Kunstneren Troels Wörsel skaper helhet i utstillingsrommet

Danby Choi
Danby Choi
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Den danske kunstneren Troels Wörsel åpner i dag sin sjette utstilling hos Galleri Riis. Vi tok en prat med han om det å komponere en utstilling, kvantefenomener og hans rammemaker fra Firenze.

Det er første gang Wörsel stiller ut i Galleri Riis nye lokaler i Arbins gate i Oslo. Etter å ha stilt kunstneren noen spørsmål over mail stikker vi innom for å hilse på, et par dager før åpning.

Troels Wörsel. (Foto: Danby Choi)

– Han er ute for å kjøpe noen materialer, men kommer snart tilbake, forteller en ansatt ved galleriet.

Det gjør ikke noe. Møtet med Wörsels kunst i gallerirommet er overveldende.

Store malerier som speiler hverandre gjennom et stort rom, de mindre maleriene som også er omhyggelig plassert for å skape en helhet, og perfekt lyssetting gir en sterk kunstopplevelse til tross for at det står en stige her, litt materialer der og ikke alt er helt klart.

Annonse

Og nettopp denne helheten er Troels Wörsel svært opptatt av. I teksten til den kommende utstillingen beskriver han en utstilling som ”an instance of temporary permanence” – en forekomst av midlertidig varighet.

Forberedelser til kveldens åpning. (Foto: Danby Choi)
Forberedelser til kveldens åpning. (Foto: Danby Choi)

Selvlært
Troels Wörsel er en selvlært kunstner, født 1950 i Århus i Danmark. Siden 1974 har han bodd utenfor hjemlandet, i München, Köln og Pietrasanta i Italia. Han har gjennom hele karrieren eksperimentert med, og utforsket maleriet som form, vært interessert i filosofiske spørsmål, og også arbeidet konseptuelt med for eksempel tekst i maleriene sine.

Når Wörsel kommer tilbake til galleriet hilser han hyggelig på oss, vi gratulerer med utstilling, og han stiller velvillig opp på bilder.

­– Men de hadde nok blitt bedre om ikke jeg var i de, ler han.

Han er rufsete i håret, har en tynn boblejakke og camo-bukser på. Han forteller at det har vært utfordrende å arbeide i de nye lokalene til Galleri Riis, som er delt opp i to deler, begge med to rom.

– Det har vært utfordrende, og jeg har tenkt på hvordan jeg kan løse det lenge.

– Men det har vært morsomt og som dere ser begynner det å ta form, og jeg er fornøyd med hvordan det fungerer.

Troels Wörsel, Untitled, 2017, Acrylic on canvas, 250 x 220 cm. (Foto: Galleri Riis)

Hva mener du en utstilling skal være? 

– Jeg synes en utstilling skal lage en helhet ut av arbeidene som vises. Det er i stor grad et spørsmål om romlig spenning, som i sin tur gir sammenheng til hele greia. Men under utstillingen understreker denne sammenhengen aspekter ved verkene som ville vært mindre tydelig i en annen sammenheng.

I teksten til denne utstillingen skriver du om å bruke kvantefenomener i noen av verkene. Kan du si noe om hvilke andre temaer du utforsker i din nye utstilling i Galleri Riis?

– Som alltid er det maleriet og dets muligheter. Hva det kan gjøre, hvordan det gjør det og hvorfor det gjør det. Men nå når du nevner det, ingen av disse maleriene handler om kvantefenomener, hvordan kunne de gjøre det? Jeg har bare brukt bilder av dem fordi de viste en ”grammatikk” av geometrisk ulike typer spor som kunne brukes til å strukturere en mer uforutsigbar type abstrakt maleri.

Troels Wörsel, Untitled, 2016. Acrylic on canvas, 240 x 200 cm. (Foto: Galleri Riis)

Maleriene Wörsel refererer til er to store, grønne malerier med klemmer og alluminiumsprofiler. I utstillingsteksten beskriver kunstneren kvantefenomenet han har «lagt til» disse maleriene, som går ut på at partikler med til og med store avstander mellom hverandre umiddelbart går inn i samme tilstand hvis tilstanden til en av dem endres.

Troels Wörsel, Uten tittel, 2017. Tre, akrylmasse, bladgull, 70 x 50 x 17,5 cm (Foto: Galleri Riis)

Rammemaker fra Firenze
I gallerirommet blir vi ferdig med fotograferingen av kunstneren.

– Hva slags materialer var du ute for å kjøpe?

– Å, det var bare noe for å henge opp disse verkene, svarer han og peker på tre verk i gull som står på gulvet.

­– Rammemakeren min fra Firenze var så ivrig og glemte å ha med oppheng, fortsetter han.

Rammemakeren Wörsel snakker om har laget flere store gullrammer til tidligere verk kunstneren har laget. De er håndlaget med lommekniv, og kunstneren snakker entusiastisk om dem. Til denne utstillingen har han laget disse tre verkene som tar utgangspunkt i rammene som er i topp og bunn, med treverk dekket i gullblad mellom seg.

Wörsel forteller om rammene på sine nye verk. (Foto: Danby Choi)

Farger og tekst
Man legger umiddelbart merke til fargene i Troels Wörsels verk. Maleriene i utstillingen er preget av fargene lilla, blått og grønt sammensatt på flater av forskjellig størrelse.

– Farge er først og fremst et middel for differensiering. Men den kan også bli brukt til å mene noe: den kan brukes til å foreslå eller unngå noe. For eksempel, de rutete maleriene handler om oppfatning av rom, og de er blå fordi det støtter en slik lesning. Den grønne fargen jeg bruker valgte jeg på grunn av dens maleriske, tekniske egenskaper. Det er en farge med mye substans, så å si, og kan brukes på mange forskjellige måter. Men jeg har også arbeidet med den fordi den ikke har konnotasjoner av verdensrommet som for eksempel svart eller mørk blå ville hatt. Med de lilla malerine ønsket jeg å gjøre noe med umiddelbarheten og enkelheten i en tegning – derfor denne spesielle lillafargen som ikke, i likhet med de fleste lillafarger, endrer fargetone fra blå til rød når den er blandet med hvitt. Så jeg valgte det for å unngå en koloristisk effekt.

Flere av de blå verkene dine har tekst på seg. Hvilket potensiale har det å bruke ord i malerier?

– Tekst, eller ord, kan brukes som et billedlig element som i kubisme eller semantisk til å kommentere ting i maleriet, til å styre betrakterens lesning av maleriet, for å gjøre tittelen til en del av maleriet, og så videre…

Troels Wörsel, Untitled, 2016. Acrylic on canvas, 100 x 80 cm. (Foto: Galleri Riis)
Troels Wörsel, Untitled, 2017. Acrylic on canvas, 180 x 150 cm. (Foto: Galleri Riis)

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvilke kunstnere eller epoker i kunsthistorien har inspirert deg mest gjennom karrieren?

På siste spørsmål svarer Wörsel enkelt.

– Velásquez.

Hans største inspirasjon har vært den spanske maleren Diego Velázquez, en av de viktigste kunstnerne i den spanske gullalderen på 1600-tallet.

Vi ser oss rundt i galleriet en siste gang før vi forlater – vi tar nok turen enda en gang i  løpet av måneden utstillingen står.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg