REDAKSJONEN ANBEFALER

De beste bøkene vi har lest i år

Unsplash
Unsplash
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Et knippe av Subjekts redaksjonsmedlemmer forteller om sine beste bokopplevelser i året som har gått.

2017 er snart over, og i den anledning har vi spurt noen av Subjekts kloke, reflekterte og allsidige redaksjonsmedlemmer om å plukke ut den beste boka de har lest i år, som de vil anbefale videre.

Noen av omslagene for bøkene som Subjekts redaksjon anbefaler. (Foto: Faksimilie.)

Nesten samtlige svarte at de umulig kunne velge én, men undertegnede tvang dem, og har samlet sammen deres beste tips under:

Andreas Breivik. (Foto: Privat)

 Andreas Breivik

Andreas har studert litteratur og estetikk ved UiO og UCLA. Han driver magasinet «Vi ser på kunst» og studiesirkelen «It is better».

– Hvilken bok er den beste du har lest i år?

Annonse

«Other Minds: the Octopus and the Evolution of Intelligent Life» av Peter Godfrey-Smith (2016)

Hvorfor?

– Peter Godfrey-Smith er en filosof med særlig interesse for blekkspruter. I boken jeg har lest beskriver han hvordan blekksprutene har utviklet et svært sofistikert nervesystem, helt ulikt menneskenes. Dyrene har nerver overalt, og de kan nærmest tenke med tentaklene sine. I tillegg kan huden deres «se» og dermed tilpasse kroppens farge til omgivelsene.

– Godfrey-Smith skriver svært tilgjengelig om kompliserte temaer, og jeg liker veldig godt hans mange fortellinger om personlige møter med nysgjerrige blekkspruter. Det er smarte dyr! Og dét er en viktig påminnelse idet havene fylles opp av plast.

Edda Drægni. (Foto: Privat)

 Edda Drægni

Edda er journaliststudent ved Høgskolen i Volda.

– Hvilken bok er den beste du har lest i år?

– Det må bli boken jeg snart er ferdig med, «A Brave New World» av Aldous Huxley (1932)

– Hvorfor?

– Boken omhandler et verdenssamfunn der alt har blitt optimalisert for fred på jord: Tenk reproduksjonsteknologi basert på en algoritme for perfekt sosial orden.

–Det er lenge siden jeg har lest en bok der jeg er så gjennomgående spent på hvilke nye aspekter ved Huxleys univers som vil avsløre seg på neste side. Boken er hysterisk, dyster og tankevekkende, og så detaljert at framtidssamfunnet fremstår heller sannsynlig enn ren Sci-Fi. Den gir et komisk perspektiv på nåtidens higen etter det perfekte. Det at den dystopiske romanen ble utgitt for 85 år siden og beskriver det 26. århundret, gjør kun ting enda bedre.

Kristine Hoff. (Foto: Privat)

Kristine Hoff

Kristine er frilansjournalist, presseansvarlig for Bodø Jazz Open, artist under pseudonymet Maud og er utdannet journalist fra HiOA.

– Hvilken bok er den beste du har lest i år?

– «Gleden med skjeden» av Nina Brochmann og Ellen Støkken Dahl (2017)

– Hvorfor?

– Det er kanskje den boka jeg er mest fornøyd med å ha investert i, og en bok som har gjort det svært godt både her til lands og i utlandet. Det er ei sakprosabok skrevet av to medisinstudenter, og handler kort sagt om alt du ikke visste om underlivet, kvinners seksualitet og kvinnesykdommer.

– Det er ei bok jeg nesten skulle ønske var pensum for både jenter og gutter på ungdomsskolen. Hvis jeg hadde lest denne boka som 14-åring hadde helt sikkert tenårene vært en drøm.

Stine Spjelkavik Hansen. (Foto: Privat)

Stine Spjelkavik Hansen

Stine holder på med sin mastergrad i journalistikk fra HiOA. Tidligere har hun vært praktikant og sommervikar i Aftenpostens kulturavdeling.

– Hvilken bok er den beste du har lest i år?

– Vanskelig spørsmål, men jeg må gå for Patrick Modianos «Søndager i August» som ble utgitt på originalspråket i 1986.

– Hvorfor?

– Det er en spennende og intens kortroman full av stemning og godt språk. Jean leter etter Sylvia i Nice, og jeg leter etter alle Modianos bøker rett etterpå!

Håkon Borg. (Foto: Privat)

Håkon Borg

Håkon er fotograf med utdannelse fra KHiO og Bilder Nordic. Han driver Magpie Visuals, en plattform for kunstnere, fotografer og visuelle utformere. 

– Hvilken bok er den beste du har lest i år?

– Beste bok er utrolig vanskelig å svare på. Men MÅ jeg velge én blir det Roskva Koritzinskys «Jeg har ennå ikke sett verden» (2017).

Hvorfor?

– Boka er en samling av noveller der forfatteren skriver så vakkert, vondt og dypt reflektert om erfaringer som jeg tror mange av oss sjelden våger oss så langt ned i. Ofte med en mørk og subtil komikk, og all tid med en underliggende eim av en større fortvilelse og forvirring i, mellom og rundt karakterene.

Jonas Unstad. (Foto: Mai Britt Hellenes)

Jonas Unstad

Jonas studerer kunsthistorie ved UiO og har tidligere studert journalistikk ved HiOA og ved Den Skandinaviske Designhøjskole i Danmark. 

– Hvilken bok er den beste du har lest i år?

– «Et lite liv» av Hanya Yanagihara (2017)

– Hvorfor?

– Det er en bok med sinnsykt god fremdrift. Historien beveger seg hele tiden, og kan sammenlignes med en god krim, men den er skrevet mye bedre enn det man ofte forventer av en slik historie. I tillegg har den et helt fantastisk karakterspekter. Forfatteren klarer å ta for seg hvordan menn (ofte) forholder seg til samfunnet og til hverandre. Noe man generelt kan lite om, siden menn har det vage vokabularet rundt følelser.

– Forfatteren tar utsagnet «Er du født uheldig – dør du uheldig» til nye høyder. I vår moderne tid hvor en klassereise ikke lengre er like vanskelig knytter forfatteren dette opp til hovedkarakterens selvfølelse, som er det eneste som begrenser utviklingen og reisen.

Maha Kamran. (Foto: Privat)

Maha Kamran

Maha fullfører sin mastergrad i psykologi fra UiB og har en bachelorgrad fra University of Leicester.

– Hvilken bok er den beste du har lest i år?

– Den beste boken jeg har lest i år er også den jeg har brukt mest tid på. Nemlig «Flommens år» av Margaret Atwood.

Hvorfor?

– Boken skaper en underlig dystopisk virkelighet, men med en overbevisning selv den mest hardbarkede realisten ville funnet tilfredsstillende. Alt som skjer av handling er #relatable, selv om hendelsene er totalt usannsynlige.

– Et eksempel vil være det å bli konfrontert med kjemper, som i sin plastisk kirurgiske perfeksjon truer folk med lysende blå peniser og overdådige rumper. Eller burgere som ville fått Jamie Oliver til å gjemme seg i ballbingen på McDonald’s.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)