«Underground». «Cutting edge. «Open air». I kveld braker det løs for Sommerøya

Audun S. Eftevag
Audun S. Eftevag
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Vi har testet substansen i Sommerøya. Les e-post-intervju med festivalsjef Anton Solberg.

NORGES ENESTE «open air»-festival for «underground» house og techno, sies det. Sommerøya skriver også om seg selv at de befester seg som «en av Skandinavias mest relevante festivaler innenfor elektronisk musikk.»

Det er for åttende gang det braker løs for klubbmusikkfestivalen, en type festival det finnes mange av lengre sør i Europa — mens bare én av i vår hovedstad. Festivalen forventer en publikumsrekord den 18. og 19. august i år, med en venue som tillater 2.500 publikummere per dag.

Anton Solberg er festivalsjef i Sommerøya. (Foto: Kristian Jøraandstad.)

– Så. Hvordan ble Sommerøya til?

– Det er historien til en klassisk nachspiel-idé, en tidlig morgen.

Annonse

– Utdyp?

– Vi var tre klubbmusikkinteresserte kompiser som hadde lang fartstid som gjester på festival. To av oss spilte plater selv. Selve ideen om en nisje-festival virket som et sikker-stikk for oss, og det ble bestilt 6 000 klassiske, vevde festivalarmbånd til den første gjennomføringen. At vi bare solgte 100 billetter det første året er en annen historie.

– Lol! Hvorfor «Sommerøya»?

– Sommerøya ble så avviklet på Oslofjordens vakreste øy de første årene, nærmere bestemt Langøyene. Det var utopisk, vakkert og ubeskrivelig. De som var der, de vet.

– Hvorfor flyttet dere?

– Det ble altfor utfordrende. På Langøyene var det verken strøm eller vann, og logistikken var krevende. Både den tekniske — den for publikum. Dessuten var det ikke gjennomførbart økonomisk, med det antallet billetter vi klarte å selge den gang.

(Foto: Presse.)

I ÅR arrangeres Sommerøya på Salt i Oslo. Et «nomadisk» (reisende) kunstprosjekt av en venue, 5 000 kvadratmeter stort, og ikke langt fra Operaen. Salt består av konstruksjonene Árdna, fisk-raden «The Arctic Pyramid», «Langhuset» og båthuset «Naustet», noe som gjør det til et spesielt sted for kultur- og nattelivarrangementer. Et av konstruksjonene er også en sauna med utsikt til sjøen, for anledningen dekket over av et lerret som skal brukes til filmvisning.

– Sommerøya er en såkalt «open air» «underground» festival. Det er morsomme uttrykk å bruke sammen, men det går litt i surr, kan du forklare disse begrepene?

– 
Surr og surr, meningen er å være tydelige.

– Open air og underground er i ordenes rette forstand motsetninger, men greit.

– I år brander vi Sommerøya midlertidig som en «open air»-festival, slik at folk skjønner at vi er i det klassiske formatet. Keeping it real!

 «Underground» er også en statement vi bruker i år, og snakker om klubbmusikk som er undergrunn satt i lys av EDM-bølgen. Så også her er det for å tydeliggjøre hva vi er.

– Dere skriver at «med årets program befester Sommerøya seg som en av Skandinavias mest relevante festivaler innenfor elektronisk musikk». Hvilke skandinaviske festivaler sammenligner dere dere med?


– Sommerøya sammenligner seg ikke så mye med andre festivaler. Men bookinggruppa har landet mange av de mest relevante artistene i 2017, med aktualitet som mantra. Det har de klart og ligger på høyde med de flinkeste i klassen internasjonalt.

– Nå gikk du fra å sammenligne dere med Skandinavias mest relevante festivaler, til å sammenligne dere med å ligge på høyden med «de flinkeste i klassen internasjonalt». Det er lett å si. Derfor prøver vi igjen: Hvem er de flinkeste i klassen internasjonalt, som dere sammenligner dere med, men ikke ønsker å si at dere sammenligner dere med?

– At booking-gruppa har gjort en jobb av internasjonal klasse og at line-up-en isolert sett er en av de mest relevante og spennende i Skandinavia for 2017 er en ting. Festivalen i seg selv er det vanskelig for meg å merke opp eller ned, og vi er definitivt verken størst eller best. Det er bare så sjukt mange flotte festivaler og mange unike identiteter.  Å sammenligne festivaler blir bare feil.

KiNK er en av headlinerne på årets Sommerøya-festival. (Foto: Presse.)

ANTON SOLBERG HAR tidligere uttalt at «EDM har gjennomsyret de kommersielle kanalene de siste tre-fire årene og har vært et redskap for pop-industriens maskineri. EDM dør ut denne sommeren og undergrunnskulturen med house og techno vil stå igjen som stødige klipper for de danseglade.»

Men helt samtidig som med Sommerøta, nemlig 18. og 19. august, holder Findings festival til på Bislett, med ganske mye større både målgruppe, billettsalg og budsjett.

– Hvordan kan du hevde noe som at EDM dør ut denne sommeren?

– 

Å si at EDM dør ut var å ta litt i. Men EDM vil ikke bli spilt noe særlig på kommersielle radiostasjoner i 2018. Det er urban og hip hop som listes og pushes til de unge lytterne. Findings er en ganske bra Topp 20-hybrid som kanskje leter litt etter seg selv litt i disse dager. Enden på visa er nok at de må styres av strømmetallene fra den yngre garden, tror jeg.

– Interessant, jeg tror du har rett.

– Nevner også, litt sånn under radaren, for å underbygge påstanden: Karpe Diem avslutter hele Findings i år.

To publikummere på Sommerøya i fjor. (Foto: Audun S. Eftevag.)

– Det gir mening. Til plakaten. Den består av mange store navn, som KiNK, +Plattform og Stephan Bodzin. Hvem er din personlige favoritt til Sommerøya i år?

– Det er umulig å ha gi et kort svar på. Det er sykt mye jeg har lyst å få med meg! Særlig hardware-techno-produsenten +Plattform som er ute med sitt debutalbum i år. Eller svenske Per Hammar som har et mer dubba house-lydbilde. KiNK og Stephan Bodzin tror jeg også vil levere noe helt jævlig bra. Begge ute med album til høsten og er on fire!

Ranger disse bookingkriteriene i rekkefølgen du mener er viktigst, som sjef for Sommerøya. Helt ærlig:

· Aktualitet
· Pris
· Kommersialitet (hvorvidt navnet selger billetter)
· Kvalitet (på enten/eller live-gigs og dj-sett, som dere har sett av ham/henne tidligere)
· Kvotering (av kjønn/annet)
· Eksotiskhet/geografi (hvor han/hun er fra)

– 
Én ting har du skjønt, ass!

– OK, én ting har jeg skjønt, takk.

– Programmering er kompliserte greier. Jeg har brukt over åtte år og den viktigste lærdommen er å ikke booke kun etter personlige preferanser, men å få input og å gjøre research. Alle de kriteriene du lister opp teller ca 20% hver når vi booker. Da får man et program som er 120%!

– Haha. 

Det er også lov å fylle inn med noen egne.


– Ja, legger til mangfold av «sound». Minimalistisk, big room, organisk, dubba, melodisk, hypnotisk. Det er mange ulike uttrykk innen for elektronisk dansemusikk som bør presenteres i et festivalprogram.

(Foto: Audun S. Eftevag.)

SOM OM det ikke var nok med «cutting edge», «open air» og «underground», byr Sommerøyas skriv på stilige «Music. Art. Knowledge.»

– Kan du gi Subjekts lesere noe knowledge de ikke vet om fra før, om house og techno?

– Om du dukker opp på festivalen så møter du arrangører, musikere, politikere, forvaltere og flere til debatt og dialog i Knowledge-programmet. Music Norway, Byrådssekretæren for Næring i Oslo, Kulturrådet og mange andre stiller. De eneste som har takket pent nei er Politiet.

– Så teit! De bør helt klart være med. Ga de noen begrunnelse?

– De mener dette er et politisk anliggende. Jeg synes det er litt tynt å si, de har jo faktisk egne avdelinger som jobber mot utelivet i Oslo. Politiet burde kunne stille om det så var for å informere og debattere hvordan de jobber.



– Sist men ikke minst. Hva er ditt ultimate festivaltips?


– Kom tidlig og kom forberedt. Det er sykt mye bra og cutting edge kunst og musikk som skal ned neste helg!

– OK, det siste spørsmålet der har jeg faktisk aldri sendt deg. Stilte du akkurat et spørsmål til deg selv?

– Haha, ja. Det er viktig for meg å informere folk om å komme tidlig. Det er så mye fett på programmet, og ofte kommer folk sent for å se de største artistene. Det er nødvendigvis ikke de mest spennende!

– Til ditt egne spørsmål svarer du at det er mye «cutting edge» kunst og musikk som skal ned i tillegg. Hva legger du i cutting edge?

– Relevans og å flytte grensene fremover.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo