Smakløs designkonkurranse

– Helgeland IKS undergraver designbransjen

Privat
Privat
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Nord-Norges største containerhavn utlyser logokonkurranse der vinneren tilbys 5 000 kroner. Det er med på å undergrave designbransjen, skriver styreleder i Grafill, Cathrine Louise Finstad.

DET HAR RIKTIGNOK vært Black Friday, men at en logo skal koste 5 000 kroner er en bekmørk idé.

Dessverre er det ikke slik Helgeland Havn IKS ser det, når de i disse dager ønsker å «engasjere digitale kreative helgelendinger til å utforme logo for selskapets grafiske profil.» Frem til 20. desember ønsker de bidrag i sin logokonkurranse, der vinneren blir tilbudt 5 000,- kroner.

Se Helgeland Havn IKS’ offisielle utlysning her.

Flere av Grafills medlemmer har reagert på utlysningen som ligger ute på Facebook. Konkurransen i seg selv holder ikke mål, og den vitner dessverre om lite kunnskap om designprosess og verdiskapningen av denne.

Annonse

At Helgeland Havn IKS ikke velger å benytte seg av lokale, profesjonelle utøvere er synd. I stedet undergraver de en hel yrkesgruppes levebrød og kompetanse.

Om vi hadde spurt Helgeland Havn IKS om hvorfor de er best på det de gjør, vil vi tenke at vi hadde fått gode argumenter. På samme vis skulle vi ønske at deres administrerende direktør, Kurt Jessen Johanssen, ville stole på at en grafisk designer er den rette leverandøren av grafiske tjenester.

Betalt, slik vi vil tro at for eksempel Nord-Norges største containerhavn tar seg betalt for jobben de utfører.

Både lokale designere og Grafill har vært i kontakt med Helgeland Havn IKS med innspill, uten at disse har blitt tatt til følge.

Som interesseorganisasjonen for norske designere, oppfordrer vi medlemmer og alle profesjonelle utøvere til å avstå fra å delta i denne og andre tilsvarende konkurranser der man blir bedt om å levere kreativt arbeid uten behørig kompensasjon. Gratisarbeid er noe som er med på å undergrave bransjen.

Grafill er også generelt sett skeptisk til konkurranser som metode for å komme frem til gode designløsninger. Den viktigste grunnen er at man i konkurranser mister muligheten for dialog i prosessen, noe som er grunnleggende i et hvert vellykket designprosjekt.

Kjøp av designtjenester er mer komplisert enn andre innkjøp. Designtjenester er ingen sammenlignbar vare, «produktet» er ikke gitt på forhånd, og den beste løsningen får man kun gjennom dialog mellom partene.

Dersom det likevel arrangeres en konkurranse, mener vi det er mer rettferdig og hensiktsmessig for alle parter at det kun inviteres noen utvalgte kandidater til å utarbeide forslag til løsning. Alle mottar økonomisk kompensasjon, og alle gis tilgang til samme informasjon og kommunikasjon med konkurranseinnbyder.

Grafill ser dessverre at det fortsatt eksisterer misforståtte oppfatninger om at kreativt arbeid ikke har samme verdi som annet arbeid. Men for hver kamp vi kjemper sammen, kommer vi nærmere målet.

Alle kreative fortjener en lønn å leve av!

Kommentaren ble først publisert på Grafill.no og viderepublisert etter avtale.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg