Fam Irvolls comeback åpner lovende, men faller flatt når visningen faktisk begynner

Indigital Images/Oslo Runway
Indigital Images/Oslo Runway
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Anmeldelse: Fam Irvoll S/S 2018 på Sentralen.

BLÅ OG GULE diskolys blinker ned på gulvet. Trance-legenden Scooter spilles gjennom anlegget. Det er duket opp for Fam Irvolls visning i Marmorsalen på Sentralen, og mange følelser skal vekkes brått, med komikeren Henrik Thodesen som første modell. Han rister av seg noen dansemoves og setter listen høyt for stemningen.

Men straks tennes et mer fotovennlig catwalk-lys, og resten fortsetter på litt mer normale premisser. Kontrasten kan vel sies å ha ødelagt noe for seg selv.

(Foto: Indigital Images/Oslo Runway.)                                                                                                                                                                                                                        

Bra casting

Men det er modellenes tur nå, og de bærer virkelig denne visningen. Castingen er bra, og viser et bredt spekter av kvinner i de fleste former og fasonger.

Mange av modellene ikke er vant med å gå visninger, men catwalk-koreografien virker godt innøvd, og alle serverer en god dose attitude på poseringspunktet. Dette hjelper på å holde humøret oppe under store deler av visningen.

Annonse
(Foto: Indigital Images/Oslo Runway.)                                                                                                                                                                                                                        

Banalt og repetitivt

Hele kolleksjonen er overøst av trykk. Med ord som «Botox», «Restylande» og «Drømmedama», leverer trykkene budskapet til kolleksjonen på en direkte, og selvsagt noe banal måte.

Noen av trykkene repeteres opp til fem ganger gjennom visningen, som gjør at hele kolleksjonen føles repetitiv og kjedelig i lengden. Typografien gjør også at mange av printsene virker utdaterte. Fam Irvoll kan grafisk design, og derfor bør man kunne forvente mer enn en oppbrukt «Metallica»-font.

Alt i alt virker kolleksjonen forhastet, og det tredimensjonale sømarbeidet Fam Irvoll er kjent for er fraværende.

(Foto: Indigital Images/Oslo Runway.)                                                                                                                                                                                                                        

De sterkeste antrekkene

En favoritt er helt klart en rosa track-suit i sateng. Også toppen og skjørtet i rosa velur, og babydoll-kjolen i rosa organza imponerer.

Disse leverer de samme budskapene som resten av kolleksjonen, men på en mer indirekte og tilfredsstillende måte.

Stylingen er ellers leken og skamløs. De fleste modellene er utstyrt med samme type Gaitline x Fam Irvoll-sko, og alle solbrillene er av samme type. Den gjennomgående stylingen bidrar i å skape en helhetsfølelse, selv om modellene er vidt forskjellige. Den eneste blemmen med stylingen er de kabuki-inspirerte leppene, som føltes som én referanse for mye sammen med resten.

(Foto: Indigital Images/Oslo Runway.)                 ‘

ALT I ALT leverer Fam Irvoll en høyst kommersiell kolleksjon, med for mange antrekk og et i overkant banalt uttrykk. Det hele ender med et ordentlig flashback til 2003, med en liveopptreden av Dina og låten «Bli hos meg».

Men selv med alle modellene som backup-dansere, blir avslutningen i overkant klein. Det som kunne blitt en fenomenal avslutning på en helt ok visning, oppleves heller som en nattklubb hvor noen ved et uhell skrudde på alle lysene. Men det er verken Dina, modellene eller Fam Irvoll sin feil.

Subjekts fotograf var backstage før visningen. Se bilder:

(Foto: Johannes L. F. Sunde.)
(Foto: Johannes L. F. Sunde.)
(Foto: Johannes L. F. Sunde.)
(Foto: Johannes L. F. Sunde.)
(Foto: Johannes L. F. Sunde.)
(Foto: Johannes L. F. Sunde.)
(Foto: Johannes L. F. Sunde.)
(Foto: Johannes L. F. Sunde.)
(Foto: Johannes L. F. Sunde.)

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen