Seks åpninger du bør få med deg denne uka

Christian Belgaux
Christian Belgaux
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

VERNISSAGEGUIDEN. Ukas kunståpninger kan by på mye foto og film, blant annet om okkuperte fabrikker i Milano, Roma og Thessaloniki.

Blant utstillingene som åpnes i Oslo denne uka er vi også spent på den i et privat hus på St. Hanshaugen – en utstilling av lysekroner. Om det faktisk er lysekroner som stilles ut eller ikke vet vi ikke helt, men den som stikker innom Colletts gate på fredag får se. Ellers åpner andre utstilling i Nordic Anthology-serien på Fotogalleriet, denne gangen med kunstneren Helle Siljeholm.

Helle Siljeholm på Fotogalleriet. (Foto: Nordic Anthology)

«Looking at Chemicals» av Helle Siljeholm på Fotogalleriet
(Møllergata 34, åpning torsdag fra kl. 17.00 til 19.00)

I dag åpner den andre utstillingen i Nordic Anthology-serien, som står to uker hver på Fotogalleriet i Oslo. Denne gangen er det kunstneren Helle Siljeholm som stiller ut. Hun er utdannet både kunstner og danser, og arbeider med film, installasjon, koreografi og performance. I den nye utstillingen brukes filmmateriale som en bane å betrakte samfunnets store strukturer og mekanismer på, fra perspektivet til kjemikaliet. Til tider ser materialet ut som et fossil, som en påminnelse om dets skjørhet og opprinnelse.

Utstillingen tydeliggjør et tett samspill mellom filmens materiale, produksjon, kroppslighet og dens personlige og sosiale oppfatning.

Annonse

Utstillingen holder ellers åpent fra 23. februar til 5. mars. Mer info på Facebook HER.

Tre filmer vises på åpning på Galleri ROM. (Foto: Galleri ROM)

«Occupy, Resist, Produce» av Oliver Ressler og Dario Azzellini på Galleri ROM
(Maridalsveien 3, åpning torsdag fra kl. 19.00 til 21.00)

Utstillingen «Occupy, Resist, Produce» består av tre filmer på okkuperte fabrikker i Milano, Roma og Thessaloniki. Hver film er basert på samtaler med arbeiderne, på fabrikkene hvor arbeiderne fant måter å organisere arbeidet under sin egen kontroll. Filmene fokuserer på de sjeldne og bedre organiserte tilfellene av okkupasjon der formålet med kampen er å bringe produksjonen under kontroll av arbeiderne.

Arbeiderne gjør mer enn å protestere. De tar initiativ og blir pådrivere, bygger flate, sosiale relasjoner på produksjonsstedene og vedtar mekanismer for direkte demokrati og kollektive beslutninger. Det skapes nye arbeidsplasser, bygges forbindelser med lokalsamfunn og blir til sosiale bevegelser. Filmene er laget av Oliver Ressler og Dario Azzellini.

Utstillingen holder ellers åpent fra 23. februar til 9. april. Mer info på Facebook HER.

Utstillingsåpning med Aljosa Erakovic. (Foto: Destiny’s Atelier)

«Walking With Dinosaurs» av Aljosa Erakovic på Destiny’s Atelier
(Riddervolds gate 9, åpning fredag fra kl. 18.00 til 21.00)

Desteny’s Atelier åpner utstilling med kunstneren Aljosa Erakovic. Kunstneren er født i Sarajevo og bor og arbeider i Oslo. Han studerer materialbasert kunst ved Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling tekstilkunst.

Utstillingen holder ellers åpent lørdag og søndag denne uken. Mer info på Facebook HER.

Årets første utstilling på Akademirommet på Kunstnernes hus. (Foto: Akademirommet)

«Nomadic impressions» på Akademirommet på Kunstnernes hus
(Wergelandsveien 17, åpning torsdag fra kl. 19.00 til 23.00)

Nomadic impressions er en gruppeutstilling med kunstnerne Peter Horneland, Sofie Brønner, Benedicte Beldam, Oda Skaathun, Vika Adutova, Triva Linda, Matias Kiil Halvorsen, Erle Saxegaard og Nasim Mashak.

Utstillingen utforsker hvordan vi legemliggjør prosessen å gå gjennom steder. Subjektive til hver enkelt person, kan inntrykkene vi trekker fra forskjellige steder variere fra personlige og fenomenologiske til kulturelle og politiske. Basert på skulptur, og andre medier, er utstillingen en del av sculpture studio som er et kurs som har gått flere år på Kunsthøgskolen i Oslo.

Mer info på Facebook HER.

Christian Belgaux med utstillingsåpning fredag. (Foto: CYAN studio)

«This is the degree of your life» av Christian Belgaux på CYAN studio
(Jens Bjelkes gate 13A, åpning fredag fra kl. 19.00)

CYAN studio åpner utstilling med fotograf og bilderedaktør Christian Belgaux som jobber for Morgenbladet. Utstillingen handler om et stadig tettere samfunn hvor komedie og tragedie står side om side, ofte overlappende, i det globale, offentlige rom. Utstillingen tar utgangspunkt i arkivet til Belgaux, med fotografier fra Iran, Mexico, India, Pakistan, Russland, Frankrike, Spania, Nord-Korea, USA, Nepal, Kenya, Turkmenistan og Norge.

Utstillingen holder åpent fra 24. til 26. februar. Mer info på Facebook HER.

«Shandy Bass» åpner på fredag. (Foto: Field of Dreams OSLO)

«Shandy Bass» av Field of Dreams OSLO
(Colletts gate 49A, åpning fredag fra kl. 19.00 til 23.00)

«An exhibition of chandeliers in a private House in Oslo», slik er beskrivelsen av utstillingen «Shandy Bass» som åpner denne fredagen. Det er en gruppeutstilling med kunstnerne Thomas Bremerstent, Christoffer Danielsson, Kim Laybourn, Weaponized-James Roger Gartside Neville, Nastya Monina, Magnus Andreas Holen Myrtveit og Ruben Stokke.

Utstillingen holder ellers åpent fra 25. februar til 31. mars ved avtale. Mer info på Facebook HER.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg