Torgnys hyllest til organisert protest, sivil ulydighet og nådeløse kamper

Skjermdump fra musikkvideoen «All The Scars».
Skjermdump fra musikkvideoen «All The Scars».
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

«All The Scars» er en låt om kjærlighetssorg i en gjenkjennelig ambivalent Torgny-eklektisk stil. I dag slapp han den Matias & Mathias-regisserte musikkvideoen som hyller den franske forfatteren Hervé Guiberts kamp for å sette AIDS på dagsorden.

Fire år etter det kritikerroste albumet «Oil Panic» er Torgny tibake med ny musikk. Første del av EP-trilogien «Cut & Run» ble sluppet forrige uke, og i dag slapp han musikkvideo til «All the Scars» regissert av regissørduoen Matias & Mathias.

Torgny. (Foto: Marianne Skay).

Videoen er basert på den selvbiografiske dokumentaren «La Pudeur ou l’Impudeur» (Sjenanse eller skamløshet) av den franske forfatteren Hervé Guibert. Videoen omhandler Guiberts kamp for å overleve i sitt siste leveår med AIDS, og henter bilder ut fra den selvbiografiske dokumentaren som Guibert selv filmet.

– Det er fascinerende hvordan levende bilder kan rekontekstualisere ei låt. I dette tilfellet har en sang om kjærlighetssorg endret mening med videoen. Videoen er en klage, en hyllest, et minne, men ikke bare for Hervé Guibert, men for en hel generasjon med høyt talentfulle personer som mistet livene sine på grunn av AIDS på sent 80- og tidlig 90-tall, sier han.

I tillegg til å være frontfigur for en rekke oppløste, men fortsatt mye omtalte hardcoreband som S. Y. F., Onward og Amulet, samtidsmusiker under navnet Torgny Amdam Classical Trio og solomusiker Torgny, har Amdam også komponert musikk for film og teater, blant annet «Oslo, 31. august», «Elsk Meg», «Blind», «Louder Than Bombs» og «Tvillingenes Dagbok».

Annonse
Skjermdumå fra musikkvideoen «All The Scars» regissert av duoen Matias & Mathias. Videoen henter bilder fra den franske forfatteren Hervé Guiberts selvbiografiske dokumentar fra 1991. (Foto: Skjermdump)

Amdam har en såkalt Candidatus philologiæ fra Universitetet i Oslo med idéhistorie, psykologi mellomfag og medievitenskap hovedfag. Vi vet ikke hva det betyr, men at det veier tungt.

– Blir musikken teoretisk gjennomtenkt av sånt?

– Nei, det er ikke min oppfatning, sier han.

Som medieviter synser han likevel om videoen som en motstening til hva vi blir offer i feedene om dagen:

– Vi mates med sjokkverdier, clickbait og idealiserte versjoner av våre egne liv i sosiale medier. «All the Scars» handler om det hensynsløse hverdagsstrevet for å overleve mens vi sakte nærmer oss døden, sier han og fortsetter:

– I disse marerittaktige Trump-tider, synes jeg det er både styrke og inspirasjon å hente fra aktivismen som var rundt AIDS på 80- og 90-tallet. Guibert var modig og åpen, og han hjalp til endring i samfunnets persepsjon av AIDS i Frankrike. Den organiserte protesten, sivile ulydigheten og nådeløse kampen i «Act Up»-bevegelsen i New York er enda et godt eksempel på hvordan noen kan skape endring.

Skjermdumå fra musikkvideoen «All The Scars» regissert av duoen Matias & Mathias. Videoen henter bilder fra den franske forfatteren Hervé Guiberts selvbiografiske dokumentar fra 1991. (Foto: Skjermdump)

Og mens noen bedrev sivil ulydighet mot regimene og satte tabubelagt AIDS på dagsorden sent 80- og tidlig 90-tall, bedrev Kjelsåsgutten Torgny Amdam sivil ulydighet i Oslos skatemiljø, simpelt ved å skate. Det ulydige miljøet produserte talenter som Bigbang-gitarist Øystein Greni, regissør Joachim Trier, kunstner Matias Faldbakken og Torgny.

– Hvorfor produserte skatemiljøet musikk- og medietalenter?

– Jeg tror det handler om individialisme og kreativitet. Vi gjorde liksom dette sammen og heiet hverandre frem, sier han.

– Hva betyr «All The Scars» for deg?

– Det er en heartbreaklåt som handler om å være uvøren og føle på smerten i etterkant. Det finnes bare en utvei: «Time is my only tool», som det heter i teksten. Jeg kaller den for min ødelagte pop-låt; istedenfor å slutte med et smell, vandrer den sliten og klok av skade inn i solnedgangen, sier Torgny.

Hør «Cut & Run – pt. 1» her:

Låta er den andre i første del av EP-trilogien «Cut & Run». «Cut & Run» er co-produsert av Per Vigmostad. I april og mail slippes henholdsvis del to og tre.

– Cut & Run er opprinnelig et gammelt uttrykk, som betegnet situasjoner der man måtte kutte anker eller bindinger til land og seile i full fart vekk. Dette er en stemning som er betegnende for låtene på alle EP-ene. Jeg liker også ordene i seg selv, sier Torgny.

SE VIDEO:

Del artikkelen:

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar