Superstjerne og danseinstruktør

Mer Miss Tati, takk

(Foto: Martine Lund.)
(Foto: Martine Lund.)
Det eneste som var galt med Miss Tatis konsert under Bylarm, var at den ikke varte lengre.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Miss Tati spilte på Bylarm.

Miss Tati * * * * * *

Vi er bra lei av å høre artister og deres entourage kalle det norske publikummet for dårlig. Det norske publikummet er kanskje dårlig, men det er mange av de norske artistene og deres entourage også. For Miss Tati er dette derimot ikke noe problem.

Den 30 år gamle soul- og R&B-artisten er unormalt dyktig i å inkludere de stive, stående. Hele konserten føles som en danseworkshop der Tatiana Palanca er den engasjerte instruktøren. Publikummet gikk ut fra konsertlokalet med en synlig lærdom om kroppen og bevegelsen av den, og på en halvtime skjedde en kulturendring på Sentrum Scene. Ikke bare var det dansing — publikummet ble også korister i flere av Tatis låter, som både et effektivt og samlende tiltak fra Tati på scenen. Alt dette til fordel for de neste artistene publikummet skulle få med seg under festivalen. For konserten varte ikke lenge.

Dansing under Miss Tati på By:Larm. (Foto: Martine Lund.)

Konserten føles komprimert. Muligens var Bylarms halvtimeformat en god ramme for å oppleve Miss Tati på sitt beste; energinivået er på topp hele veien, og låtutvalget er populært. Sceneskiftet består av en endring i outfiten, som blir båret inn av en av hennes dansere. «For en sympatisk diva som meg, er det viktig å få skiftet klær på scenen når man har så kort tid», sier hun før hun tar av seg en burgunderrød fuskepels som erstattes av en rosa kåpe.

Annonse

Det som er så interessant med Miss Tati, er den strålende musikaliteten og det smittende engasjementet. Vokalprestasjonene er én ting, men dansingen — som på alle mulige måter er tro mot house-sjangeren, er munngapende.

Med sine søstre, både biologisk og litterært, leverer hun et sceneshow av internasjonal kvalitet, slik du forventer av artister som blir promotert på billboards i LA, om ikke Billboards Top 100, kanskje anno den sjelfylte musikkens storhetstid. For norsk soul får vi lyst til å si at den er nå. I hvert fall i går kl. 22.00 på Sentrum Scene.

Det føles ikke engang litt rart at hun står på samme scene som hennes forbilde, Erykah Badu, stod på for et par år siden. Dog uttalte Miss Tati stor glede til Subjekt tidligere for å få æren av å stå på samme scene som Badu. Tati hører hjemme på scener av denne størrelsen.

Vi har hørt alle låtene før. Det svekker festivalens konsept om å være fremoverlent og for nykommerne, men for showets del er det en glede å oppleve skuddsikker fremføring á la Miss Tati. Om vi gleder oss til å se henne vokse videre.

Vi har sett Miss Tati mange ganger før. Det er alltid bra. Derfor var det eneste som var galt med Miss Tatis konsert under Bylarm et ønske om mer.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar