Dette er verdens største digitale kunstutstilling

Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

– Hver gang du føler at du burde brukt tiden din på nettet bedre, bør du trykke deg inn på biennalen, og hver gang den samme følelsen kommer tilbake bør du trykke deg ut.

Å være for lenge på et museum eller i et galleri er utmattende: Man klarer bare å ta inn en viss mengde uttrykk før hjernen ikke orker mer. Å være i et digitalt galleri er kanskje enda verre. Når skjermen fylles av små bokstaver, tall og det som føles som uendelig mange knapper å trykke på, er det lett å falle ut.

Det er umulig å ikke kjenne på den følelsen når man besøker verdens største digitale kunstbiennale: The Wrong. Bak noen av knappene kan det skjule seg god kunst, bak andre: Utmattende bilder, kuriøs informasjon og sikkert veldig mye mer som vi ikke har rukket å se ennå. For å forstå litt bedre hva som er greia tok vi en prat med grunnleggeren av biennalen og en av årets norske kuratorer.

«Stones» av Mit Borras — en del av paviljongen kalt APEL. (Foto: The Wrong)

IRL og URL

Den tredje utgaven av The Wrong startet 1. november i år og er åpen til 31. januar 2018. Biennalen ble grunnlagt i 2013 av David Quiles Guilló og er en global mønstring som ønsker å vise digital kultur og å spre innholdet sitt både online og offline. Med eventer i sine såkalte «ambassader», som er gallerier rundt omkring i verden, skaper de en fysisk tilstedeværelse som akkompagnerer hovedutstillingen som skjer på nett.

Målet er å skape, promotere og fremme framtidsrettet tenkning rundt digital kunst, gjennom å nå et stort publikum verden over. Over 100 kuratorer presenterer ulike kunstnere på hver sin paviljong, som mildt sagt inneholder et hav av informasjon.

Annonse

– Hvordan har årets biennale gått så langt?

– Veldig bra. Alt går som planlagt, svarer Quiles Guilló, som er over halvveis i sin tredje biennale.

– Har dere hatt mange «besøkende»?

– Ja, på hovedsiden alene har vi hatt over 45 000 unike besøkende. Men i tillegg til disse må jeg legge til alle de som besøker de over 100 paviljongene og IRL-besøkende til alle eventene vi har holdt rundt omkring i verden. Det har gått over hva vi forventet.

– Hva er fordelene og ulempene med å presentere kunst online?

Davis Quiles Guillo. (Foto: Privat)

– Online-medier har sine begrensninger, men også uendelige mulighter. Vi presenterer også offline via ambassadene våre og får dermed det beste av to verdener.

– Hvordan velger du ut kuratorer?

– Kuratorene melder seg selv. Jeg lager bare en åpen konkurranse hvor de kan presentere paviljonger eller ambassade-prosjekter. Jeg har noen vilkår, og hvis disse møtes blir forslaget akseptert. Jeg kaller det «INSTANT RADICAL INCLUSION», og har tro på at det er en unik ny måte å gjøre ting på i kunstverdenen.

– Må kuratorene ha erfaring med å stille ut online?

– Nei, jeg stiller ikke noe krav om det. Den digitale kunstscenen er ganske ny, sammenlignet med andre kunstfelt. Hvem er jeg til å tvile på deg, hvis du selv har tro på at du kan kuratere en paviljong, en utstilling eller en ambassade?

– Dere presenterer enorme mengder innhold. Hvor mye tid vil du foreslå at man bruker for å komme seg gjennom alt?

– Jeg foreslår at du hopper rett til hovedsiden vår hver gang du føler at du kunne gjort mer med tiden du bruker online — og forlater siden når den samme følelsen kommer tilbake.

Verk av Vasuky Jayapalan, fra paviljongen «Normal». (Foto: Ilavenil Jayapalan)

Norsk Paviljong

Ilavenil Jayapalan er en av tre norske kuratorer som er med i årets biennale, med sin paviljong «Normal». Under forrige utgave av The Wrong ble han invitert av kurator Lucie Kåss til å være med som kunstner — og fikk den gang blant annet verkene sine fremhevet på forsiden. Siden ble han kjent med en rekke andre kunstnere, og i år invitert med som kurator.

– Jeg ville at normalitet skulle være «the point of departure» for paviljongen min. Det er noe som kan være utrolig vagt, omnipresent eller spesifikk som bare det. Og siden formatet er digitalt og online gir det veldig store muligheter for å utføre arbeidet som kurator, sier Jayapalan.

Han forteller at han var bestemt på å lage en homage til 90-tallets «point and click»-spill.

– Flere publikummere har i seinere tid fortalt meg at de trodde at destinasjonen til knappene man trykker på blir tilfeldig generert, men det er ikke tilfellet, vi bare glemmer automatisk. Dette resonerer med paviljongens tematikk, som springer ut av menneskets sinn og hva vi kollektiv og individuelt glemmer, husker, opphøyer, og så videre.

Jayapalans paviljong er fylt med informasjon, som flere av de andre. Den inneholder et stort spenn av medier og utrykk, og kunstnere som Fadlabi, Charlotte Bik Bandlien, Aarti Sunder og Lucie Kåss viser arbeider.

«WikiHow», verk fra paviljongen «Normal». (Foto: Ilavenil Jayapalan)
Lucie Kåss på paviljongen «Normal». (Foto: Ilavenil Jayapalan)

– Vi viser alt fra Wikihows-tips til en dyster realitet til eldgammel tamilsk klassisk musikk, tekster og videoverk som omhandler antropologi, psykologi, undertrykte nasjoner, animasjoner og poesi.

Hva er utfordringene med å kuratere en utstilling på nett?

– Jeg synes det var veldig lite utfordrende. Mye i livet er egentlig lettere digitalt, synes jeg.

Når The Wrong Biennale har blitt omtalt tidligere er det ofte snakk om vanskeligheten med å jobbe med digital kunst fordi det ikke er et tilstrekkelig stort marked for det ennå. Hva tenker du om dette?

Det kommer vel an på hvilket marked man tenker på. Kunst og dens inspirasjon er utrolig tilgjengelig når den er digitalisert. Så The Wrong er den mest folkelige biennalen som finns vil jeg si. Men økonomisk markedsverdi er vel ikke til stede i samme fromat.

«Julia’s Twitter» av John Yuyi — en del av paviljongen Gal Zone. (Foto: The Wrong)

Det vanskelige markedet

Et spørsmål som automatisk dukker opp i møte med kunst på nett er hvorvidt den blir borte i strømmen av alt annet innhold som vi også konsumerer via samme format. The Wrong fikk en del presseomtale da de startet opp i 2013, men denne har tilsynelatende sunket de siste to utstillingsrundene. På spørsmål om hvorfor sier Quiles Guilló at han tror det er tilfeldig.

– Vi får de fleste presseforespørslene under utstillingsperioden. Vi har heller ikke noen dedikert pressebyrå som pusher prosjektet, og all medieomtale vi har fått siden 2013 har vært spontan.

– Hvor tror du at det digitale kunstmarkedet er på vei?

– Jeg har ikke særkompetanse eller relevant bakgrunn til å snakke om kunstmarkedet, så jeg tror jeg må la noen andre svare på akkurat det.

– Hvordan overlever da festivalen?

– Vi er en desentralisert organisasjon uten noen finansiell støtte. Ingen sponsorer og ingen tilskudd. Men hver paviljong og ambassadene kan finansiere seg selv via sponsorer, institusjoner eller andre samarbeid. Ambassaden i Sao Paulo har for eksempel et budsjett på 100 000 amerikanske dollar.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker