Mew mener man må være sitt eget «bullshitfilter»

Morten Rygaard
Morten Rygaard
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

– Jeg har alltid ment at man skal ta kunsten man lager veldig seriøst, men aldri ta seg selv som menneske altfor seriøst. De som gjør det er som regel ganske kjedelige.

MEW SLAPP i vår nytt album langt tidligere enn forventet. Danskene som vanligvis behandler hver låt som en bacheloroppgave (virker det som), har nå skutt ut sin syvende skive, «Visuals», kun to år etter forrige plate.

Vi tok en prat med bassisten i bandet, Johan Wohlert, som sammen med vokalist Jonas Bjerre og Silas Utke Graae Jørgensen på trommer, utgjør Mew.

Mews nye album, «Visuals». (Foto: Presse / Mew)

– Albumet er mer weird pop hele veien igjennom enn hva vi har laget før. Det var grunnidéen med albumet. Vårt forsøk på en quirky pop-plate à la Talk Talk, Kate Bush eller Prefab Sprout.

Syvende i rekken

På tyve år har det prisvinnende bandet for lengst satt seg selv på musikkartet både i og langt utenfor Europa. Det vil si; på sitt helt eget kart.

Annonse

I en tid der publikums etterspørsel er ferskvare, kan frykten for å bli glemt virke som en drivkraft bak mang et hurtigprodusert album. Dette er ikke tilfellet for Mew, skal man tro dem selv.

– Vi var rett og slett nysgjerrige på å se hvordan vår karriere ville utvikle seg hvis vi hadde en kortere pause mellom to plater. Vi er ikke et band som er særlig påvirket av tidens tendenser og krav. Fansen vår er vant til at det går lang tid mellom platene. Denne gangen var det bare mer spennende å prøve å dyrke den spontane energien, sier Johan Wolhert.

Tidligere skal Mew ha uttalt at mye av materialet til «Visuals» lå klart etter forrige turné, og at de ønsket å fange og bevare den umiddelbare energien fra turnéføttene inn i det nye albumet.

– Hvordan ville et maleri som reflekter innholdet i «Visuals» sett ut?

– Jeg synes art coveret illustrerer følelsen og innholdet ganske bra: Vakkert, dragende, mystisk og litt uhyggelig.

«Mystisk og litt uhyggelig», kaller Wohler platecoveret til det nye albumet. Musikkvideoene bandet selv har laget har tydelig samme estetikk. Her fra videoen til låta «In A Better Place». (Foto: Skjermdump)                                                                                                                                                   f

Alltid i utvikling

Mew har lenge vært kjent for å få musikkanmeldere til å bryne seg på deres stil og musikksjanger. I 2015 uttalte vokalist Jonas Bjerre i et intervju med Artisan News Service at de aldri ønsker å lage det samme albumet to ganger.

– «Visuals» er deres syvende album, er det vanskelig å komme opp med nye idéer jo mer materiale dere putter ut?

– Jeg synes ikke at det blir vanskeligere å utvikle seg med tiden. Vår oppgave er å utvikle utrykket, samtidig som vi bevarer det som gjør musikken til Mew. Vi har en stil og en sound som går igjen fra plate til plate, sier Johan.

– Er musikken deres bedre i dag?

– Om den nye platen vår er bedre, er vel opp til den enkelte lytter. Vi prøver alltid å utvikle oss, å raffinere utrykket.

41-åringen poengterer at selv om man kan kjenne igjen musikken deres, er alle platene ganske forskjellige og at det er der bandets styrke ligger.

Hør en av låtene på det nye albumet:

Euforisk og himmelstrebende

Samtidig som det er lettvint å betegne Mews musikk som «veldig Mew», er det vanskelig å sette den i en bås. Den drømmende, danske indie-prog-rock-stilen kan kanskje best forstås med Wohlers beskrivelse av den som weird pop.

– Hvilken låt fra det nye albumet er deres favoritt å spille?

– «Nothingness and No Regrets» er min favoritt på platen. Jeg synes det er et av de beste åpningsnumrene vi har laget. Euforisk og himmelstrebende.

Mew: Johan Wohlert, Jonas Bjerre og Silas Utke Graae Jørgensen. (Foto: Morten Rygaard)                                                                                                                              g

Barndomsvenner

Mew har denne gangen gjort alt fra produksjon til musikkvideoer selv, til tross for at gitarist og meddøper Bo Madsen forlot gruppa i 2015.

Wohlert kommenterer ikke bruddet, men forteller at bandet startet som et kreativt fellesskap der vennene kunne «leke» sammen med instrumenter – da de var blitt for gamle til å leke med leketøy og spille dataspill.

Første gangen de spilte sammen var i forbindelse med et kunstprosjekt i syvende klasse der de, den gangen fire, valgte å lage en film om menneskenes ødeleggelse av naturen. I tillegg til å lage filmen, komponerte de selv musikken i den. Bandnavnet kom de over i en bok.

– Vi hadde sett ordet «Mew» i en bok og synes det hørtes flott ut. Det så også bra ut grafisk. Man kan nærmest skrive det både forlengs og baklengs.

– Husker du hvilken bok?

– Nei… I noe Shakespeare kanskje? «And the seagulls mewed,» refererer han.

Før «Mew», gikk bandet fra Hellerup under andre navn.

– «Whorehuss», «Chien Orange» og «The Degrenerates», lister Johan opp.

– Da vi først valgte Mew føltes det riktig og vi hadde egentlig ikke noen kandidater igjen, legger han til.

Guttene i Mew spilte sammen allerede i barndommen. (Foto: Morten Rygaard)                                                                                                      g

Skatemiljø avlet kunstnere

– Hvordan er det å være en del av den moderne musikkbransjen? Bygger eller dreper musikkstrømming musikkindustrien?

– Det vet jeg faktisk ikke. Jeg har aldri følt at vi var spesielt mye en del av musikkbransjen. Vi gjør vår greie, elsker å lage musikken vår, men utover det interesserer ikke musikkbransjen oss særlig mye.  

– Hva er det da som interesserer og fascinerer dere mest?

– Vi interesserer oss for vidt forskjellige ting i bandet. Personlig er jeg veldig opptatt av design, arkitektur, biler, skateboarding og fotball. Det er de tingene jeg bruker tiden min på når jeg ikke lager musikk.

– Det var mange interesser. Kan du ta en kick-flip?

– Det er jo noen år siden… men, gi meg et par forsøk og mon så sitter den ikke fortsatt «knee high» og med et godt catch.

– En morsom sidehistorie er hvordan jeg kjenner Joachim Trier (norsk filminstruktør, journ.anm.) gjennom vår felles fortid som skatere. Vi skatet sammen når han var i København. Han var den norske «street kingen». Oystein Greni (vokalist, låtskriver og gitarist i Bigbang, journ.anm.) var en fantastisk vert skater. Jeg møtte nylig Joachim og det er fantastisk å se hvordan han har blomstret som filminstruktør. Han er nesten like god som han var til å skate!

Joachim Trier husker også godt Johan når vi spør.

– Skatemiljøet avlet mange bra kunstnere, noe som både han og Greni er eksempler på. Hurra for sub-kulturene! spiller Trier inn.

Mew har gjort alt selv til det nye albumet, inkludert musikkvideoer. Her fra videoen til «In A Better Place». (Foto: Skjermdump)                                                                                                                                                                                                                                                                      g

Alvorlig kunst av useriøse mennesker?

– Det er en viss psykedelisk følelse over de visuelle delene av det nye albumet. Anser dere dere selv som spirituelle på noen måte? Hvis ikke, hvorfor så trippy?

– Jeg ser oss ikke som spesielt spirituelle mennesker. Jeg ser oss som mennesker med en god, livlig fantasi. Mange mennesker tror vi er ganske rare og spesielle, men i virkeligheten er vi ganske normale og avdempet. Det er i kunsten vår at vi dyrker mørket, sorgen, melankolien og det psykedeliske, ikke i livet som sådan, og det synes jeg er en god livsinnstilling.

– Jeg har alltid ment at man skal ta den kunsten man lager veldig seriøst, gjøre det fordi man mener det, men aldri ta seg selv som menneske alt for seriøst. De som gjør det er som regel ganske kjedelig mennesker å være sammen med.

Wholert, Bjerre og Jørgensen. (Foto: Morten Rygaard)

– Hvordan klarer man å ta kunsten svært alvorlig samtidig som man ikke tar seg selv for seriøst? 

– Det er viktig å kunne ha en smule distanse til seg selv: å være i stand til å se seg selv utenifra. Å være sitt eget «bullshitfilter». Å sette en ære i sitt fag og sin pasjon er ikke det samme som at man behøver å prøve å overbevise alle andre om hvor fantastisk man er. Hvil i deg selv og tro på dine egne evner, uten at du behøver å rope høyt om det.

Tar opp dilemmaer ved teknologiens utvikling

– Har det noen gang vært noen politiske motivasjoner eller kommentarer i musikken deres?

– Det er helt klart en del sosiale kommentarer til måten vi lever våre liv på i den moderne verden. Om dilemmaene i mange menneskers liv og innvirkningen av de mange og enda uklare konsekvensene av den teknologiske utviklingen.

– Apropos den teknologiske utviklingen: Hvordan har reisen fra LP- og plateutgivelser til streamingens universt vært? Er Spotify deres venn eller fiende?

– Personlig er jeg mer for den fysiske lytteopplevelsen fremfor streaming. Streaming er lett og bekvemt, men hvis jeg er glad i en plate vil jeg mye heller eie et fysisk eksemplar.

– Hva har du lært under arbeidet med “Visuals”?

– At det er fordeler og ulemper ved å produsere sin egen musikk. Det var riktig å gjøre det på Visuals, men neste plate vil jeg gjerne lage sammen med en produsent igjen.

 Til Norge i oktober

Med det bekrefter altså Johan at det blir enda en plate å se frem til fra Mew. I mellomtiden har de mye turnering foran seg.

– Vi er ikke engang midveis i Visuals-turneen selv om det føles som om vi har vært i gang med den lenge.

Mew skal spille i diverse europeiske byer ut sommeren, før det i august og september er USA, Australia, Japan og Singapore som står for tur.

10. oktober er de tilbake i norden og entrer Sentrum Scene.

– Vi har en lang og god historikk med Norge, og vi gleder oss til å se igjen våre norske venner og fans, og til å drikke en drink på Mono Bar etter showet.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)