✮ ✮ ✮ ✮ ✮ ✩

Ble sommerens korteste, men beste plate sluppet i dag?

(Foto: Dev Dhunsi.)
(Foto: Dev Dhunsi.)
19 år gamle Jakob Ogawa har kanskje laget EP fra soverommet, men «Bedroom Tapes» hører til langt utenfor de fire veggene.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Subjekts anmelder kommenterer den nye EP-en fra Jakob Ogawa.

SINGER-SONGWRITEREN JAKOB OGAWA drar med seg lytteren på en personlig reise i et univers bestående av stilren, unik og obskur oppfatning av popmusikk. Den fem-spors lange «Bedroom Tapes» er som Jakob selv har sagt, en samling låter han selv har spilt inn, produsert og skrevet på soverommet. Men den oppturen er at den hører til langt utenfor de fire veggene. Temaer som tillit, tvil og usikkerhet er sentrale brikker som skildres på den drøyt ti minutter lange utgivelsen.

Osloguttens bisarre stemmeprakt og lekne og utforskende stil har fanget oppmerksomheten til lyttere langt utenfor Norges grenser. Ikke rart, for sammenligningen med Mac Demarco er absolutt forståelig. Samtidig har Ogawa sin egen måte å gjøre ting på. Det trenger ikke være mer krevende enn det er. Det trengs ikke mer enn fem korte spor for å forstå at dette er en artist med stort ekspanderingspotensiale.

SOM NEVNT er alle spor korte. «Up and Away» kan minne om en hip hop-produksjon fra de første tonene, med innledende pianospill og med fyldig kick n snare. Bassen dirrer godt i bakgrunnen også, med sær og tweeket vokal.

Ogawas skjøre og unike stemme flyter stemningsfullt og solid fra den første glosen presenteres. Det fortsetter med «You Might Be Sleeping», som var singel i forkant av EP-slippet. Låten er en duett med det 18 år gamle Soundcloud-fenomenet Clairo fra Boston. Det lyder stemningsfullt og stemmene deres fyller hverandre godt.

Annonse

DØSIGHET OG SLØVHET, samt drømmende, men også ganske sært. Skikkelig parkmusikk anno 2017.

Han smører ørene med sin unike vokal i det «Perfect Sweet Blue» settes i gang. Den er nedtempo, men samtidig stor og vokser mer og mer utover i låten. Gitarklimpringen er å høre i bakgrunnen av det tunge pianoet – det er utforskende, skeivt og med stor egenart.

På «Next To Me» går det i et høyere tempo, og man kan for første gang forsøke å danse. Og naturligvis lykkes. Platens mest interessante innslag, med enestående falsett som forfører lytteren. Han drar oss med inn i sitt obskure univers av ultrasær vokal og egne tilnærming til pop-sjangeren, som han selv har valgt å kalle wave-pop.

Sistesporet «Let It Pass» er en god avslutning på det hele. Melodien sitter klistret og er nok lettest å synge med på av de fem låtene. Den er mest melodisk og glir fint med innslag av et bibliotek av lyder som skvulper seg mot øregangene som bølgeslag. På en behagelig og komfortabel måte, så klart.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)