American Apparel legges ned og blir historien om hvordan sex ikke solgte

Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Etter haugevis av klager om seksuell trakassering, sparket de først sin egen grunnlegger Dov Charney. Det førte også til at American Apparel nå erklæres konkurs, etter at Charney-anklagene førte til et drastisk fall på aksjemarkedet. Like greit?

Merket – som gjennom årene har vært mest kjent for sine progressive kampanjer, provoserende reklamer og «all American»-produksjon – har solgt sine siste plagg, i følge Dazed. I slutten av forrige uke ble det nemlig klart at American Apparel stenger alle butikkene sine i USA og hovedkvarteret i Los Angeles etter en lang nedgangsperiode.

DRISTIG: Sex, kropp og provokasjon går igjen i de fleste Americal Apparel-kampanjene som legger lite igjen til fantasien.

FORFULGT AV SKANDALER
I sin storhetstid ble American Apparel forbundet med 2000-tallets hipstere som holdt merkets velkjente statement t-skjorter, enkle gensere og provoserende snitt, med en «old school»-vri, gående.

Men de siste årene har plaggene gått fra å flagre på flittige tilhengere til salgsstativer rundt omkring i USA, delvis takket være butikker fra fortiden og delvis grunnet altfor høye priser for amerikanerne, som et resultat av at produksjonen har holdt seg kun i USA – et konsept merket har levd på siden det ble grunnlagt i 1989.

Til tross for at deres liberale verdier, og Dov Charneys ønske om å drive lokal produksjon og opprettholde rettferdige lønnsforhold, har American Apparel takket være Charney selv blitt forfulgt av skandaler fremfor hyllest.

Annonse

Det hele startet med hans provoserende og seksuelle oppførsel og en rekke seksuelle anklager rettet mot han av hans egne ansatte – for ikke å glemme at han faktisk onanerte foran en reporter under et intervju. Charneys upopulære stil fikk ham sparket, og merkets omdømme gikk kun en vei: Ned. Siden har American Apparel gjennomgått en rekke nedbemanninger og stengt flere av sine mest kjente butikker, før det måtte si stopp.

Ingen medier har enda lykkes med å få en kommentar fra merket selv, da deres PR-sjef fredag forrige uke sa opp sin stilling uten å etterlate kontaktinformasjon for pressehenvendelser.

Se noen av de mest provoserende kampanjebildene under:

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar