Over 500 kvinner i kunstverdenen har signert et åpent brev mot seksuell trakassering

Munchmuseet
Munchmuseet
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

I kjølvannet av anklagene mot publikasjonen Artforums utgiver, Knight Landesman, kom i dag det åpne brevet , og kampanjen “Abuse of Power Comes As No Surprise”.

I dag ble det publisert et åpent brev,  som ble skrevet og komponert gjennom samtaler med over 100 kvinner og personer som ikke er kjønnsnormative. Brevet er nå signert av over 500 kvinnelige kunstnere, skribenter, kuratorer og direktører, og kommer i kjølvannet av at Artforums utgiver, Knight Landesmans, nå møter både søksmål og en rekke anklager om seksuell trakassering.

Blant annet har den norske kunstneren Tiril Hasselknippe skrevet om negative opplevelser med Landesman på Facebook, og fortalte til Kunstkritikk at hun bare et døgn etter å ha publisert hadde hørt fra 35 andre som forteller om fysisk eller psykisk trakassering fra utgiveren.

Målet med brevet, som nå også er publisert på The Guardian og omtalt av New York Times, er å bekjempe sexisme og seksuell trakassering på kunstfeltet.

Utgiveren av et av de viktigste kunstpublikasjonene i verden – Artforum – anklages for seksuell trakassering av en rekke kvinner. Foto: Richard Anderson/flickr                                                                                                                                                                           ‘

“Abuse of Power Comes As No Surprise”

“Vi har blitt tatt på, undergravd, trakassert, infantilisert, foraktet, truet og skremt av de i maktposisjoner som kontrollerer tilgangen til ressurser og muligheter”, står det i brevet. Blant de som har skrevet under er kunstnerne Cindy Sherman, Dominique Gonxalex-Foerster og Laurie Anderson, som nylig var i Oslo for å holde en performance på Munchmuseet. Av norske kunstnere finner man, foruten Hasselknippe, blant andre Ida Ekblad og Tori Wrånes.

Annonse

Den amerikanske kunstneren Jenny Holzer, som også har signert brevet, har gitt gruppen tillatelse til å bruke tekst fra hennes verk “Abuse of Power Comes As No Surprise”.

“Vi blir ikke overrasket når kuratorer tilbyr utstillinger eller støtte i bytte mot seksuelle tjenester. Vi blir ikke overrasket når gallerister romantiserer, minimerer og skjuler seksuelt fornærmende oppførsel mot kunstnere de representerer”, står det, etterfulgt av Holzers ord, “Misbruk av makt kommer ikke som noen overraskelse.”

Sjefsredaktøren trekker seg

Den New York-baserte kuratoren Amanda Schmitt er en av ni kvinner som forrige uke sendte inn et søksmål mot Landesman for å ha seksuelt trakassert dem.

Utgiveren trakk seg fra stillingen sin forrige uke, og dagen etter kom nyheten om at Artforums sjefsredaktør, Michelle Kuo, som har hatt stillingen i over syv år, også trekker seg.

– Jeg trakk meg fra stillingen min fordi jeg følte at jeg ikke lengre kunne tjene som offentlig representant for Artforum, i lys av de alvorlige påstandene rundt en av våre utgivere. Vi må gjøre kunstverdenen til et mer rettferdig og trygt sted for kvinner på alle nivåer. Og det kan bare oppnås når organisasjoner og samfunn er knyttet sammen av delt tillit, ærlighet og ansvarlighet, skrev Kuo i en mail til ARTnews.

Nyheten kommer etter at publikasjonen har møtt stor kritikk for hvordan de har håndtert anklagene, og for å ikke ha gjort nok for de som har meldt ifra om trakassering.

David Velasco, som har vært hos publikasjonen siden 2005, tar over Kuos stilling.

Krever endring

Ifølge The New York Times ble det åpne brevet til gjennom en gruppe-chat på WhatsApp mellom ti medlemmer av kunstverdenen, som raskt ble flere.

– Ideen om å lage dette brevet kom veldig fort. Det var fantastisk å se en så stor gruppe mennesker på tvers av kontinenter formulere dette brevet sammen, sier Vanessa Carlos, co-founder av London-galleriet Carlo/Ishikawa, til The New York Times.

Brevet krever at institusjoner og enkeltpersoner nå tar bekymringer rundt uønsket seksuell oppmerksonhet og misbruk, maktmisbruk og trakassering seriøst, og tar opp hendelser uansett hvilket kjønn gjerningsmannen skulle ha. Gruppen skriver at slike handlinger ikke lengre vil være hemmeligheter, og at beskyldninger mot de som tør å si ifra om dem ikke lengre vil tolereres.

Brevet starter nå en kampanje kalt Not Surprised, på Facebook, Twitter og Instagram.

Brevet blir nå til kampanjen “No Surprise”. (Foto: No Surprise)

LES HELE BREVET HER:

We are not surprised.

We are artists, arts administrators, assistants, curators, directors, editors, educators, gallerists, interns, scholars, students, writers, and more—workers of the art world—and we have been groped, undermined, harassed, infantilized, scorned, threatened, and intimidated by those in positions of power who control access to resources and opportunities. We have held our tongues, threatened by power wielded over us and promises of institutional access and career advancement.

We are not surprised when curators offer exhibitions or support in exchange for sexual favors. We are not surprised when gallerists romanticize, minimize, and hide sexually abusive behavior by artists they represent. We are not surprised when a meeting with a collector or a potential patron becomes a sexual proposition. We are not surprised when we are retaliated against for not complying. We are not surprised when Knight Landesman gropes us in the art fair booth while promising he’ll help us with our career. Abuse of power comes as no surprise.

This open letter stems from a group discussion about sexual harassment within our field, following the recent revelation of Knight Landesman’s sexual misconduct. The conversation has branched out further and internationally. Harder work to advance equity is often expected of and performed by women of color, trans, and gender nonconforming people. Our efficacy relies on taking this intersection very seriously and not excluding other corroborating factors that contribute to bias, exclusion, and abuse. These additional factors include, but are not limited to, gender identity, ability, religion, class, and immigration status. There is an urgent need to share our accounts of widespread sexism, unequal and inappropriate treatment, harassment and sexual misconduct, which we experience regularly, broadly, and acutely.

Many institutions and individuals with power in the art world espouse the rhetoric of feminism and equity in theory, often financially benefitting from these flimsy claims of progressive politics, while preserving oppressive and harmful sexist norms in practice. Those in power ignore, excuse, or commit everyday instances of harassment and degradation, creating an environment of acceptance of and complicity in many more serious, illegal abuses of power.

The resignation of one publisher from one high-profile magazine does not solve the larger, more insidious problem: an art world that upholds inherited power structures at the cost of ethical behavior. Similar abuses occur frequently and on a large scale within this industry. We have been silenced, ostracized, pathologized, dismissed as “overreacting,” and threatened when we have tried to expose sexually and emotionally abusive behavior.

We will be silenced no longer.

We will denounce those who would continue to exploit, silence, and dismiss us. Your actions will no longer be a secret, whispered amongst us for fear of ostracization, professional shunning, and recrimination. Where we see the abuse of power, we resolve to speak out, to demand that institutions and individuals address our concerns seriously, and to bring these incidents to light regardless of the perpetrator’s gender.

We will no longer ignore the condescending remarks, the wayward hands on our bodies, the threats and intimidations thinly veiled as flirtation, or the silence from ambitious colleagues. We will not tolerate being shamed or disbelieved, and we will not tolerate the recrimination that comes with speaking out. We will not join “task forces”to solve a problem that is perpetrated upon us. We provide a definition of sexual harassment, for those who may feel powerless so that they may point to a document that supports a safe work environment for all.

We, the undersigned—those who have experienced abuse and those standing in solidarity with them—call upon art institutions, boards, and peers to consider their role in the perpetuation of different levels of sexual inequity and abuse, and how they plan to handle these issues in the future.

We are too many, now, to be silenced or ignored.
With all we have experienced and witnessed, this letter should come as no surprise.

 

This letter is dedicated to the memory of feminist art historian Linda Nochlin (1931-2017), whose activism, spirit, and pioneering writings have been an inspiration for our work.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar