I dag starter tre hektiske festivaldager i Oslo, med både gamle veteraner og ferske nykommere på plakaten. Hvilke er verdt å få med seg? Vi ringte ekspertene.
Klassekampen-journalist Martin Bjørnersen, label-manager Celine Ryel, A&R-sjef i Universal Marie Komissar og Music Norway-prosjektleder Einar Idsøe Eidsvåg guider deg gjennom årets By:Larm-plakat.
Martin Bjørnesen
Klassekampen-journalist og DJ Martin Bjørnersen anbefaler Angelo Reira, Bisse og Lost Girls.
– Angelo Reira er noe av en kjepphest, som jeg mer enn gjerne trekker frem i alle slike anledninger. Har holdt ham som en av de aller beste “nye” rapperne i landet i et par år nå, og nå ser det ut som om stadig flere begynner å si seg enig, gleder meg veldig til å høre nytt materiale.
– Danske Bisse har sin helt egen greie, en veldig sjelden kombinasjon av svært høyt musikalsk ferdighetsnivå og profesjonalitet, og en sceneopptreden som er ultrateatralsk, men enten den er innøvd eller ei (umulig å si!) fremstår som komplett uforutsigbar.
– Til sist vil jeg anbefale Jenny Hval og Håvard Voldens Lost Girls-prosjekt, både fordi jeg liker de to låtene de slipper samme dag veldig godt, og på grunn av selve spillestedet -for evt utenbys Bylarmgjester synes jeg Kafe Hærværk er verdt turen i seg selv, sjappa har i løpet av kort tid blitt et ekstremt viktig møtested for en fragmentert undergrunn. Veldig Oslo-autentisk, hehe.
Marie Komissar
Marie Komissar er A&R-direktør i Universal Music Norge. Noen av artistene hun anbefaler er under hennes eget plateselskap.
– Lil Halima fra Bardu er et stjerneskudd av de sjeldne og jeg er så utrolig gira på henne som artist og på hennes scenedebut under bylarm. Hun er ung, ekstremt talentfull og hennes sammensatte bakgrunn og inspirasjonskilder har skapt en helt unik tilnærming til r&b. Bare å glede seg!
– Gullgutten Hkeem debuterte for under et år siden, men har hatt et eventyrlig 2017. Kruttsterk på scenen med en innlevelse og tilstedeværelse som få andre og du kan få smakebiter på hva som er på vei. Spennende!
– Siden Billie Eilish helt sikkert kommer til å bli helt umulig å komme inn på fordi ALLE vil se henne har jeg heller lyst til å nevne at jeg er supergira på å sjekke ut SASSY 009, synes de er så utrolig kule. Og Jireel da! Sveriges mest skinnende urbanstjerne for øyeblikket har en solid hitkatalog allerede, spesielt med tanke på at han bare er 17.
Einar Idsøe Eidsvåg
Einar Idsøe Eidsvåg er prosjektleder i Music Norway og anbefaler Softcore Untd., Farao, Whalesharkattack og Hkeem.
– Jeg ønsker å anbefale Softcore Untd., en gruppe som starta som et moro kompisprosjekt, og med lek blir det bra! Det er fine folk og bra musikk, rett og slett.
– Men også Farao. Kari har jobba leeenge med den kommende skiva, hun har skifta base fra London til Berlin og Ådne Meisfjord har bidratt i prosessen. Jeg er spent!
– WHALESHARKATTACKS, en råbra pop-skive, og Viviana gir alt på scenen.
– Til slutt Hkeem. Stovnergutten har mer å fare med en bare «Fy ****». Han er en viktig stemme fra en ny generasjon, og tror på at han kan bli en viktig stemme i Norge med sine verdier, menneskesyn, inkludering, ekskludering – alle de tinga som er så føkka i dette lille pottitlandet.
Celine Ryel
Celine Ryel er promotion og label manager hos Playground Music, og anbefaler Kedr, Eirik Aas og Selmer.
– Kedr Livanskiy er sammen med Kate NV, eller bare NV, som soloprosjektet hennes kalles, blant de som setter talentfulle, kvinnelige russiske musikere på det internasjonale kartet. En utrolig spennende booking av by:Larm, som gjorde at jeg hoppet av glede i kontorstolen, sier hun og fortsetter:
– Jeg har håpet på å få se Kedr live i Norge en god stund nå, helt siden hun slapp debut-EP-en «January Sun» i 2016. Den har gått på repeat hos meg, spesielt i vintermånedene, avløst av det like fantastiske debutalbumet «Adriana», som hun slapp i fjor høst, gjennom det lille, kredible Brooklyn-baserte labelet 2MR.
– Kedr Livanskiy lager lo-fi techno som er ujålete, delikat, hypnotiserende, minimalistisk og iskald, med analog synth og tåkelagt vokal. Med andre ord musikk som er helt perfekt å oppleve på The Villa en sen natt i mars. Anbefaler alle å våge å krype inn i mørket.
– Bergen er bra på så mangt, spesielt musikk, og når det kommer til samarbeid er de forbilledlige. Eirik Aas er ikke bare rapperen Eirik Aas fra Hester V75, men også produsent Vetle Junker fra Verdensrommet, to folk som lager himla bra musikk hver for seg, sammen med andre (Softcore Untd.), og sammen. De fanget oppmerksomheten min da de samarbeidet på Verdensrommet sin nydelige låt «Problem» i 2016, og imponerte videre med debut-EPen «Skogen» i fjor.
– Så kom låta «Deltid» med Gowmar, og forelskelsen var komplett for min del. Fokuserte tekster, deilige melodier, stram produksjon og enda mer umiddelbare låter enn før. Lytt om du liker Emil Kruse, eller King Krule, eller egentlig bare uansett. Det er deilig å være trist i Bergen.
– Er det lov å anbefale sin egen artist? Jeg tenker at det får være greit, det er jo en grunn til at jeg jobber med dem. For er det én norsk nykommer som jeg har stor tro på, så er det Selmer. Denne Oslo-baserte gjengen på seks har talent og potensiale så det holder, og hver nye låt av dem jeg hører, liker jeg bedre enn den forrige. I fjor sommer ble de booket til å spille på Øyafestivalen med bare to låter og en musikkvideo utgitt, og jeg falt pladask da jeg hørte “Surfin’ with U” og “Small”. På by:Larm spiller de som et av årets demoband, og jeg anbefaler alle å grave litt i demo-programmet og ta sjansen på å sjekke ut noen helt ferske artister du aldri har hørt om eller sett på en scene før. Spar headlinerne til Øya.