Seks åpninger du bør få med deg denne uka

Christian Belgaux
Christian Belgaux
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

VERNISSAGEGUIDEN. Ukas kunståpninger kan by på mye foto og film, blant annet om okkuperte fabrikker i Milano, Roma og Thessaloniki.

Blant utstillingene som åpnes i Oslo denne uka er vi også spent på den i et privat hus på St. Hanshaugen – en utstilling av lysekroner. Om det faktisk er lysekroner som stilles ut eller ikke vet vi ikke helt, men den som stikker innom Colletts gate på fredag får se. Ellers åpner andre utstilling i Nordic Anthology-serien på Fotogalleriet, denne gangen med kunstneren Helle Siljeholm.

Helle Siljeholm på Fotogalleriet. (Foto: Nordic Anthology)

«Looking at Chemicals» av Helle Siljeholm på Fotogalleriet
(Møllergata 34, åpning torsdag fra kl. 17.00 til 19.00)

I dag åpner den andre utstillingen i Nordic Anthology-serien, som står to uker hver på Fotogalleriet i Oslo. Denne gangen er det kunstneren Helle Siljeholm som stiller ut. Hun er utdannet både kunstner og danser, og arbeider med film, installasjon, koreografi og performance. I den nye utstillingen brukes filmmateriale som en bane å betrakte samfunnets store strukturer og mekanismer på, fra perspektivet til kjemikaliet. Til tider ser materialet ut som et fossil, som en påminnelse om dets skjørhet og opprinnelse.

Utstillingen tydeliggjør et tett samspill mellom filmens materiale, produksjon, kroppslighet og dens personlige og sosiale oppfatning.

Annonse

Utstillingen holder ellers åpent fra 23. februar til 5. mars. Mer info på Facebook HER.

Tre filmer vises på åpning på Galleri ROM. (Foto: Galleri ROM)

«Occupy, Resist, Produce» av Oliver Ressler og Dario Azzellini på Galleri ROM
(Maridalsveien 3, åpning torsdag fra kl. 19.00 til 21.00)

Utstillingen “Occupy, Resist, Produce” består av tre filmer på okkuperte fabrikker i Milano, Roma og Thessaloniki. Hver film er basert på samtaler med arbeiderne, på fabrikkene hvor arbeiderne fant måter å organisere arbeidet under sin egen kontroll. Filmene fokuserer på de sjeldne og bedre organiserte tilfellene av okkupasjon der formålet med kampen er å bringe produksjonen under kontroll av arbeiderne.

Arbeiderne gjør mer enn å protestere. De tar initiativ og blir pådrivere, bygger flate, sosiale relasjoner på produksjonsstedene og vedtar mekanismer for direkte demokrati og kollektive beslutninger. Det skapes nye arbeidsplasser, bygges forbindelser med lokalsamfunn og blir til sosiale bevegelser. Filmene er laget av Oliver Ressler og Dario Azzellini.

Utstillingen holder ellers åpent fra 23. februar til 9. april. Mer info på Facebook HER.

Utstillingsåpning med Aljosa Erakovic. (Foto: Destiny’s Atelier)

«Walking With Dinosaurs» av Aljosa Erakovic på Destiny’s Atelier
(Riddervolds gate 9, åpning fredag fra kl. 18.00 til 21.00)

Desteny’s Atelier åpner utstilling med kunstneren Aljosa Erakovic. Kunstneren er født i Sarajevo og bor og arbeider i Oslo. Han studerer materialbasert kunst ved Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling tekstilkunst.

Utstillingen holder ellers åpent lørdag og søndag denne uken. Mer info på Facebook HER.

Årets første utstilling på Akademirommet på Kunstnernes hus. (Foto: Akademirommet)

«Nomadic impressions» på Akademirommet på Kunstnernes hus
(Wergelandsveien 17, åpning torsdag fra kl. 19.00 til 23.00)

Nomadic impressions er en gruppeutstilling med kunstnerne Peter Horneland, Sofie Brønner, Benedicte Beldam, Oda Skaathun, Vika Adutova, Triva Linda, Matias Kiil Halvorsen, Erle Saxegaard og Nasim Mashak.

Utstillingen utforsker hvordan vi legemliggjør prosessen å gå gjennom steder. Subjektive til hver enkelt person, kan inntrykkene vi trekker fra forskjellige steder variere fra personlige og fenomenologiske til kulturelle og politiske. Basert på skulptur, og andre medier, er utstillingen en del av sculpture studio som er et kurs som har gått flere år på Kunsthøgskolen i Oslo.

Mer info på Facebook HER.

Christian Belgaux med utstillingsåpning fredag. (Foto: CYAN studio)

«This is the degree of your life» av Christian Belgaux på CYAN studio
(Jens Bjelkes gate 13A, åpning fredag fra kl. 19.00)

CYAN studio åpner utstilling med fotograf og bilderedaktør Christian Belgaux som jobber for Morgenbladet. Utstillingen handler om et stadig tettere samfunn hvor komedie og tragedie står side om side, ofte overlappende, i det globale, offentlige rom. Utstillingen tar utgangspunkt i arkivet til Belgaux, med fotografier fra Iran, Mexico, India, Pakistan, Russland, Frankrike, Spania, Nord-Korea, USA, Nepal, Kenya, Turkmenistan og Norge.

Utstillingen holder åpent fra 24. til 26. februar. Mer info på Facebook HER.

“Shandy Bass” åpner på fredag. (Foto: Field of Dreams OSLO)

«Shandy Bass» av Field of Dreams OSLO
(Colletts gate 49A, åpning fredag fra kl. 19.00 til 23.00)

“An exhibition of chandeliers in a private House in Oslo”, slik er beskrivelsen av utstillingen «Shandy Bass» som åpner denne fredagen. Det er en gruppeutstilling med kunstnerne Thomas Bremerstent, Christoffer Danielsson, Kim Laybourn, Weaponized-James Roger Gartside Neville, Nastya Monina, Magnus Andreas Holen Myrtveit og Ruben Stokke.

Utstillingen holder ellers åpent fra 25. februar til 31. mars ved avtale. Mer info på Facebook HER.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar