Moods of Norway lovet å overraske, men skuffelsen ble stor da overraskelsen aldri kom

Ada Olsen (Indigital Images/Oslo Runway)
Ada Olsen (Indigital Images/Oslo Runway)
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Anmeldelse: Vi så Moods of Norway under Oslo Runway.

MOTEVISNINGEN TIL Moods of Norway viser svakhetene ved å bruke Sentralen som visningsarena. Marmorsalen lar seg ikke forvandle om til den røde David Lynch-inspirerte drømmesettingen Moods of Norway prøver å mane frem denne sesongen.

Elementene er der: Rødt lys, røde bakvegger, og et tre-etasjers podie med påstiftet rød velur. Men poleringen som skal til for å selge det hele, mangler.

(Foto: Ada Olsen for Indigital Images/Oslo Runway.)
(Foto: Ada Olsen for Indigital Images/Oslo Runway.)
(Foto: Ada Olsen for Indigital Images/Oslo Runway.)

Catwalk-koreografien forstyrrer også hele fantasien. Modellene bestiger og unngår podiet, i det som virker som en helt tilfeldig rekkefølge, som skaper mer forvirring enn effekt. Det er ikke før til slutt, da alle modellene bestiger podiet sammen under finalen, at det hele kommer til sin rett. Men på det punktet vet ikke publikum om de skal klappe eller vente på flere modeller.
 Heldigvis går alle modellene stødig og selvsikkert.

Denne sesongens kolleksjon skal angivelig være inspirert av hjem, interiør og fornyelse. Det er en trend i motemiljøet å koble seg opp mot interiør og hjem for tiden, og Moods of Norway prøver å være «on trend» her også. Men de angivelige referansene til tapeter, teksturer, tekstiler og kvaliteter er alt for vage til at de gjør seg til uttrykk gjennom kolleksjonen.

Annonse
(Foto: Ada Olsen for Indigital Images/Oslo Runway.)
(Foto: Ada Olsen for Indigital Images/Oslo Runway.)
(Foto: Ada Olsen for Indigital Images/Oslo Runway.)                                                                                                                                                                                                                        

Kolleksjonen ikke så veldig mye å snakke om

Kolleksjonen viser at Moods of Norway fremdeles beveger seg mot et mer «on trend»-image, og prøver å gjøre sin egen vri på internasjonale trender innenfor print, plagg og styling. 
Skredderiet er fremdeles pålitelig, sterkt og bunnsolid, selv om et par av dressene på herresiden av kolleksjonen gir sterkere assosiasjoner til «konfirmasjon» enn «sofistikert 80’s».

Kjoleskredderiet, derimot, imponerer.
 Blomsterprintet som går igjen i kolleksjonen er ikke særlig spennende, men det var gøy å se printet brukt på både dame- og herresiden av kolleksjonen. Kamuflasjemønsteret tar seg best ut som satengvevd tekstil, og virker billig ellers.

(Foto: Ada Olsen for Indigital Images/Oslo Runway.)
(Foto: Ada Olsen for Indigital Images/Oslo Runway.)
(Foto: Ada Olsen for Indigital Images/Oslo Runway.)                                                                                                                                                                                                                        

God styling

Sminken gir de rette assosiasjonene til eleganse, sofistikasjon og «sex appeal», som Moods of Norway er ute etter. Disse assosiasjonene finner en også i stylingen av plaggene, i form av oppkneppede skjorter på herrene og dressjakker uten skjorte og BH på damene.

Valget av sko passer bra, og tar ikke for mye av oppmerksomheten bort fra antrekkene. 
Den store bommerten er statement-øredobbene. 
Flere av damemodellene hadde store øredobber som stjal mye av oppmerksomheten, både under og etter visningen.

Øredobber er i vinden for tiden, og passer jo for så vidt inn i Moods of Norway sitt nye image. Men når snakkisen etter visningen er de innleide øredobbene, og ikke Moods of Norways egne plagg, så kan en se på dette som en blemme.

Blemme til tross: Storm Pedersen gjort en god jobb med stylingen av Moods of Norway-visningen denne sesongen, og stylingen virker hakket mer original sammenlignet med forrige sesong.

Alt i alt leverer Moods of Norway en lite overraskende og ganske tam visning. Presentasjonen virker halvhjertet på grunn av sett og koreografi, kolleksjonen svarer delvis til forventningene, og stylingen er helt tydelig Storm Pedersen™.

Men hvis målet var å riste av seg de gamle forventningene til Moods of Norway, og å bli som alle andre merker, så er det et oppdrag vel utført.

(Foto: Ada Olsen for Indigital Images/Oslo Runway.)

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom