Den omstridte SMS-en

Arbeiderpartiet skal ha drevet valgkamp i flere måneder

Creative commons
Creative commons
Etter dagens avsløringer om at Arbeiderpartiet driver aktiv valgkamp, har flere forskere funnet et mønster i strategien til landets største opposisjonsparti. – De hevder at de selv har de beste løsningene, avslører forsker.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Mange reagerte da Arbeiderpartiet sendte ut SMS til 500.000 nordmenn under valgkampen.

Søndag 10. september raser det i sosiale medier etter at Arbeiderpartiet har blitt avslørt for å ha drevet valgkamp. Partiet skal ha sendt ut en SMS til over 500 000 nordmenn der de oppfordrer til å stemme på sitt eget parti — og ikke de nåværende regjeringspartiene.

Les også: Her er kommafeilen i Arbeiderpartiets omstridte tekstmelding

I tillegg til avsløringen om at Norges største opposisjonsparti sendte ut tekstmeldinger til 500 000 nordmenn, skal Arbeiderpartiet også ha stått på stand i Oslo for å sanke stemmer ved å dele ut informasjonsbrosjyrer. Disse skal ikke ha vært parti-nøytrale, men vektlagt Arbeiderpartiets politiske løsninger som de korrekte.

Les også: Slik sendte de den omstridte meldingen

Annonse

Vi møter Elin Hauge som har blitt offer for brosjyreutdelingen i Karl Johans gate i Oslo. Selv om hun hadde klistret «Reklame Nei, takk!» på postkassen sin hjemme, skal hun ha blitt utdelt reklamebrosjyren på åpen gate.

– Jeg ble naturligvis sint, fordi jeg har vernet meg selv mot reklame, sier Frp-velgeren.

Var på vei til å stemme Liberalistene, men valgte Ap

Torsdag 7. september sendte også partiet Liberalistene ut en tekstmelding der de oppfordret et ukjent antall stemmeberetigede til å stemme på sitt eget parti. Det samme antallet nordmenn var på vei til valgbodene da de fikk SMS-en fra Arbeiderpartiet, og brått snudde mening.

Se direktesending: Patrick venter på å motta meldingen

– Jeg fikk en tekstmelding der det stod «Stem Liberalistene. Ditt liv. Ditt valg», så jeg var naturligvis på vei for å stemme Liberalistene. Men akkurat i det jeg skulle sende en snap av at jeg skulle stemme Liberalistene, tikket det inn en tekstmelding fra Ap. Så det ble Arbeiderpartiet på meg i år, sier hun.

Ville ordlagt seg annerledes

Statsminister Erna Solberg sier at hun ville ordlagt seg annerledes.

Les også: Arbeiderpartiet hacket 500 000 mobiltelefoner og dumpet det sensitive innholdet i Førdefjorden

– Det stemmer at Stortingsvalget blir jevnt, og at velgerne avgjør om Frp og Høyre fortsetter i regjering. Men «Stem Arbeiderpartiet» utelukker muligheten for å stemme på andre partier, avslører hun og fortsetter:

Les også: Så mange sekunder tok det å sende den omstridte Ap-meldingen

– Det er ingen tvil om at Arbeiderpartiet ønsker at folk stemmer på seg. Det er derfor de sender ut SMS-en, avslører hun.

– Deler ikke ut roser bare for å være romantiske

Professor ved Handelshøyskolen BI, Gard Henriksen, mener Arbeiderpartiet nå må beklage. Henriksen hevder at rosene som har blitt utdelt ved Arbeiderpartiet-bodene ikke kun har vært ment som en romantisk handling, men for å smiske med velgerne.

– Jeg har selv tatt imot slike roser i god tro, men nå har jeg forstått at dette ikke ble delt ut som en hyggelig gest, men for å skape bedret relasjon med folket, sier han og viser til forskning på området.

Les også: Her var Fotballfrue da den omstridte tekstmeldingen ble sendt

Henriksen hevder at rosene også er et visuelt markedsføringstriks.

– Hvis du ser nærmere på Arbeiderpartiets logo, så er den rød og hvit. Jeg vet ikke hvorfor den er hvit, men det er helt klart sammenheng i at roser ofte er røde, og at partiet deler ut røde roser. Jeg tenker i hvert fall at det må ha en sammenheng, sier han og fortsetter:

– Det heter reklame og blir brukt for å skape større oppslutning i markedet, i dette tilfellet hos velgerne. Norge er et demokrati, og derfor er det viktig å være på godfot med de som har stemmerett, avslører han.

Lik Subjekt på Facebook for fremtidige avsløringer!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar