Subjekt på Berlinalen

Årets Berlinale åpnet med et lekent bjeff fra Wes Anderson

Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

«Isle of Dogs» er detaljrik fra de firebeintes perspektiv.

Historiens 68. Berlinale – Berlins internasjonale filmfestival – nærmer seg veis ende. Den åpnet med Wes Andersons «Isle of Dogs», som ga festivalen et friskt og mildt sagt lekent startskudd.

Andersons niende spillefilm er blant hans mest idérike og snurrige filmer så langt i karrieren: Et hardkokt auteur-verk og en gavepakke til fansen.

I likhet med hans filmatisering av Roald Dahls elskede barnebok «Den fantastiske Mikkel Rev», er «Isle of Dogs» en stop motion-animasjon.

Filmen foregår i den fiktive byen Megasaki City i Japan, og et utbrudd av en hundeepidemi gjør at den korrupte borgemesteren Kobayashi bestemmer seg for at at samtlige av menneskets beste venn skal sendes i eksil på en søppelfylling på en liten og øde øy utenfor Megasaki City.

Annonse

Den første hunden til å sendes til øya er Spots, vakthunden til Kobayashis tolv år gamle adoptivsønn, AtariDette faller i dårlig gjord hos Atari, som setter ut på reise for å finne sin trofaste vakthund.

Ute på søppelfyllinga møter han en flokk hunder bestående utelukkende av alfahanner: King, Duke, Rex, Boss og Chief.

Andersons detaljrike form tar en enda mer detaljrik form

Det Japan vi møter i Isle of Dogs er støpt i Andersons form, noe som passer utmerket. Det møysommelige, detaljorienterte og kjølige ved den japanske kulturen matcher utrykket til den amerikanske regissøren som hånd i hanske og blir et humoristisk trekk ved filmen.

For selv om Anderson er kjent for sin besettelse av detaljer – gjerne ved å beskrive karakterer gjennom objekter eller lignende – så er «Isle of Dogs» hans så langt mest detaljrike film.

Tekstplakater, lopper i pelsen, bildekomposisjoner, den ofte lakoniske dialogen, intertekstuelle referanser, objekter og så videre. Isle of Dogs kan nærmest beskrives som ornamentikk.

Fra de firebeintes perspektiv

Et snedig grep er at filmen fortelles nærmest utelukkende fra de firebeintes perspektiv, og med mindre man kan flytende japansk, er det hundene som gjør seg forstått, ettersom de snakker på engelsk.

Et grep som forsterker til at vi opplever filmen fra hundenes perspektiv er de er betydelig mer uttrykksfulle, har mer mimikk og kroppsspråk enn menneskene. 

«Isle of Dogs» har et massivt karaktergalleri, og i likhet med regissørens tidligere filmer, står det ikke på kjente fjes på rollelisten: Bryan Cranston, Edward Norton, Scarlett Johansson, Bill Murray, Greta Gerwig, Liev Schreiber, Jeff Goldblum og Bob Balaban er blant navnene som pryder plakaten.

Det kunne raskt blitt i overkant, men karakterene sjongleres på et elegant vis.

For de som er begeistret for Andersons idiosynkratiske stil, så er «Isle of Dogs» en påkostet og herlig gavepakke. Etter første visning fremstår filmen som en hardkokt stiløvelse, og for de som ikke er begeistret, kan filmen antageligvis bli i meste laget.

Subjekt var tilstede under en samtale mellom Wes Anderson, Roman Coppola, Kunichi Nomura og Jason Schwartzman, og vil komme tilbake med en lengre rapport om denne på et senere tidspunkt.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU