Vetements’ høstkolleksjon er for alle

Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Som har råd til megatidsriktig mote. Men hvorfor ikke.

Vêtements betyr klær. Uten cirkumfleksen er det navnet på klesmerket som i disse dager blir diskutert som Paris’ mest radikale: Vetements. Og produktet de selger er nettopp det: Klær. «Som skal være for alle og enhver», skriver motejournalist Alexander Fury i The Independent.

Designeren og grunnleggeren av Vetements er Demna Gvasalia, med fartstid fra Margiela, Louis Vuitton og Balenciaga.

Og «klær» er det, desidert og som bare det: Uten tvil og med stil. Castingen — utvalget av modeller som rocker klærne i Vetements’ høst og vinter 2017-kolleksjonvisning — tilsier at Vetements skal være for alle. Men det er jo ikke det. Du skal selvfølgelig ha personlighet og god råd i tillegg.

Build the wall core? (Foto: Skjermdump, Vetements Official)
Business core? (Foto: Skjermdump, Vetements Official)
Hater å pynte seg, men skal i familieselskap core? (Foto: Skjermdump, Vetements Official)

Med designets hyppige referanser til det som kan sies å være ekstremt aktuelt: Nyhetsbildet og den etablerte gatemoten, kan Vetements neppe sies å være annet enn stadig ekstra sesongbasert. Det er også vanskelig å se bort fra at sammensetningene av modeller og styling ser ut til å være slags overdrevne og stilfulle versjoner av den typiske mannen og kvinnen i gata. Med andre ord kan du bruke 20 000 på ei sovepose-inspirert jakke fra Vetements, fremfor bare den funnede, slitne soveposen som uteliggeren — som inspirerte til moten — trolig fant gratis. Men videreutviklingen av estetikken er vanskelig å kritisere. Romantiseringen, eller «core-ifyingen» av soveposemannen, så vel som flyvertinnen, er skuddsikker.

Annonse

En lett kobling er også til såkalt «anti-mote», som for så vidt på alle måter er kraftig mote. Overkleddhet, størrelsesbom og andre klassiske regelbrudd kan definere dette.

Straight outta Compton core? (Foto: Skjermdump, Vetements Official)
Airlines core? (Foto: Skjermdump, Vetements Official)
Matrix dijon core? (Foto: Skjermdump, Vetements Official)
«Klær» på skrittet (Foto: Skjermdump, Vetements Official)
«Oversized» er ikke for stort. (Foto: Skjermdump, Vetements Official)
Hemsedal 2020 (Foto: Skjermdump, Vetements Official)

Under Paris Fashion Week ble Vetements vist på Pompidou-sentret, men først nylig ble en offisiell film fra visningen lansert på Vetements’ egne Youtube-kanal.

Fra den har vi mye å lære.

  1. Den nye rulletrappregelen: Stå til høyre og gå til venstre, for Vetements skal ha plass i midten.
  2. Vetements er for alle tidsriktige, tross alder, størrelse, fasong og farge.
  3. Norsk mote har en lang vei å gå.

Vetements’ valg av modeller blir skrytt til værs av mange. Men de er langt fra først i noe sånt. Det de dog har klart med god stil, er å gi modellene en personlighet, under all den stylingen, og gjort mangfold til en kul greie. Et Subjekt-ivt poeng for det.

Digger du det? Bevis det:

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar