KUNST

Kerstin Brätsch er vinneren av årets Edvard Munch Art Award

Munchmuseet
Munchmuseet
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Den New York-baserte kunstneren får 500 000 kroner, et gjesteopphold i Oslo og en separatutstilling på det nye Munchmuseet i Bjørvika.

Edvard Munch Art Award tildeles en billedkunstner i etableringsfasen, som har markert seg som særlig talentfull i løpet av de siste fem årene. Den skal helst gå til en yngre kunstner og er ikke mediespesifikk.

Prisen ble første gang gitt ut i 2015 til kunstneren Camille Henrot.

Etablert i den yngre samtidskunstscenen

Forrige uke annonserte juryen at årets vinner er Kerstin Brätsch (f. 1979) — en tysk billedkunstner, mest kjent for sine store, abstrakte malerier og for sitt arbeid med Das Institut, som hun dannet sammen med kunstner Adele Röder.

– Vi er veldig fornøyde med at Brätsch vant — hun er en kunstner som allerede i ung alder har markert seg tungt på den yngre internasjonale samtidskunstscenen, sier kurator ved Munchmuseet, Lars Toft-Eriksen.

Annonse

Han legger til at juryen har vært uavhengig av Munchmuseet, som ikke har lagt føringer på valget, og i juryens begrunnelse heter det at:

«Ved å leke med alternative kunstnerpersonligheter og kollaborative dekknavn kaster den tyske multikunstneren Kerstin Brätsch et kritisk lys på ideen om det subjektive. Dette gjør hun i en tid der den digitale formidlingen av dagens overmedierte virkelighet kontinuerlig utfordrer og endrer identitetene våre.»

Verk av Kerstin Brätsch. (Foto: Munchmuseet)

Kerstin Brätsch hadde nylig en utstilling ved Museum Brandhorst i München, hvor hun viste over 100 malerier, installasjoner, videoer og projeksjoner. Mange av dem utforsker billedsirkulasjon, tilfeldighetens rolle i kunstproduksjon og forholdet mellom kunstnerens hånd og lerretet i en digital tidsalder.

Hun har tidligere stilt ut ved blant annet MoMA i New York, Serpentine Sackler Gallery i London og Gio Marconi i Milano.

LES MER: Vi fikk 15 minutter med Laurie Anderson på Munchmuseet.

Verk av Kerstin Brätsch. (Foto: Munchmuseet)

Anerkjent jury

– Prisen ble opprettet dels for å markere Munchs vedvarende relevans for samtidskunsten og for å markere hans historiske ettermæle. Den handler også om at vi er i ferd med å legge om og utvide den kunstneriske profilen på museet i forbindelse med flytting til Bjørvika, sier Toft-Eriksen

Juryen er oppnevnt av Stein Olav Henrichsen, direktør ved museet, og er internasjonalt sammensatt av fem høyt anerkjente aktører: Tidligere direktør ved Centre Pompidou, Alfred Pacquement; kunstnerisk leder ved New Museum, Massimilano Gioni; direktør ved the Robert Rauschenberg Foundation, Kathy Halbreich; direktør ved the Museum of Modern Art Warsaw, Joanna Mytkowaske og kurator og kritiker Simon Sheikh.

I sin begrunnelse har juryen lagt vekt på at Brätsch har utmerket seg i en rekke imponerende utstillinger av høy kvalitet.

«Verkene hennes spiller på og forvandler en rekke modernistiske myter og grunnsetninger, idet hun ser på den abstrakte kunstens historie fra et feministisk ståsted. Dette utgjør grunnlaget for en løssluppen kritikk av rådende teorier omkring originalitet, opphav, åndelighet og renhet».

Les også: Subjekt anmelder Munch + Knausgård

Verk av Kerstin Brätsch. (Foto: Munchmuseet)
Verk av Kerstin Brätsch. (Foto: Munchmuseet)

Skal stille ut i Bjørvika

– Prisen er internasjonal, og det synes vi er viktig med tanke på Munchs ettermæle. Han har betydning for kunstnere verden over, sier Toft-Eriksen.

Kunstprisen er på 500 000 kroner, et gjesteopphold i Oslo, samt separatutstilling ved museet etter at det flytter til det nye bygget i Bjørvika i 2020.

– Både utstillingen med Brätsch og med Henrot, som vant i 2015, vil skje etter at vi flytter til Bjørvika. Munchmuseet skal fortsette å ha Munch i sentrum, men vi vil ha et bredere program som inkluderer mer samtidskunst.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner