Musikkvideopremiere: Møt øgleduden, en dude som ikke forstår shit

Skjermbilde
Skjermbilde
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Honningbarnas «Hold An Ann» er et dypdykk inn i øgledudens virkelighet. En figur som ikke forstår seg på noe av det som skjer i verden akkurat nå.

Alle kan nok relatere seg til øgleduden, sier Honningbarna-vokalist Edvard Valberg.

– Hvordan da?

– De fleste har til en viss grad vært lamslått over what the fuck-ness’en til alt det som foregår i verden akkurat nå.

Øgleduden forstår seg ikke på verden. (Foto: Skjermdump fra Honningbarnas musikkvideo «Hold An Ann».)

«Å FY FAEN for en tid å være i live», synger Honningbarna i «Hold An Ann». Det er ingen tvil om at punkrock-bandet fra Søgne er dypt bekymret over verdenssituasjonen.

Annonse

Deres nye Subjekt-premierte musikkvideo er intet unntak, og videoen tar blant annet for seg skillet mellom den faktiske realiteten og den subjektivt opplevde virkeligheten.

– Øgleduden ser at vannet brenner, selv om det ikke gjør det, sier Valberg.

– Hva har han misforstått?

– Når sannheten bare blir en mening, også i storpolitikken, gir det rom for mye grumsete greier. Nærmere bestemt støyen i livene våre.

– Hva syns dere er det mest forvirrende som skjer i verden akkurat nå?

Det er kanskje ikke én spesiell ting, men generelt en stor forvirring som oppstår i at en ser hva, men ikke hvordan og hvorfor. En gal mann [Donald Trump] leder «Den Frie Verden», det er vanskelig å forstå hvorfor. Se også på han fyren som skøyt en hel del mennesker på konsert i Las Vegas, uten at det er noen åpenbar motivasjon bak det. Se også på den psykiske helsen til unge folk, den er så ræva, og verden er giftig.

Øgleduden på en gård. (Foto: Skjermdump fra Honningbarnas musikkvideo «Hold An Ann».)

– Hva skal vi gjøre med det?

– Vi burde sette oss ned og ta en sitrep [militært uttrykk for situasjonsrapport, red. anm.] og prøve å finne ut av hva faen som skjer.

– Det mest hoderystende, utenom de headbangende låtene deres?

At jorda ikke brenner under de den bør brenne under, men under øgleduden.

– Og det beste?

At det faktisk er folk som velger å gjøre noe med det, på sine arenaer. Som kjemper mot det pisset der.

– Hva er øgledudens største problem?

At han ikke har noen bautaer eller grunnsteiner å forholde seg til og at mennesker blir desperate etter å finne noe som tilbyr det. Folk sitter og mediterer i et liv for å prøve å forstå at alt er flyktig. Det er litt urimelig å kreve det av folk, spør du meg.

Øgleduden i stua si. (Foto: Skjermdump fra Honningbarnas musikkvideo «Hold An Ann».)                                                                                          

Gøy og sinna

Honningbarna ønsker å være mer enn bare et band. De vil være en klan, en klan for alle som føler seg fremmedgjort i verden — også for de som bare kjeder seg halvt ihjel.

– I blant skaper vi noe 45 minutter langt, kaotisk og helt uforutsigbart, nemlig konserter, som er alternativ til det kjedelige og bevegelsesløse. På konsertene våre blir man tvunget til å ta del i et kaos. Det er jævlig gøy, sier Valberg.

– Føler du at du får aggresjonen ut gjennom musikken?

Vi opplever så klart en slags zen med all aggresjonen gjennom musikken vår, men mer enn aggresjonen handler det for oss om gleden i kaos og uforutsigbarhet.

– Har dere noen grenser på hva dere ikke formidler?

Det er for det meste opp til lytteren hva vi formidler. Vi vil ikke ha enerett på hva vi skal være og bety. På den siste skiva har vi et jeg-perspektiv som forteller om lytterens virkelighet, uten en spesiell retning. Så låtene kan leve et separat liv fra hva de er skrevet som, sier han og fortsetter:

Øgleduden når han åpner selfie-kameraet? (Foto: Skjermdump fra Honningbarnas musikkvideo «Hold An Ann».)

– Men nei, vi gjør det vi har lyst til og interesserer oss for. Aldri noe annet.

– Hva er den største misforståelsen rundt dere som gruppe?

At vi er interessert i partipolitikk og at det er en del av Honningbarna. Hadde de greiene der kunne redda verden, hadde det gjort det for lenge siden.

– Mener dere at partipolitikk ikke fungerer? Hmm. Logoen deres ligner for så vidt på anarki-logoen. Pling?

– Vi mener først og fremst at Honningbarna ikke har noe med partipolitikk å gjøre. De rammene som finnes rundt partipolitikk om dannet debatt, kompromisser, retorikk og utbygging av e39 interesserer oss ikke. Den politikken vi snakker om handler om større ideer. De gøye tingene. 

Musikkvideopremiere

Det er Frode Fjerdingstad og Haakon Gaarder som har laget videoen.

– Vi valgte dem fordi de er flinke og fordi de forstod essensen av idéen vi ville gjennomføre med musikkvideoen. Øgledudens virkelighet.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar