dansbart. Stemmen brukes kreativt, poetiske repetisjoner over stramme trommer og bass, til å egge opp publikum og skape stemning.

 

Section Boyz fra London er anerkjent som noen av de beste grime-rapperne. (Foto: Presse.)

Sør-Londons Section Boyz

Øyanatt: Fra klokken 23.30 på Sentrum Scene

Høyst aktuelle og mye omtalte hip hop/grime-rappere headliner Øyanattprogrammet til Junkyard på Sentrum Scene på fredagen under Øyafestivalen. Til stor glede.

Gruppa hoppet rett inn på topp 40 i Storbritannia med mixtapen «Don’t Panic» i 2015, og har siden den gang vunnet alt fra beste nykommer-priser til å dele scener med rappere som Skepta og Drake.

Section Boyz steppet inn for Travis Scott på Øyafestivalen i fjor, og gjorde så de fleste glemte hvem de egentlig var der for å se. Greit, kanskje ikke, Travis Scott-avlysningen var en stor skuffelse, men Section Boyz gjorde Øyafestivalen en gigantisk tjeneste, og ganske mange til offer for Øyafestivalens skitneste mosh-pit.

«Lock Arf» fra «Don’t Panic»-mixtapen ble en umiddelbar radiohit og et varsel om at dette bare var forsmaken fra hva vi kan vente oss fra dette kollektivet. Vi er glade for at de kommer tilbake til Oslo, og tror Sentrum Scene kan være en god venue.

 

Butch er kjent for groovy perkusjon og spiller regelmessig på noen av verdens mest anerkjente klubber. (Foto: Presse.)

Subjekt & The Villa presenterer Butch

Øyanatt: Fra klokken 23.30 på The Villa

Som et presseetisk varsel er det viktig å nevne at dette Øyanatt-arrangmentet arrangeres av Subjekt selv, i samarbeid med The Villa. Det nevnes fordi det åpenbart ligger i vår kommersielle interesse å nevne denne anbefalingen i denne guiden. Men på den andre side: Vi booket Butch selv. Det er kvalitative kriterier som naturligvis overveier når vi slags dobbel-anbefaler å sjekke ut Butch denne fredagen.

Butch, hvis ekte navn er Bulent Gurler, har på alle måter trådt inn i DJ-enes Premier League de siste årene. Med slipp sammen med navn som Ricardo Villalobos — og brilliante utgivelser på etiketter som Seth Troxlers ‘Tuskagee’, Jamie Jones’ ‘Hot Creations’ og Radioslaves ‘Rekids’, skjønner man raskt at det menes alvor rundt Butch.

Det er funky, groovy og ekstremt dansevennelig. Det samme ryktes rundt Butchs DJ-gigs. Med faste spillejobber på klodens mest kjente klubber (vi snakker Watergate i Berlin og Pacha på Ibiza), og ikke minst headliner-plasseringer på både anerkjente og gigantiske festivaler, var det på høy tid å endelig kunne presentere ham i Oslo og ikke minst under en så nydelig helg som dette.

 

Ida Ekblad har på kort tid blitt en av de mest anerkjente norske samtidskunstnerne. (Foto: Presse.)

Kunstprat med Ida Ekblad

Klokken 16.00 på Biblioteket

På Øyafestivalens litteratur- og kunstprogram inviteres vi til en samtale med Ida Ekblad om kunst og liv.

På forholdsvis kort tid er Ida Ekblad blitt en av landets fremste og mest omtalte samtidskunstnere.

Allerede i 2013 hadde hun en stor retrospektiv separatutstilling på Museet for Samtidskunst.

På Øyafestivalens scene Biblioteket denne lørdags-ettermidagen, stiller hun til prat om inspirasjon og appropriasjon, finkultur og populærkultur. Og ikke minst om musikeren hun har arbeidet tett med i hele karrieren: Nils Bech. De har trukket veksler på hverandres stil og innhold, og er et av nyere tids mest fruktbare assosiasjonsforhold mellom pop og samtidskunst. En potensielt ypperlig oppvarming til Nils Bechs konsert et stenkast unna samme dag, som begynner samme minuttet som Ida Ekblad-praten avsluttes.

 

Nils Bech beveger seg i grenselandet mellom musikk og performancekunst. (Foto: Presse.)

Performance/artisten Nils Bech

Klokken 16.40 på Sirkus

Nils Bech beveger seg i et musikalsk landskap mellom pop og avantgarde. Ved siden av musikken har han også drevet med performance og teater, og en konsert med Bech oppleves som en vellykket kombinasjon av alt dette og mer.

Hans nyeste skive heter «Echo» og er utgitt på Fysisk Format og selveste DFA Records, labelen til James Murphy fra LCD Soundsystem. Dette har ført til økt og velfortjent internasjonal oppmerksomhet for Bech, som nylig løftet profilen ytterligere via en meget sterk fremføring av «O Helga Natt» i NRK-suksessen «Skam», en serie hvor låta «Waiting» også har vært brukt i en trailer.

Kanskje er det vi journalister som sørger for den stadige knaggingen til «Skam» — Nils Bechs liveopptredener er mer enn bare Skam-relatert, de utfordrer publikummet til å være noe mer enn bare et publikum, men kanskje også betraktere.

Ja, for Nils Bech må oppleves, ikke ses.

 

Mental Overdrive er blant det ypperste innen norsk elektronisk musikk. (Foto: Presse.)

Spellemannen Mental Overdrive

Klokken 18.25 på Hi-Fi Klubben

Mental Overdrive er blant det aller ypperste innen norsk elektronisk musikk. Bak navnet finner vi Per Martinsen, som har gitt ut en stor mengde musikk på labeler som Discfunction, Smalltown Supersound, Airtight, Music Man, Virgin, Full Pupp og sitt eget Love OD Communications.

For tre år siden vant han Spellemann for albumet «Everything Is Connected». I år slapp Mental Overdrive intet mindre enn to album, først «Hardware» på det anerkjente, bergenske technoselskapet Ploink, og deretter et album på Prins Thomas’ Rett i Fletta.

På Øya 2017 vil Mental Overdrive presentere et samarbeid med Tromsøs visuelle kunstner Nicolas Horne i et prosjekt hvor de søker å finne ut om det er noen utpregede sammenhenger mellom geometri, lydfrekvenser og signaler fra det ytre og indre rom.

 

Kelly Lee Owens er manges pop-techno-favoritt.

Pop-techno-favoritten Kelly Lee Owens

Klokken 20.10 i Hi-Fi Klubben

Kelly Lee Owens lar seg inspirere av dansbar techno, hypnotiserende pop og kraut. Singelen «Anxi» er Owens samarbeid med også Øya-aktuelle Jenny Hval. Tidligere har hun samarbeidet med technoprodusenten Daniel Avery.

London-jenta har gjort seg bemerket i flere år allerede, og i mars slapp hun debutalbumet på det norske kvalitetslabelet Smalltown Supersound.

En forsmak fikk man i høst med EP-en «Oleic», som skapte store forventninger.

Det låter mørkt og dypt, men likevel med lettkonsumerte melodier. Nedstrippet, men likevel organisk. Hypnotisk. Mye rart. Men mest av alt: Fett. Det blir fett å se live.

 

Oumou Sangaré har gitt ut album under sitt eget navn siden tidlig 90-tall. (Foto: Presse.)

Hypnotiske Omou Sangaré

Klokken 21.00 i Hagen

Øyafestivalen er ingen «world music»-festival, men de få ikke-vestlige, eller ikke-vestlig-språktalende bookingene som kommer til Øya, er svært gode. Det er den mangfoldige blandingen som gjør Øyas bookingprofil så god.

Enda et eksempel: Oumou Sangaré. Som tidligere har imponert på Oslo World Music Festival. I mai i år kom hennes første album siden 2012, «Mogoya», favorisert av The Guardian.

Hun blir kalt sangfuglen fra Wassoulou, som er området der Mali møter nabolandene Elfenbenskysten og Guinea. Musikken herfra er utgangspunktet for Sangarés egne låter. Hun er kjent som artist, forkjemper for kvinners rettigheter, goodwill-amassadør forr FN og hun er aktiv i en rekke positive prosjekter i hjemlandet.

Hun har gitt ut album under sitt eget navn siden tidlig 90-tall, turnerer ofte i Afrika og i blant i andre verdensdeler.

 

Actress spiller på Øyanatt på Dattera til Hagen. (Foto: presse.)

Technoprinsen Actress

Øyanatt på Dattera til Hagen fra kl. 23.30

Ærlig talt. Actress er en av favoritt-produsentene våre innenfor techno.

Actress, også kjent som Darren Cunningham, er en av Storbritannias mest spennende produsenter. Han har drevet kred-labelet Werkdiscs de siste fem årene og er i tillegg til dette en av de mest fremsynte artistspeiderne i sitt musikalske felt.

Artister som Zomby, Starkey og Lukid er alle musikere som er oppdaget og utgitt gjennom Actress. Vel, uten å gi ham produksjonstalent-kudosen deres, så klart, for han har nok av sin egen.

Actress’ er kjent for kritikerroste album som «Splazsh» og «R.I.P.» på Damon Albarns label Honest Jons. Hans siste album «AZD», som kom ut på Ninja Tunes tidligere i år, har blitt hyllet av de aller fleste klubbmusikkritikere, og er en sterk kandidat til årets album innen den elektroniske musikksjangeren.

 

Archie Hamilton spiller på Øyanatt på The Villa. (Foto: Presse.)

Subjekt & The Villa presenterer Archie Hamilton

Øyanatt: Fra klokken 23.30 på The Villa

Som et presseetisk varsel er det viktig å nevne at dette Øyanatt-arrangmentet arrangeres av Subjekt selv, i samarbeid med The Villa. Det nevnes fordi det åpenbart ligger i vår kommersielle interesse å nevne denne anbefalingen i denne guiden. Men på den andre side: Vi booket Archie Hamilton selv. Det er kvalitative kriterier som naturligvis overveier når vi slags dobbel-anbefaler å sjekke ut Archie Hamilton denne lørdagen.

Archie Hamilton kommer for sitt aller første Norges-besøk under Øyanatt. Han har — særlig det siste året — virkelig etablert seg som en av de mest spennende produsentene, DJ-ene og label-eierne å følge med på, med en helt særegen, sofistikert og funky groove.

Han kommer til Oslo mellom hektisk turnering, fra heite festivalgigs i Romania til kanskje enda heitere rooftopfester arrangert av Hyte og Amnesia på Ibiza.

Vel fortjent har Archie Hamilton fått sin plass på Resident Advisors Top 100 DJs poll — og nylig har han blitt en fast del av det anerkjente og London-baserte FUSE-crewet, et høyt trinn opp for de aller fleste på karrierestigen. Avslutt Øya med oss!

Nyheter

Om Subjekt

Subjekt er et tidsskrift og nettsted for etikk og estetikk i kunst og kultur. De fysiske utgavene er riksdistribuert gjennom Interpress og kommer plutselig. Magasinet ble først lansert som et subjektivt papirmagasinformat med redaktøren som eneste bidragsyter i 2012. I 2014 kom den vanskelige andreutgaven på over 240 sider, med 30 bidragsytere. I 2017 ble Subjekt.no lansert, med papirmagasinet som ryggrad. Subjekt er utgitt med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord.

Bidra? · Annonsere? · Ris/ros/kontakt? · Les mer om Subjekt.

2017 © Alle rettigheter reservert Subjekt, utgitt av Perfektum Partisipp AS. Redaktør og ansvarlig utgiver: Danby Choi.

Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com